Hodnocení a zkušenosti s autem
Coupé je nečekaně praktické. Koupil jsem ho jako "druhé do rodiny" s naprosto minimálními požadavky na praktičnost, nebo počet míst. Kufr je pro zavazadla dvou lidí naprosto dostačující (je velký asi jako ten ve Favoritu). Navíc se dá levá část zadní sedačky sklopit a pod ní je otvor cca 20x20 cm do interiéru na převážení delších věcí. Kufr se ale nedá naložit plný (zatím jsem to ani nepotřeboval), protože víko je trochu nešikovně uchyceno dvěma trubkami a ty potřebují místo. Ale rodinu snad v Coupátku na chalupu vozit nebudete, ne?
Na předních sedadlech je spousta místa, libovolné auto současné nižší střední třídy se může jet zahrabat. Měřím 195 cm a nad hlavou mám ještě dostatek místa. Menším problémem je na můj vkus nízko umístěný nastavitelný volant, který mi i v nejvyšší pozici sem tam škrtne o nohy (mám 85 kg, takže obezitou to nebude). Vzadu už je to s místem trochu horší, ale na svojí třídu je Coupé pořád nadstandard. Když se posadím za sedačku řidiče nastavenou pro mě, na nohy je tam místa jako v již zmiňovaném Favoritu, tedy nic moc. Hlava mi přitom škrtá o strop. Ale člověk nižšího vzrůstu (do 180 cm) přežije na zadních sedačkách i delší cestu.
Interiér vypadá velmi dobře (nebudu ho popisovat, fotku jistě někde najdete), ale nesmíte se rozjet. Při jízdě na českých silnicích totiž některé části interiéru nešťastně vržou. Největší podíl na tom mají kožené sedačky. Sedí se v nich velmi dobře a dobře drží tělo (kvalit rozmazlujících sedaček značky Volvo sice nedosahují, ale to skoro žádné:) ). Kůže je také velmi kvalitní (v mém autě vypadá stále jako nová), ale opěradla sedaček mají vůli v kloubu mezi sedákem a opěradlem a při jízdě po nekvalitní (tzn. české) silnici nevábně vržou. Kožené jsou i zadní sedačky, které sice nedělají akustické problémy, ale i připoutaní pasažéři mají na "kluzké" kůži při ostřejší jízdě problémy udržet se na místě. Další "problém" je středový tunel, který je nejspíš pogumovaný. Stačí o pogumování nešikovně zavadit klíčem a zůstane v něm rýha.
Tak, to by byly ty věci, které u takového auta nikoho nezajímají a teď pojďme na to důležitější.
Auto vypadá mnohem líp ve skutečnosti, než na fotkách. Lidé se za ním otáčí i když jedete klidně, ale možná to způsobuje ostře červená barva "Rosso Speed", ve které design auta více vynikne, protože kamarád s černým Coupátkem tento "problém" nemá (tedy alespoň ne tak výrazný). Design se možná někomu nelíbí, ale je bez diskuzí nadčasový. Často se mi stává, že když vezu někoho, kdo se v autech moc nevyzná, zeptá se, jestli je to auto nové. Jaké překvapení vyvolává moje odpověď "nené, 11 let staré" snad nemusím popisovat:). Doporučuji auto garážovat a leštit, protože mé je garážované od začátku a když ho postavím vedle negarážovaného Coupé se stejnou, avšak neopečovávanou barvou, je jasně vidět rozdíl. Problém je také absence zástěrek, což doprovází nějaké ty rýhy od odlétávajících kamínků.
Ale pojďme se už posadit, otočit klíčkem a...
...zvuk! To je to první, co se k vám dostane. A že je o co stát. I na volnoběh je zvuk díky sportovněji laděnému výfuku dunivý, ale přesto ne trapně pubertální, jako u většiny "votuněných" vraků.
Pokud přesedáte z nějakého obyčejnějšího přibližovadla, nejspíš si budete chvíli zvykat na tvrdší spojku, tvrdší posilovač řízení (na druhou stranu přesně víte, po čem jedete) a potřebu motor víc vytočit při rozjezdu, ale jinak je auto přátelské.
V nižším spektru otáček (1000-2500) se motor chová stejně civilizovaně, jako jakýkoliv jiný obyčejný šestnáctiventilový dvoulitr a není tedy problém jet s Coupé v rámci předpisů. Pak vás ale přepadne myšlenka, že motor už je zahřátý, silnice je docela kvalitní a ten ospojlerovaný Kadett co se na vás lepí by zasloužil nadechnout se prachu od kopyt všech 190 koní utiskovaných pod skvěle tvarovanou kapotou. Podřadíte v 50 km/h na dvojku, sešlápnete plyn na podlahu, v motoru něco zasyčí, ručička otáčkoměru vyletí ke 3.000 otáčkám a nastoupí fenomenální zátah turba. Kadett se s burácením rádobyladěného výfuku loudá kdesi v zrcátku a vy už svižně řadíte trojku. Přestože podvozek je velmi rychlý, ve 140 km/h se prudká zatáčka projet nedá a tak využíváte skvěle dávkovaných, avšak při ostré jízdě nepříjemně vadnoucích brzd. Šedesátka už není problém a na výjezdu ze zatáčky si zase užíváte nakopnutí od turba doprovázené těžce návykovým zvukem (wrrrrrrrrum:)). Adrenalin do krve přitéká stejně rychle, jako benzín z nádrže odtéká. V zatáčkách auto úžasně drží i na sériových 205-kách a když si dovolujete moc, dá vám to podvozek sežrat mírnou nedotáčivostí. Obavy z předního náhonu jsou neopodstatněné, pneumatiky se na suchém kvalitním asfaltu neprotočí ani při zátahu turba na jedničku, přenos výkonu na silnici je úžasný. Problém jsou nekvalitní silnice, kde se kola při ostřejší jízdě občas protočí a dají vám o tom náležitě vědět skrz příjemně tlustý volant. Při neopatrné práci se spojkou si kola na dobrém asfaltu hrábnou i na trojku, ale to k rychlé jízdě nepatří.
Auto znatelně zrychluje i ze 190 km/h. Maximální rychlost se pohybuje kousek za tachometrovými 240 km/h, ale je zbytečné tuto rychlost často pokoušet, i když auto i při ní drží stabilně na silnici. Optimální dálniční cestovní rychlost je 160 - 180 km/h, ale ani obligátní stotřicítka není tak deprimující. Ušetřený benzín a peníze za pokuty si pak můžete daleko lépe užít na okreskách, kde je Coupé jako doma. Po ostré jízdě nevypínejte motor, ale nechte chvíli na volnoběh vydýchat turbo, ať vám dlouho vydrží.
Teď ta méně příjemná stránka. Spotřeba. Když pojedete "klobouka", dá se stlačit i pod 9 litrů / 100km, ale o tom Coupé Turbo není. Při normální jízdě s občasnou demonstrací výkonu do motoru teče asi 12-14l / 100 km. Pokud však chcete jet na krev, držte se blízko čerpacích stanic, protože spotřeba se při opravdu tvrdé jízdě nestydí vyšplhat za hranici 30 litrů na 100 km. Velmi důležité (vlastně vůbec nejdůležitější, co se údržby auta týče) je sledovat stav motorového oleje a pravidelně ho měnit. Turbomotor je na olej velmi citlivý a především ho přibližně 1l/1000 km usrkne, takže je potřeba ho pravidelně doplňovat k horní rysce.
Coupé Turbo rozhodně není auto pro každého. Pokud však mělo dobrou údržbu, stačí se o něj nadále dobře starat a nikdy vás nikde nenechá. Můžu vám slíbit, že si s ním užijete kopec zábavy. Přitom můžete i naložit nějaké ty věci do kufru, vzít sebou přitelkyni a přibrat dvě sličné stopařky (tedy spíš jedno, nebo druhé, jinak budete brzo jezdit sami:)).