Hodnocení a zkušenosti s autem
Před rokem a něco k tomu jsem začal přemýšlet o koupi nového nebo mírně ojetého vozu vyšší třídy, a tak jsem klasicky probíral katalogy, procházel bazary a vůbec se víc zajímal o auta. Slušná A6 se rovná 2 milionům, allroad mám, mercedes nechci, a tak jako tak vždy a všude se cena blíží uvedené částce. S tím jak to dopadne jsem vůbec nepočítal. Během dlouhatánského přemýšlení o koupi nového vozu vyšší třídy (rozhodoval jsem se mezi kde čím ) mě kamarád, který mi s výběrem pomáhal, jednoho dne zavolal a zatáhl do bazaru-nutil mě zkusit starší BMW M5, do čehož se mi vůbec nechtělo. Jaké bylo překvapení...tiché, pohodlné, kultivované auto, co umí opravdu jet rychle. M5ka mě sebrala, a tak začalo pátrání po nějaké slušné v zahraničí. Po měsíci jsme ze Švýcarska přivezli nádhernou černou bestii s liťáky od 1.majitele, který ji běžně používal. No měl jsem radost jak malé dítě.
Z hlediska pohodlí je M5 tuhá, pevná, ale dost pohodlná na dlouhé cesty, v interiéru je vše perfektně po ruce a sedadla jsou báječná i po 500km. Absolutní ticho při klidné jízdě a pocit uzavřenosti. Vše funguje jak má, klima je až neobvykle rychlá, příjemné materiály.
Z hlediska motoru je M5 tichý sametový slušňák, přede jako kočka, v klidu tahá, ale jakmile se sešlápne, začne řvát jako dragster a prvních 14dní se skoro lekáte jak jede a rve asfalt. Motor má 400 koní a je charakterově výbušný kliďas. Spotřeba se pohybuje mezi průměry 12-18l, nejmíň je tak 11,4l nejvíc 34l/100km. Pokud budu jezdit jak šetřílek veme průměrně na okreskách 12l, ve městě to je samo horší. Budu-li jezdit fakt dost svižně až rychle pojede za prům.16l , pokud se budu chtít zabít, jede za 25l/100km. Ten strop spotřeby co uvádím, byla noční jízda z Německa po vyndání omezovače. Dlouhodobý průměr mám 16,7 l/100km.
Brzdy jsou neuvěřitelně účinné a vyvážené. Z 200km/h brzdí silně jakoby se nic nedělo ale ve městě nekoušou-takovou funkci jsem ještě nepoznal-nejsou jedovaté a hlavně je lze během myškování předvídat a dávkovat na decimetry od ostatních i když zpomalujete z rychlostí často o 100km/h vyšších než jedou ostatní.
Převodovka je 6ti kvalt, řazení je tužší, má malinko delší dráhy a cvaká tak jak má. Co mě překvapilo je to, že při rychlé jízdě stačí o spojku skoro jen zavadit-nemusíte ji úplně vyšlapovat. Dvojku i trojku lze při hodně hrubým zacházení použít místo ruční brzdy, když není místo na projetí pod plynem.
Podvozek je kapitola sama o sobě, ten mě dostal jako motor. Je zvláštní-nevadí mu naše cesty, díry na nich tlumí v poklidu a pevně, drží jak blázen, miluje okresky i dálnice, zatáčky prolétává rychlostí za kterou by se mělo zavírat do nápravných zařízení a je naprosto instinktivní a předvídatelný. Když jedete opravdu rychle je bezpečně neotáčivý a neotáčivost stejně sám dohání zadek. Pokud se chcete zabít a fakt za to vemete je krásně ovladatelný na limitu-reaguje na sebemenší pohyby volantu i plynu a v driftech pokud se nepoděláte je jistý v kramflecích a krouží fakt kam chcete. Občas vám promine nějakou tu chybu, ale co je úžasné je to, že se jen tak nenechá vyvést z míry-s tím furt s tím bojuju, protože: jasně že když to sypete jako sebevrah občas trochu ujede předek nebo zadek, ale sakra proč to nejde urvat až do nekontrolovatelnosti? To nechápu! Když začne hodně ujíždět předek za chvilku se sám chytne a stejně se za ním zadek dotáčí, že vlastně nemusíte ani moc korigovat volantem, když se začne silně přetáčet, podvozek zabojuje a zadek se během chvilinky sám chytí. Zkrátka když už si myslíte, že letíte do lesa jen pocítíte ve volantu a na kolech jak se gumy rvou a auto klouže, ale furt jedete relativně tam, kam jste chtěli. Když to hodně poděláte a bavora fakt pořádně urvete (tam ho to úplně baví, ale zdravej člověk se už fakt docela bojí) prostě tu zatáčku projede stejně a dokončí za vás úmysl, někdy akorát dveřma napřed a někdy až skoro zadkem napřed. No prostě i když to přetočíte zůstane v původní stopě, což nechápu jak je možné a kde tuhle schopnost vzal. Točil jsem se 2krát z rychlosti 120km/h a vždycky zůstal v mým pruhu a ještě v podobné stopě jakou bych jel. Prostě nechápu. Asi by to šlo urvat i do hodin ale jak to moc nevim. Prostě podvozek je asi živej permoník a zuby nehty se drží silnice i když někdy až po stranách.
M5 je docela těžká ale efekt je minimalizovaném tak, že to řidič nějak ani moc neví, kolik železa veze.
Na závěr:
Jsem si vděčný, že jsem utratil peníze ( a to ještě jen polovinu, i když údržba za čas jistě něco spolkne) za tohle auto. Je zachovalý, kultivovaný, můžu s ním jet do divadla, do práce, je dost pohodlný na dlouhý cesty a když chcete, je i opravdu brutálně rychlý.