Hodnocení a zkušenosti s autem
U tohoto vozítka mám rád obratnost, stabilitu na silnici, spotřebu, poměr komfortu k velikosti, cenu náhradních dílů, a mnoho dalších.
Několik postřehů:
Obratnost v městském provozu:
Ta je prostě fascinující. I místa, kde parkování vzdali tak malé vozy jako Fiat seicento a podobné, tak tam P126 zaparkuje, má veliký rejd, takže se dokáže otočit na půli pražské vozovky bez couvání. Při zácpě na dálnici, je toto vozítko schopno pokračovat mezi levým stojícím a pravým stojícím pruhem spolu s motorkáři.
Stabilita na vozovce:
V prudší zatáčce, kde např. běžná Škoda fábia 1.9.TDI při 70 Km/h je napokraji smyku, projede Fiat 126 P rychlostí až 85 Km/h bez n áznaku smyku. Tato vysoká stabilita vozítka je způsobena nízkým uložením těžiště a v poměru výšky těžiště nad vozovkou je fiátek velmi široký a dlouhý. Těmito vlastnostmi lze přirovnávat k motokáře.
Spotřeba:
Při neseřízeném zapalování a karburaci může toto vozítko pohltit až 14 l/100 Km, ale při běžném provozu mám průměr 4,5 l / 100 Km. Při delších trasách s přihlédnutím k ideální rychlosti 70 - 80 Km/h jsem ujel 100 Km jen za 2,5 l. Byla to nejnižšší spotřeba při okolní teplotě 25°C, vyřazování rychlostního stupně z kopců, a velmi jemným ovládáním plynového pedálu. Trasa byla po dálnici z Prahy do Liberce.
Poměr komfortu k velikosti vozu:
Zatímco ve srovnání velké fábii mám po 20 Km otlačené pravé koleno od středového panelu, nevidím přes přední sloupek chodce, a po několika dalších kilometrech mě bolí záda, spolujezdcova levá noha mi překáží při řazení, je Fiat P126 velmi komfortní a pohodlný. Sedačky jsou s pružinami, takže máte pocit, že sedíte doma v obýváku u televize, při řízení vozidla Vás nikde nic netlačí, a z vozidla je velmi dobrý výhled k sledování provozu. Při řazení je spolujezdcova noha také naobtíž, ale nezapomínejme na rozdíl šířky fiata P126P a fábie :-)
Pokud nemáte u novějšího vozu stahování oken ovládané elektricky, nemáte šanci si otevřít za jízdy okno spolujezdce. U Fiata P126 je vzdálenost od řidiče ke kličce stahování okna asi jako k rádiu u moderního vozu, takže si jej můžete otevřít i za vyšší rychlosti bez ohrožení provozu.
Cena náhradních dílů je zanedbatelná.
Několik postřehů v bodech:
Vysoká účinost brzd, lepší než nějaké ABS.
Spolehlivý start za jakéhokoliv počasí a okolní teploty.
Zavazadlový prostor není zrovna vhodný pro nějakého velkoskladníka, ale při použití střešního nosiče, nebo přívěsu jsem nikdy neměl problem cokoliv přemístit.
Závěrem: Velmi podobné vlastnosti má i vozidlo značky TRABANT. Tyto automobily jsou opravdu určené pro lidi, aby se mohli bezpečně přepravovat bez volání asistenčních služeb atd. kam potřebují. Je škoda, že dnešní výrobci neumějí vyrobit jednoduché auto pro lidi. Mám pocit, že vozidla se dnes vyrábějí výhradně pro opravny a různé asistenční služby a pseudopodnikatele, jako nástroj k vytažení peněz z kapes zákazníků.
Když se podíváme na ceny náhradních dílů nových vozů, tak je to katastrofa.
Myslím si, že soudruzi v NDR a Polsku ovládli technologie již v šedesátých letech minulého století, ale naši páni inženýři se budou muset ještě hodně dlouho učit, jak se vyrábí auto. Na tento slogan si vzpomenu vždy, když potkám v noci fabii. Konstrukter, který konstruoval hlavní světlomet fabie, musel být asi snad pod vlivem alkoholu.
Vytvořit světlomet se žárovkou, bez stínítka potkávacího vlákna, s většinouvou odrazovou plochou dole je magořina. Světlo od vlákna žárovky se musí odrážet od vrchní odrazové plochy světlometu na vozovku a nikoliv od spodní odrazové plochy světlometu protijedoucím do očí. Ale to už přecházím na jinou značku a typ vozidla...