Hodnocení a zkušenosti s autem
Vůz jsem koupil výhodně jako ojetinu ve Španělsku, kde jsem dlouho bydlel. Jezdí jich tam hodně, a tak je z čeho vybírat. Důvody ke kopi byly následující: často s manželkou jezdíme do přírody a občas je terén takový, že náš kombík nechceme ničit, rodiče bydlí vysoko v Krkonoších a v zimě je Terrano jistota, velký kufr a na závěr nutno dodat, že to auto se mi líbilo i vzhledově.
Po koupi jsem hned vyměnil tlumiče, ale spínače a klima ještě na opravu čekají. Nejsem si jistý, že klimu tomto v autě příliš využiji a potřebuji, ale toto jaro na její opravu dojde. Dále jsem hned preventivně vyměnil kapaliny mimo oleje v aut. převodovce.
Motor:
2,7 TD s intercoolerem. Nemám co bych vytkul. Na auto stačí bohatě, o naloženém vozíku ani nevíte. Auto jde stále stejně. Nic se nikdy neporouchalo, ačkoliv většina terranistů nadává na váhy vzduchu a ještě pár věcí. Naftu ve většině případů beru u "značkových" pump a nezajíždím k těm levným, u kterých jsou fronty. Několik mých kamarádů na to doplatilo ucpanými filtry nebo zamrzlou naftou.
Brzdy:
Jezdím slušně, nejsem žádný závodník, takže mi jejich výkon postačuje. Během příštích asi 20 tis. km budu muset vyměnit přední kotouče pro opotřebení.
Jízdní vlastnosti:
Souhlasím s ostatními recenzenty v tom, že ač je toto auto off-road, tak z něj má člověk pocit jako z kombíku. Jezdit s off-roade má ale specifika v tom, že auto je těžké a musí se s tím počítat při brždění. Při druhu pohonu 4x4, které používá terrano je podle mě nezbytné mít kvalitní obutí. To dělá v jízdních vlastnostech hodně. Pohon 4x4 lze použít pouze tehdy, když nemají kola absolutní adhezi, když tedy může při zatáčení vnitřní kolo mírně proklouznout a kompenzovat tím rozdílné poloměry zatáčení vnitřního a vnějšího kola. V praxi to znamená, že pohon 4x4 se může použít jen mimo silnici např. na sněhu, kde to reálně může prokluzovat. Ani na slině zmoklé silnici 4x4 nezapínám, tam to lidé zapínaji často kvůli tomu, že 4x4 má suplovat nekvalitní nebo opotřebené pneu. Já jsem nejvíc spokojen se značkou Cooper, Dicover M+S zimní a Dicoverer ATR letní. Zastoupení mají v LB a přístup lidí je tam příkladný. V Nissanu navíc říkali, že je dávají na jejich nová auta a i zkušený opravář terran je doporučoval.Na kluzké silnici musím jednoduše jezdit opatrněji. Za tuto cenu však v Terranu dostávám výhody v podobě výborného výhledu, velkých zrcátek a vysokého posedu, kdy vidím přes několik osobních aut a navíc jak už bylo v jiných recenzích zdůrazněno, výmoly tak nějak přepluji bez většího povšimnutí. Auto se v zatáčkách více naklání, je celkově užší a vyšší, i tomu je potřeba jízdu přizpůsobit. Já prostě rychle nejezdím, na to bych si pořídil jiné auto. Na dálnici kolem 110 km/h porstě pohoda, na 140 - 150 se auto lehce rozjede, že si toho kolikrát člověk nevšimne, než se začne klidnit. Ale autu taková rychlost nečiní problém. Na dálnici bych ocenil tempomat, protože mám pocit, že spojení automatu a elektrického plynového pedálu jaksi není schopno dostatečně jemného dávkování plynu tak, aby bylo možno lehce udržovat konstantní rychlost. U druhého auta to jde lehce, u Terrana člověk musí dělat neustále korekce.
Převodovka:
Převodovku mám automatickou a jsem s ní spokojen. Chybí mi spíš tempomat. Z dnešního pohledu je převodovka již přežitého typu, kdy je na výběr 1,2,D,N,R,P. Ohledně automatické převodovky v Terranu toho na internetu moc není, tak tady poskytnu moje zkušenosti. Přestože to pro někoho můžou být informace dávno známé, spousta lidí u nás se automatu vyhýbá, zejména v off-roadu. Pravda je ta, že při normálním ježdění třeba do lesa pro dřevo, ve hlubokém sněhu nebo na rozbahněné cestě vás automat nijak limitovat nebude. Při zaparkování, startování je měnič v poloze "P". Při sešlápnuté brzdě se při odaretování měniče velkým čudlíkem po straně měniče tento posune na požadovaný stupeň a odšlápne se brzda. "N" je neutrál a neřadí se na semaforech a krátkých zastaveních. To se jen stojí na brzdě. N zařadí, pokud chce například vylstoupit jako řidič...Na "1" jede auto jen na jedničku a neřadí výše, na "2" řadí jen mezi 1 a 2, na "D" řadí na všechny rychlosti (4). V případě "D" lze ale vypnout spínačem na boku měniče řazení na Overdrive a pak to na "D" řadí je do 3. Overdrive(OD) je "dlouhá" 4, na kterou to přeřadí pokud se na 3 dostává motor do vysokých otáček a zároveň stoupá rychlost. Tedy je to "dálniční" stupeň. Mám vypozorované, že chuť auta řadit OD je menší, pokud není olej v převodovce ještě zahřátý. Když po studené noci ráno vjedu na dálnici (mám to k ní jen 2km), naskočí OD ař třeba po 10 km. Pokud je auto už zahřáté, OD naskakuje hned jakmile začne stoupat rychlost spolu z otáčkami kdykoliv třeba na delším rovném úseku. Zkušní opraváři automatů mi doporučili jezdit s zejm. po městě a jinde, kde se střídá rozjíždění a zastavování, s vypnutým OD na měniči, protože automat se přirozeně opotřebovává, když řadí. řadit tedy bude méně, pokud pokaždé mezi semafory neskočí na OD. Možná má no to někdo z vás jiný názor, nechám se rád poučit. Je to můj první automat. Dále je vedle zapalování na přístrojovce spínač, na kterém je možno měnit mezi režimy jízdy - sport,normal,sníh. Označeno je to barvami podsvícení. Funguje to tak, že při "sportu" automat řadí ve vyšších otáčkách a rychleji. Na "normál" jezdím skoro pořád, běžný provoz. Pokud na "normál" vytočím motor do vysokých otáček "řazení se samo přepne do sportu, odkud se pak při sklidnění jízdy znovu přepne do normálu. Poznat to je rozsvícením oranžového podsvícení spínače. Zelené podsvícení mé režim "sníh", který je velmi užitečný na rozdíl od sportu, který bych řekl, že způsobuje hlavně vír v nádrži. "Sníh" způsobí, že automat řadí pomaleji a plynuleji a rozjezd auta je klidnější a pozvolnější. I když sešlápnu plyn na podlahu, auto se rozjede tak, aby se minimalizovalo podklouznutí. Tato funkce skvěle pomáhá a spolu s dobrými pneu na sněhu výrazně redukuje nutnost zapínat 4x4 na normálních našich zasněžených silnicích.
4x4:
V návaznosti na předešlou větu pokračuji o 4x4. Pro některé zase omílání známého. Za situací popsaných výše se zapíná pohon předních kol pákou vedle měniče rychlostí. Systém v Terranu je obdobný spoustě dalších off-roadů. Z 2x4 se do 4H dá přeřadit cca do 40 km/h, ale já to vždy dělám při zastavení a srovnaných kolech, aby to celé méně trpělo. Redukci označenou 4L je možné zařadit pouze při poloze "N" na měniči a pokud je auto zastavené. Důležité je, že pro spolehlivé vyřazení 4x4 je nutné mimo přeřazení pákou ještě 1-2m zacouvat. Jakmile se přeřadí pákou, zhasne kontrolka na palubovce, ale dokud se nezacouvá, není jistota, že se soukolí odpojilo, žádný zvuk se při odpojování neozývá, takže není možné ověřit, že k tomu skutečně došlo. Zacouvání je jistota. Je také dobré dopředu odhadnout, kdy 4x4 v předstihu zařadit, aby se neřadilo až v komlikované situaci v bahně nebo závěji bez možnosti srovnat kola.
Interiér:
Je vcelku příjemný, mám plnou výbavu Elegance mimo kůže. Sedadla jsou i při dlouhých jízdách po dálnici pohodlná a i dobře vedou v zatáčkách. Ergonimie ovládání z místa řidiče má několik much. Nejvíc mi vadí poloha páčky el. ovládání zrcátek, je nízko dole vedle volantu a ač mám 187 cm a dlouhé paže, po každé korekci se musím narovnat zpět do pozice při řízení, zkontrolovat zrcátko a zase se ohnout pro další korekci. Auto si střídám se ženou, proto je u nás časté přenastavování. Při delší jídzě mám občas tendensi si položit levý loket na rukojeť dveří nebo nějak podobně. U Terrana to lze jen na tvrdou oblinu u dolní strany okénka, což je velmi nepohodlné a dost mi to vadí. Už jsem si loket párkrát podložil kapesníkem :) Dálkový centrál funguje ve dvou krocích, kdy nejříve odemknu dveře řidiče a po dalším stisku celé auto. Tato funkce je dle mě zbytečná a zdržuje. Naopak výborné je rychlé skládání sedadel. Často vozím kolo a lyže a hodně oceňuji, že kolo bez rozmontování v mžiku hodím do auta.
Spotřeba:
Je konstantní kolem 12 l. Při jízdě po dálnici mezi 10 - 12 l a se zapnutou klimatizací kolem 14 l.
Celkově:
+ spolehlivost mechaniky, výdrž
+ vnitřní prostor
+ motor
+ pocit při jízdě, výhled
+ univerzálnost použití
+ design
- ergonomie interiéru
- některé typické neduhy Terran, které se stávají většině majitelů - topení, display, váha vzduchu
- osmiileté auto, které nemá aktuální technologie - starý typ automatu a pohonu 4x4
- mírně vyšší spotřeba než jsem počítal