Hodnocení a zkušenosti s autem
Citroen Saxo 1.5D jsem koupil jako svoje 5. auto. Před ním jsem měl zkušenosti s vozy Škoda 120L->Fiat UNO 1.7D->Škoda Favorit 136->Peugeot 205 1.8D.
Saxo je francouzské vozidlo nejnižší třídy a od toho je určen i jeho charater. Je na svoji třídu velice pohodlné, ale toto pohodlí je vykoupené velkými náklony karosérie v zatáčkách. Motor 1.5D (42kw) je nad očekávání pružný a dokáže s 860kg autem docela slušně jezdit a to hlavně hospodárně - v létě není problém udržet spotřebu 4,5L na 100km. Navíc auto lze celkem dobře provozovat i na alternativní paliva bez dalších úprav motoru (se vstřikovacím čerpadlem BOSCH). Maximální rychlost auta je něco kolem 160km/h. Auto příjemě tahne i v nízkých otáčkách, ale nezalekne se i dálničních rychlostí. Aerodynamický hluk i hluk motoru je celkem snesitelný.
Přední sedačky jsou hodně měkké bez výrazného bočního vedení. Přístrojovovka obasahuje jen nezbytné informace a chybí např. ukazatel teploty. Zadní sedačky jsou spíše pro menší postavy. Auto uveze 5 lidí bez výrazné ztráty hybnosti. Brzdy jsou slabší a při plně naloženém autě je potřeba dodržovat bezpečný odstup od vpředu jedoucích vozidel.
Světla jsou dostatečná, ale mohla by svítit více.
Využití kufru je velice dobré na svoji třídu. Do auta se dokonce vejdou po sklopení 2 horská kola včetně zadního plata kufru.
Jednotlivé převody jsou posládány velice blízko sebe a pětku lze řadit už při nějakých 60km/h! Řazení je méně přesné.
Spolehlivost bych hodnotil jako průměrnou - auto je stavěné na menší porci km, něž např. octavie, ale při pravidelné údržbě se mění jen spotřební věci: kotouče, destičky, tlumiče, rozvodový řemen, filtry, atd.
Motor 1.5D je velice spolehlivý a stačí měnit filtry a olej v pravidelných intervalech.
Jízdní vlastnosti: s motorem 1.5D je suto celkem mrštné a nechá se vytáčet až k 5500 ot/min. Brzdy jsou slabší. Průjezdy zatáčkami jsou provázeny velkými náklony karosérie a nedotáčivým opuštěním zvolené stopy po tečně ven ze zatáčky.
Vhodné: Saxo je velice vhodné auto do městkého a příměstského provozu pro 2 lidi (nárazově i pro 5 lidí). Velice se užije při parkování, kam se jiné auta prostě nevejdou. Je hospodárné - jak spořebou paliva, tak i cenou náhradních dílů. Do kufru se vejde i větší nákup.
Na co si dát pozor: Saxo má pozinkovanou karosérii, takže korozí moc netpí. Zvíšenou pozornost je potřeba věnovat stavu zadní nápravy - kola do "A" zančí případnou velkou
investici do repase celé zadní nápravy. Je dobré prověřit stav brzd, opotřebení ložisek (kol i spojky). Při zkušební jízdě se také poslechem zaměřit na stav přední nápravy - vůle se projeví klepáním při jízdě po nerovnostech.