Hodnocení a zkušenosti s autem
Vůz jsem zakoupil s najetými 30 tis. km a byl jako nový. Koupený v ČR, po prvním majiteli - důchodci. Zlákaly mě nižší ceny vozů v porovnání s konkurencí, nižší ceny náhradních dílů (neorig.), velký výkon při malém objemu motoru ... vyhledal jsem si vůz vyroběný po roce 99 kdy byla provedena modernizace modelu.
Jsem klidný řidič a nikdy jsem nezkoušel možnosti podvozku až na jeho maximum, ale při běžném ježdění jsem neshledal žádné záludnosti. Velmi dobře drží stopu, posilovač řízení je tužší (v porovnání např s Fordem), což mi dává pocit větší kontroly nad vozem. I na dálnici při rychlosti 185 km/h (tachometrových) jsem nezaznamenal žádné problémy - jen hluk pneumatik. Ale v 99% jezdím kolem 110-130 km/h a při této rychlosti je vůz naprosto stabilní a krásně ovladatelný. Podvozek je tvrdší - srovnávám s Mondeem a Méganem se kterým jezdím teď. Nejspíš se jedná o typický rys Fiatů - Cinquecento bylo velmi tvrdé a Brava je na tom podobně. Ale jak sem již napsal, podvozek je stabilní a podrží Vás na silnici i při nějaké menší vylomenině :)
Bydlím v Jablonci, a tak vím co to je sníh - bohužel. Běžně tu míváme přes metr sněhu - takže si v autech zakusíme své. Přes pomluvy Fiatů - že v zimě nestartují a podobně - jsem neměl žádný problém. Jezdím každý den a nastartoval mi napoprvé i při -23 stupních Celsia, centrální zamykání a elektrická okna též fungovala bez problémů. Dlouhodobé teploty pod -10 mi nakonec vyčerpaly autobaterii - ale to nepovažuji za závadu, to se prostě stane. Během jízdy - samozřejmě na zimnímich pneu (bez nich to tu opravdu nejde a vím co říkám) - též bez problémů. Občas se mi lehce přetočil zadek, ale nic vážného - když víte co dělat při smyku. Jediný nešvar - o kterém jsem četl i v jiných recenzích - celkem dost se potí okna a někdy je problém s tím něco udělat. Hádal bych že v interiéru špatně cirkuluje vzduch - chybička v designu se vloudila :)
Motor - zpočátku jsem jím byl nadšen. Nízká pojistka, rozumná spotřeba a slušné jízdní výkony na jedné straně - problémy s otáčkami na druhé. Motor začíná pořádně táhnout na cca 3500 otáčkách a kolem 4000 jede jako dráha. A v tom byl můj problém - jsem skutečně kliďas a tak sem s tím jezdil kolem 2000 - 3000 otáček a to byla chyba. Začalo to tak, že mi volnoběh nedržel otáčky a občas došlo ke "chcípnutí" - bohužel i na křižovatce - trapas jak z učebnice. Poprvé v servise - velmi dobrý neznačkový, ale jsou upřimní a nechají mě koukat co dělají - takže vím, že mi nelhali. Vyčištění vstřikování, škrtící klapky, nový vzduchový filtr, resetování a optimalizace řídící jednotky. Vůz jel zase jako nový, ale zhruba za 3 měsíce se potíže vrátily. To se opakovalo ještě 2x. Nakonec jsme po vyhodnocení grafů z diagnostiky usoudili, že motor lehce podtáčím a řídící jednotka se špatně "učí". V momentě kdy je motor ve volnoběžném stavu se jednotka lehce "zblázní" a občas chcípne. Je pravda, že když jsem s autem zkusil jezdit na 3-4 tisíce otáček, jsem žádné problémy neměl. Ale to mi nevyhovovalo psychicky - a auto nemám proto abych se trápil, ale abych si užíval. Proto mam teď 1.9 dTi Mégane a bublám si svých 2000 a sem spokojenej.
Shrnu to - motor je skutečný temperamentní Ital - vybroušený a rád si zařve. Točit, točit, točit - toť má rada. Výkon plně dostačující, ale obsazení 5ti osobami je znát - zvláště v kopci. Jak z toho? Točit ještě víc :) Spotřeba: léto: 6,5-7,8l/100 km, zima: 7,5-8,5l/100km
Design vozu je líbivý a není nudný. Nemám nic proti vozům Škoda a prodejní čísla jsou prodejní čísla, ale dle mého čistě demokratického názoru je Fabia jedno z nejnudnějších aut co znám - po designové stránce. Brava proti tomu i v interiéru nabídne líbivé křivky a přijemné materiály. Sedačky perfektní - asi nejlepši z aut ve kterých jsem jezdil (v tom zas můj současný Mégane silně pokulhává). Jen pogumování klik venku i vevnitř trpí - špatně zvolený materiál.
Shrnutí - mít v autě motor 1.9 JTD - možná by stačila benzínová 1.6 16V - měl bych Bravu do teď. Ale skutečně nemám takovou povahu a chci klidný motor, kterému nižší otáčky nevadí. Nenechte se mými problémy odradit - možná byla vadné řídící jednotka nebo tam byla jakási nevysvětlitelná závada, na kterou jsme ani po dlouhém zkoumání nepřišli.
Brava je velmi pěkné a spolehlivé auto, absolutně nerezaví, sveze Vás velmi jistě a bezpečně a přitom se vevnitř necítíte jako ve vězení. Spotřeba je odpovídající a celkové náklady hodnotím jako velmi nízké - levné díly - bohužel mám špatnou zkušenost se značkovým Fiat servisem, ale to nebudu rozvádět. Ještě jedno velké plus má tento vůz - nízká popularita u zlodějů Vás může nechat klidnými. Taktéž nžší ceny v porovnání s konkurencí nahrávají pro tento vůz.
Na konec už bych jen rád řekl - nevěřte tomu co se říká o Italských vozech - jsou to moderní vozy a s nespolehlivými modely 80tých let nemají mnoho společného :) Určitě se v Bravě pěkně povozíte.