Hodnocení a zkušenosti s autem
Alfu 156 Sportwagon jsem si pořídil protože jsem chtěl krásný a silný kombík. Takových aut v obdobné cenové relaci je opravdu málo a když se podíváte na Alfu (nejlépe černou na pěkných kolech) tak je rozhodování po stránce estetiky jasná věc. Vovo V70 2001, BMW 320 Touring 2001 a podobná auta této třídy jsou prostě hnusné plechovky.
Uvnitř se velmi dobře na předních i na zadních sedadlech, někomu může vadit trochu míň místa vepředu na nohy - subjektivně je kolem vás docela dost plastu. Vzadu je místa relativně dost a pokud před vámi nesedí dvoumetrový čahoun tak se dá sedět i pohodlně. Loketní opěrky vpředu i vzadu zaručují vcelku dobré cestování i na delší cesty.
Kufr je pro našince onanujícího u 580 litrů které má Octavie kombi tragicky malý (mimochodem velikostí téměř přesně odpovídá Fabii Combi). Podle mého názoru je pro 2 lidi naprosto v pohodě, pro 4 je na cestování přesně na hranici, pro 5 je malý. Zadní sedačky se dají složit děleně a navíc dvěma způsoby, takže variabilita je dost velká. Sám kufr není úplně ideálně koncipován, je v něm jedna síťka a dvě krabičky na horních stranách vpravo a vlevo.
Výbava je dost super, verze se jmenuje Distinctive. Má ABS, EBD, ESP (Alfa to nazývá VDC ale je to prostě stabilizace), chytrou dvouzónovou klimatizaci, rádio s CD, repro Bose, tempomat, děštový senzor, prý světelný senzor (nikdy jsem nevyužil, jezdím pořád se světly), volant a páku v kůži, palubní komp a 8 airbagů. Má to spoustu elektroniky, která mě ještě teď překvapuje tím, co umí.
Brzdy nebyly nic moc, z velké rychlosti se dobržďovalo i vočima, takže jsem si v souvislosti s výměnou kotoučů nechal dát neoriginální, ale kvalitnější, stejně jako destičky a situace se o dost zlepšila. ABS s EBD a ESP funguje báječně, je znát, že je to auto z roku 2002, elektronika s tím dělá opravdu divy.
Motor je super, 165 koní a 200 Nm táhne nádherně. Má to jen takovou ošklivou díru ve výkonu kolem 3000 otáček, takže se s tím musí trochu počítat. Nepříjemný je fakt, že to žere olej, podle způsobu jízdy a okolností tak 0,3-0,5 litru na 1000 km. Zvyk jsem si na to.
Podvozek je super, na okruhu jsem to měl možnost porovnávat s autama jako je Saab 9-3, Octavia RS a podobně a Alfa v tomhle hraje naprosto jinou ligu. V zimě je patrná hmota vagonu vzadu a někdy je auto trochu přetáčivé, jinak neutrální (díky kolům a ESP). V Praze dost tvrdý, na dálnici jistý.
Alfa jezdí krásně, je to skutečně požitek z řízení. Strašně krátce trvá, než se člověk s autem sžije (naprosto nesrovnatelné s Octavií). Maximálně 238 km/h, reálně se dá dostat na rovině přes 220, trvale 200 zcela v pohodě s přijatelným hlukem. Spotřeba psaná 8,9 l, ve skutečnosti se za to dá jezdit. Na dálnici v při klidné jízdě jsem se dostal na 7 litrů, ve městě kolem 12 litrů. Od 150 km/hod leze spotřeba dost nahoru při 200+ to jde ochotně k 20 litrům.
Auto jsem koupil v Německu a přišlo na 13500 euro (v roce 2005).
Hlavní výhody a pozitiva:
- krásně vypadá a super se s tím jezdí
- je to (relativně) praktický auto
- má opravdu chytrou elektroniku
Hlavní negativa
- drobné problémy se spolehlivostí
- žere olej
- o trochu vyšší spotřeba, pokud člověk šlape na plyn
Co se týká doporučení pro někoho dalšího, tak jednoznačně NEDOPORUČUJU. Ano Alfa je super auto, ale má svoje mouchy. Pokud jste se do toho auta zamilovali, tak mu drobnosti prominete, ale vím, že pro spoustu lidí by to byl důvod k tomu, aby s nákupem nebyli spokojení. Já sám jsem s ním ale velmi spokojený.