Hodnocení a zkušenosti s autem
Auto jsem zakoupil z důvodu potřeby prostorného auta a Fiat Ulysse byla nejlepší volba vzhledem k cenovému stropu. Využívám ho jako pracovní nástroj ke všemu, co je potřeba kolem domu a také na dopravování nás a našeho psa na výstavy a auto nijak nešetřím.
Zakoupil jsem ho jako ojetinu v bazaru a stal se dalším, z dlouhé řady majitelů, takže najeté km na tachometru zřejmě neodpovídají skutečnosti. Ale za 75 tisícovek a vzhledem ke stáří 12-ti let jsem ani nepočítal s ničím zánovním. Přesto mě auto překvapilo celkem slušnou zachovalostí interiéru a 100% funkčností všech věcí, které jsou elektricky ovládané, včetně panoramatické střechy. Stejně tak bylo a stále je funkční veškeré osvětlení tlačítek. Na karoserii byly a jsou různé kosmetické vady, ale nic strašného ani závažného, koroze je minimální a omezuje se jen na drobné pupínky na lemech zadních blatníků, spodek auta a prahy jsou ovšem úplně zdravé.
Tvary auta a přístrojové desky plně korespondují s dobou, ve které auto vznikalo a díky krabicovému tvaru je velmi prostorné jak pro cestující, tak pro náklad. V základní verzi s pěti sedačkami je kufr obrovský, po vyjmutí těchto sedadel vznikne zcela rovná plocha, dlouhá cca 2 metry. Naproti tomu při plném osazení sedaček zůstane jen velmi malý prostor, který by ale mohl závidět lecjaký rádoby rodinný vůz.
Na cestování je auto velmi pohodlné a ani po absolvování 600 km necítí člověk žádnou velkou únavu nebo bolesti zad. Stejně tak jsou pohodlná i zadní sedadla, místa na nohy je opravdu hodně. Třetí řada sedadel je spíše pro menší lidi nebo pro děti, tam už je citelně menší prostor.
Motorizace byla jasná hned při výběru auta, úspornější naftový motor se solidním výkonem, takže volba padla na 2.1 TD. Do aut s montoval i motor 1.9, ale ten je slabší a s velkým a těžkým autem mívá problémy. U motoru 2.1 s výkonem 80 kw není také zrovna výkonu na rozdávání, ale na běžné dodržování rychlostních limitů je dostatečný a má i poměrně slušné zrychlení, při plném zatížení vozu je ale znát určitý výkonový deficit. Při takovém provozu stoupá znatelně i spotřeba paliva, která je ale pořád celkem v mezích slušnosti. Dlouhodobý průměr mám 7,2 l nafty, jezdím hlavně městský provoz a okresky, v případě delších tras využívám dálnice. V zimě si auto běžně řekne o 8 až 9 l nafty, při plném zatížení 5 lidí a náklad, případně 7 lidí se pohybuji na stejné úrovni jako v zimě. Přes léto při běžném provozu není problém držet spotřebu na 6 litrech paliva, ale je to spíše pasivní klidná jízda.
Řízení auta je lehké a celkem bezproblémové, člověk se díky vyššímu posezu a velkému prostoru kolem sebe cítí bezpečně, s celkovou velikostí auta nemá problém ani moje přítelkyně. Co se týká jízdních vlastností, ty vycházejí už ze samotné konstrukce auta, vysoké těžiště a velké vnější rozměry jsou znát. V zatáčkách se auto mírně naklání, ve srovnání například s R Scénic, ovšem podstatně méně. Celkem spolehlivě drží stopu, řízení je docela předvídatelné a stabilita nijak zásadně neklesá ani s větším zatížením vozu. Odpružení je dobré, ovšem zcela závislé na opotřebení auta a zacházením předchozích majitelů. Co musím zmínit a autu vytknout jsou slabší brzdy, kde účinnost prudce klesá s hmotností nákladu. Takže při plném obsazení a dálniční rychlosti musí člověk přemýšlet hodně napřed a včas začít brzdit, v případě např. jen dvou cestujících brzdí velmi dobře, ovšem při častém brždění brzdy rychle vadnou a ztrácí účinnost.
Celkově jsem s autem spokojen, je jen pár věcí, co mě překvapilo a to jak kladně, tak i záporně. Jak jsem psal v úvodu, auto používám na práci kolem domu, takže často jezdím do lesa na dříví s vozíkem, louky, polní cesty, přesto zatím vše drží pohromadě a stále bezchybně funguje. Zatím mě, i přes své stáří a kdoví jakou minulost, spolehlivě všude dovezlo a nikdy mě zatím nezklamalo. Za cenu, která se dneska u takhle starého auta pohybuje okolo 50 tis. získáte obrovskou užitnou hodnotu, variabilitu prostoru a celkovou spolehlivost, ovšem s hodně ujetými kilometry a se slabšími brzdami. Je také třeba počítat s určitou bolestí všech příbuzných aut (P 807, C Evasion, Lancia Z) a to je poměrně častá výměna čepů, kde si člověk musí připravit cca 3000 Kč. na jednu stranu, musí se koupit celé rameno a potom časté praskání hlav u motorů 1.9 z důvodu přehřívání a poměrně velkému množství poruch naftových čerpadel u motorů 2.1.