Hodnocení a zkušenosti s autem
Vozidlo jsem zakoupil se stavem 121.000 km, přičemž tyto kilometry jsou s nejvtší pravděpodobností skutečné. K vozidlu byla servisní knížka vedena po celou dobu a předchozí majitel jej garážoval a užíval převážně svůj firemní automobil, toto Mondeo se tedy často nudilo v garáži a je ve velmi zachovalém stavu.
Co se týče interiéru vozu, tam je opravdu všechno ve velmi zachovalém stavu, téměř ve stavu nového vozidla. Interiér Mondea je z velmi kvalitního plastu s povrchovou úpravou, která je velmi příjemná na omak. Nikde nic neskřípe ani nevrzá, všechno do sebe perfektně zapadá.
Sedačky jsou na velmi vysoké úrovni, mají boční vedení. Právě díky těmto sedačkám je cestování v Mondeu skutečnou pohodou. Ani po dvousetkilometrové cestě Vás nebolí záda, když vystoupíte. Toto vozidlo je úžasné právě na dálkové cestování, i když lítačka po městě mu také nevadí.
Motor má výkon 81 kw, jedná se zážehový čtyřválec se čtyřmi ventily na válec. Kroutící moment u této jednotky je 165 Nm, což je podle mého názoru naprosto dostačující. 81 kw se zdá být na první dojem málo, nicméně auto není vůbec líné a především do 70 - 90 km/h akceleruje výborně. Nad 100 km/h, když chcete rychle předjet a nemáte dost času, je třeba podřadit na čtyřku, stále je však akcelerace slabší. Ideální by bylo Mondeo 2.0 l, kde se i spotřeba liší jen málo.
Jinak motory u Mondeí jsou citlivé na olej, je tedy nutné používat osvědčenou značku a muset připlatit nějakou tu stokorunu. Momentálně tam mám Aral 5W40. Motor si oleje vcelku rád vezme, pří delším cestování (např. na dovolenou) je nutností mít s sebou alespoň litr oleje na případné dolití. Rovněž doporučuji každých 3 - 5 tisíc kontrolovat hladinu.
Rozvody jsou hnané řetězem, což je obrovská výhoda.
Brzdy zabírají okamžitě a mají plynulý a rychlý nástup, od jedné třetiny sešlápnutí brzdového pedálu již jsou jedovatější, což mi plně vyhovuje. V krizové situaci se ABS velmi osvědčilo, navíc auto stálo téměř okamžitě, auto za mnou muselo udělat úhybný manévr a skončilo na mé úrovni (Passat), já jsem za předjedoucím autem pohodlně zastavil (jednalo se o situaci kdy těžkopádný kamion nedal přednost a celou svou šířkou doslova zablokoval oba pruhy silnice, když se vytáčel), brzdilo se tedy z nějakých 100 km/h na několika desítkách metrů (šlo o jízdu v koloně).
Jinak samozřejmě přední kotouče odcházejí rychleji než zadní, to je však u všech aut podobně. Destičky i kotouče mají standardní životnost.
Co se týče dalších součástí vozu, je všeobecně známo že Mondea MK III mají výborné podvozky, jsou ale opět velmi citlivá na přední nápravy. Rychleji se opotřebovávají ložiska, čepy a stabilizátory. Je to však dáno českými silnicemi. Po zkušenosti známého stejná auta v Německu těmito neduhy netrpí. Je tedy důležité jezdit opatrně a opravdu se snažit se nerovnostem v rozumné míře vyhýbat.
Jinak je auto průměrným vozem střední třídy. Zatím jsem s ním však velmi spokojen a snad budu tuto recenzi aktualizovat o vyskytlé závady co nejméně.
aktualizace 21.4.2011
-Bude se měnit levá i pravá poloosa (originální díly 15.000 Kč,
neoriginální 5.300 Kč a z Polska 2.000 Kč) - ceny uvedeny za oba kusy;
jak uložení stabilizátorů, tak poloosy odešly po letošní zimě a
katastrofálním stavu silnic v celé ČR.
-Spotřeba oleje se po výměně a nalití Ford Fornula 5W30 dostala na
normální hodnotu - dolíval jsem po 10.000 km 5 deci. Olej měním
každých 15.000 km.
Vozidlo bylo profesionálně upraveno na provoz i na ethanol E85 (celkem
7.000 Kč), s tím souvisí výměna palivového filtru (320 Kč), instalace
svíček Bosch iridium pro LPG (1050 Kč za všechny), chystám se na
instalaci sportovního vzduchového filtru KN (cca 2.000 Kč) - sníží se
spotřeba, zlepší trochu výkon, bude příjemnější sportovnější zvuk.