Zavřít recenzi

Škoda Octavia Tour Trumf 1,9 TDi PD (RS style)

“Spolehlivý a léty osvědčený prostorný vůz s nízkou cenou a náklady, který v poměru cena/výkon jen těžko hledá konkurenci. ”
Foto 1 / 1
  • Rok výroby: 2010 
  • Typ motoru: 1,9 TDi 
  • Stav km při koupi: 7 km 
  • Stav km nyní: 10 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 4 měs.
  • Průměrná spotřeba: 7 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

7
 

Komfort

7
 

Provozní náklady

9
 

Náhradní díly

10
 
Hodnocení celkem 8.6
Vždycky se mi líbila verze RS, ale ta se již bohužel řadu let nevyráběla (auto jsem objednával na jaře 2010, kdy se octavia I prodávala pod názvem „tour“) a navíc měla poměrně vysoké provozní náklady. Jelikož v 95% jezdím po Praze v zácpách a najedu zhruba 30.000km za rok, volba motorizace byla velmi jednoduchá.

Ze stávajícího výběru dvou motorů (1,6l 75 kW a 1,9l 74 kW Tdi) jsem volil naftovou verzi a vůz jsem vizuálně upravil k obrazu svému (styl RS), ale jen velmi decentně. Nechtěl jsem mít „řadovku“, kterou bych si na ulici lehce spletl s autem někoho jiného, ale vůz, který se mi líbí, je individuální a zároveň ne „přetůněný“, jako třeba tady tento „skvost“ http://forum.octaviaclub.cz/index.php?showtopic=1870. O nárazník, jaký nemají ani vozy WRC, či zadní křídlo z Boeingu opravdu nestojím.

Motor jsem nijak nemodifikoval, jednak je dva roky v záruce a pak je na ježdění po městě dostatečně výkonný. Možná nad tím, co píšu někteří (zejména „tuneři“) opovrhují nos, ale je to pravda. Výkon naftové Octavie je do města naprosto dostačující. Ty, které nejsou střelci, může svým výkonem uspokojit i mimo město a na dálnici. Po záruce možná přibude čip, ale jen s rozumným navýšením výkonu – tak do 20k. Nechci mít zadní nárazník černě očouzený a životnost motoru a dalších součástek snížit na minimum.

Auto bylo vyrobené na konci srpna, v provozu od 1. září 2010. Motor jsem poctivě zajel dle manuálu, což se mi již několikrát vyplatilo, jak u aut, tak i u motocyklů. V současnosti (prosinec 2010) mám najeto 10.000 km a motor šlape, jako hodinky. I po zajetí se k němu chovám velmi ohleduplně, do vyšších otáček jej točím, až když je poctivě zahřátý (90 st. C). Stejně tak šetřím i turbo a pár minut před dojezdem do cíle už motor prakticky nevytáčím a využívám spíše jízdy na neutrál. Ať si kdo chce říká co chce, takhle motor vydrží nejdéle a je to pro něj nejlepší. Když je ale zahřátý, nebojím se ho točit do červeného pole (po překročení 4000 ot/min. však ztrácí výkon), takže se nedá říci, že bych jezdil, jako paní Radová.

Se spotřebou jsem velmi spokojen, po městě se vejdu do 7,5-8l/100km, což se může zdát hodně, ale jízda po zacpané Praze dělá své. Pro porovnání, v mé bývalé Octavii I (1,6l 55 kW, najeto 260 tis. km) byla spotřeba při stejném stylu jízdy kolem 10,5-11,0l. Když jedu brzy ráno do práce, dostanu se i na 5,5 – 6,0 l, ale to je město prakticky prázdné a z celkových 20km jedu většinu po okruhu. Dlouhodobá spotřeba se pohybuje kolem 7l, avšak je třeba říci, že můj rychlostí průměr je jen velmi malý – kolem 35km/h, na čemž se opět podílí převážná jízda po městě.

Rekord ve spotřebě jsem udělal na cca 120km vzdálenosti, kdy jsem jel zhruba 10 km po vesnicích, 20km mimo a 80km po dálnici (80km/h) a při celkovém rychlostním průměru necelých 70km/h se dostal na 4,4l! Mimo město se při pomalé jízdě (dle předpisů) dá dostat i pod 5l, ale člověk musí mít hodně lehkou nohu. Při razantní jízdě pak spotřeba prakticky nepřesáhne 7,5l, což je skvělé (v porovnání s benzínem). Na kombinovanou spotřebu 5,1l udávanou výrobcem však zapomeňte.

Jízdní vlastnosti jsou na běžné ježdění dostačující, oproti benzínu jež však znát těžší motor a tím i větší zatížení předku. Protikluz ASR se hodí zejména v zimě, ale i na mokru při razantnějším zrychlení. Přeci jen, 240 Nm dělá s adhezí své.

Také mne překvapil rozdíl mezi koly 15‘ a 16‘, které jsou mnohem tvrdší. Auto sice lépe sedí (zvlášť na širších pneumatikách 205/55 oproti 195/65; hustím 2,4 atm.), avšak občas při neúmyslném najetí do větší díry ve vozovce mám pocit, že mi praskne ráfek. Nedovedu si představit jízdu na 18‘ a také mne opustila touha pořídit si kola 17‘.

Rozdíl v ceně pneumatiky není zanedbatelný, jestliže dobrá zimní pneumatika 195/65 (vítěz testu ADAC) stojí cca 1500Kč/ks, pak naprosto stejná v rozměru 205/55 vyjde o 1000 Kč dráž, přestože se jedná o ten samý model stejného výrobce (navíc s totožným rychlostním indexem). U větších kol je finanční rozdíl pneumatik ještě mnohem větší.

O dalších věcech asi nemá smysl psát, klady octavie znají asi všichni – velký kufr, levný provoz, nízká pořizovací cena (tour), nízká cena náhradních dílů, a to i originálních. O druhovýrobě nemluvě. K záporům patří menší prostor pro kolena na zadních sedadel, což však u posledních modelů bylo částečně vyřešeno větším vybráním zadní části předních sedadel. Kdo se někdy svezl v kupé (např. Mercedes CLS) mi však musí dát za pravdu, že s místem v Octavii to není zas tak hrozné. Naftový motor je také hlučnější, než jeho benzínové sestry, ale dá se s tím žít (a jezdit), zejména po zahřání na provozní teplotu. Žádná další výtka, která by stála za pozornost, mě nenapadá.

Krátce jsem zvažoval, jestli nekoupit novou Fabii combi, ale za cenu o cca 100.000 Kč vyšší (stejný motor a výbava) bych získal menší auto s menším kufrem, takže jsem to rychle zavrhl. Znám ji z firmy a párkrát jsem s ní jel, vím, o čem mluvím.

Octavii I jsem si pořídil pro svoji vysokou užitnou hodnotu, nízké provozní náklady a ceny náhradních dílů, osvědčenou kvalitu, spolehlivost a také pro to, že mi ji nikdo nebude tolik závidět, jako nový model, přičemž užitná hodnota je prakticky stejná. Dvojková Octavia je nepochybně modernější a lepší vůz, ale určitě ne o tolik, o kolik vyšší je její cena.

Nyní již k vlastní výbavě a úpravám:
1) Sportovní paket:
- kola Spider z lehké slitiny 6,5J x 16", pneumatiky 205/55 R16;
- vkládané tkané koberce;
- tříramenný sportovní volant v kůži, madlo ruční brzdy v kůži, kožená hlavice řadící páky, kožená manžeta řadící páky;
- sportovní rámeček kolem středového panelu a na popelníku vpředu (něco na styl karbonu)
- lakovaná zrcátka a kliky v barvě vozu;
- výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce;
- sportovní sedadla vpředu;
- tónovaná skla;
- postranní směrová světla s tmavým zabarvením;
- spoiler na 5. dveřích;
- tónovaná skla vnějších zpětných zrcátek;
- přední nárazník s integr. spoilerem se sport. designem;
2) Vyhřívané přední sedačky (zadní se bohužel nedělají, jinak bych neváhal) + bederní opěrky (bez nich vám výrobce vyhřívaní neprodá)
3) Automatická klimatizace Climatronic
4) Tempovat – koupeno přes internet u obautodily, montováno dodatečně (byť v autorizovaném servisu), celkově vyšlo na zlomek původní ceny
5) Luxusní kožené potahy MAD – dle vlastního návrhu (sednou, jako ulité, vypadají úžasně, vřele doporučuji!!!)
6) Denní svícení (pouze relé, bez přídavných světel)
7) Sportovní pedály
8) Loga RS vpředu a vzadu
9) Prahové lišty RS
10) Kožená hlavice řadicí páky RS
11) Koncovka výfuku RS, včetně svodů – již nelze sehnat, koupil jsem ji na Aukro.cz
12) Bezpečnostní klíče na kola (pro jistotu dva na každém kole, před barákem se strašně krade, několik aut již zůstalo na špalcích)
13) ASR (u TDi ve standardu)
14) Zadní parkovací senzory (přední se nevyrábějí a vlastně ani nejsou nutné)
15) Plnohodnotná rezerva (při protržení pneumatiky, jak se mi již jednou povedlo, je kompresor a lepící sada celkem k ničemu)

Nic dalšího „potřebného“ mne (zatím) nenapadlo. Na voze mám samozřejmě i několikeré zabezpečení proti krádeži.

Z dostupné příplatkové výbavy jsem objednal téměř vše (resp. koupil na www.obautodily.cz, kde zboží vyjde nejlevěji a je zasláno velmi rychle) mimo těchto věcí, které považuji za zbytečné:
1) Zadní stěrač aero - sklo se u liftbacku nešpiní a déšť z něj stéká, příp. se dá zapnout mřížka
2) Mlhovky – měl jsem na předchozí Octavii, byly naprosto k ničemu, svítily jen na vzdálenost cca 3m
3) Xenony – za příplatek přes 20.000 Kč nesvítí o moc lépe, než stávající „obyčejná“ světla s čirými skly. Ty mají svítivost naprosto dostatečnou, výměna žárovky přijde na pár desítek korun a ne na cca. 3000Kč, jako v případě xenonu, který navíc na autě vydrží zhruba měsíc, než ho nějaký chmaták se „zlatými českými ručičkami“ ukradne. Ne, že bych na ně neměl, ale nenašel jsem důvod, proč si je pořizovat, zápory (často se kradou, zejména u nás v ulici) převážily nad klady, pokud vůbec nějaké mají (mírně lepší svítivost?), o poměru cena/výkon (nebyl však rozhodující) nemluvě.
4) Loketní opěrka – ze zkušenosti znemožňuje zatáhnutí ruční brzdy. U Octavie II vyřešena opěrka lepším tvarem, tady je to však tragédie.
5) Maxi dot – rozmluveno prodejcem, jedná se o zastaralou verzi palubního počítače, který zobrazuje totožné údaje, jako MFA (multifunkční ukazatel). Navíc je jeho montáž podmíněna zakoupením zcela nevyhovujícího, zastaralého a předraženého autorádia, za které bych se v dnešní době styděl. To raději nějaké z Lídlu. ;-) Mám ale Sony Xplod. :-)

S autem jsem velmi spokojený. Vypadá krásně, dobře jezdí a má (relativně) levný provoz. Pořizovací cena byla stejná, jako u vozů nižší třídy, užitná hodnota však mnohem vyšší. Absolvoval jsem s ním také 150km cestu v pěti dospělých osobách na hory - vzadu sice bylo trochu natěsno, ale vešli jsme se všichni i s velkou bagáží (přeskáče, jídlo, chlast ;-)). Lyže byly v boxu na střeše a spotřeba při tomto zatížení jen 5,6l. Jel jsem sice pomalu, ale to znamená mimo město 80-90km/h a na dálnici kolem 100km/h. A to vůbec není špatné…

Závady a opravy na autě

Zatím ne.
<
Přejít na standardní verzi stránky »