Hodnocení a zkušenosti s autem
Na toto vozidlo jsem přesedlal z dieselové Felicie s 240t. km se zatuhlými pedály a vyviklanou řadicí pákou, a pánové to byla změna - auto tichoučké, nic nevrzalo, jisté na silnici, 80ka pocitově asi jako 40ka ve felicii a motor v porovnání jako ze stíhačky. Octavie měla tou dobou asi 9,5 roku a najeto těsně přes 100 tisíc, po prvním majiteli (známý a velmi slušný řidič).
Podvozek je poměrně měkký a nerovnosti tlumí velmi dobře, retardéra se dá nouzově přejet i bez zpomalení aniž by se řidič praštil o strop. Pro potřeby této motorizace auto i přes měkký podvozek dobře drží v zatáčkách, i když poměrně vysoké těžistě způsobuje náklony. Pro silnější motor bych s takto těžkým autem už asi chtěl podvozek jiný.
Motor je poměrně tichý, ve středních otáčkách má příjemný zvuk, rušit začíná až od 4000ot. výše. Nikdy neklepe ani nijak nehází autem. Má dostatek točivého momentu, nekucká ani při velkých nákladech - ty jsou znát na dynamice, ale auto je bez problému uveze. Na rovince v obci se dá při 60 zařadit pětka, při 1550ot. dělí motor od maxima 135Nm pouze 10.
Při nižších rychlostech je dynamika výtečná, rozjezdy velmi svižné, pro pražáka požehnání. Zhruba nad 80kmh už zrychlování trvá déle, předjetí náklaďáku je třeba trochu naplánovat a podřadit. Tady je asi jediná slabina motoru, v těchto situacích točivý moment nepomůže a je znát slabší výkon.
Obrat přichází na dálnici, kde se pozitivně projeví dlouhé zpřevodování, při zrychlování stále čekáte kdy motoru dojde dech, ale ten se drží až do 180. Zrychlování na dálnici stále trvá dlouho, ale v porovnání s mnohými silnějšími bratříčky je zejména v rychlostech nad 120 velice dobré.
Jak je zrychlení 80-120 při předjíždění na okresce nepříjemně pomalé, tak je zrychlení 120-160 při předjíždění na dálnici příjemně rychlé.
Řízení naprosto bez výtek, nepřeposilované, volant se nevrací do neutrální polohy ani moc pomalu ani moc rychle a při brzdění neuhýbá. Brzdy jsou bez výtek, ruční je už slabší, dá se zatáhnout na 5-6 zubů ale auto se nehýbe až od třetího výš. "A" sloupky trochu blokují výhled, ale člověk si rychle zvykne. Při parkování není dozadu vidět, chce to buď zkušenou ruku nebo dost místa.
Interiér je velmi účelný. Pořád jsem si říkal co je na tom autě zvláštního - potom mi to ale došlo: při sezení v Octavii mi nic neleze na nervy! Na jiných autech mě často vytáčí malé detaily, neprakticky umístěné ovládací prvky, málo místa tady nebo támhle, to jsem u Oktávky prostě nezaznamenal. Platforma Golfu si s sebou přinesla trochu málo místa na zadních sedačkách, pro děti je ideální, pro dva dospělé tak tak, pro tři lidi nouzovka. Sedadla jsou dobrá, boční vedení tak na hraně ale dostačující, vepředu záda nebolí ani po hodinách.
Kufr je velice prostorný. Verze combi ke kufru přidá prostor tak akorát do výšky nad sedadla a sníží nakládací hranu, pokud nevozíte denně lednice, nevím proč za kombík utrácet (zvlášť když hatchback je tak designově příjemný).
Celkově je to auto velice dobré, spolehlivé a jestli Oktávka něčím vyniká, je to jak málo se na ní těch jejích deset let podepsalo. Není divu že se až doteď vyráběla, protože ani na vozech z roku 97 ten věk zvenčí nevidíte. Splní co slíbí, a i když dravá jízda jí nic neříká (tak leda ve městě na semaforech), rychlá jízda se zkušeným řidičem není problém.