Hodnocení a zkušenosti s autem
Když jsem si přečetl webové stránky soudního znalce a jeho osobní zkušenosti s vozy, se kterými jezdil zaskočilo mě, že nejspolehlivějším autem označil stařičký wartburg. Ve světě motoru byl ve srovnání se škodou 120 (M) buďto vlastnostmi srovnatelný nebo lepší. Wartburgy sem měl dva, jeden ještě s řazením na podlaze r.v. 1972 a po něm přišel model Deluxe z roku 1988. Oba velice spolehlivé. Plus staršího modelu byl výkon, mínus jeho vysoká spotřeba (10L a více) a jízdní vlastnosti, řazní pod volantem bylo lehké a přesné, jako mladý kluk sem si na toto řazení zvykl po pár minutách.
Novější model na tom byl mnohem líp se stabilitou v zatáčkách i se spotřebou (kolem 7L), ovšem daň byla zaplacena nižším výkonem, řazení je přemístěno na podlahu, ale je pořád stejně lehké a přesné, digitální přístrojovka krom tachometru, přední a zadní vestavené mlhovky, velký šíbr s ofukem. Spolehlivost byla u obou vysokká. Jeden známý projel Wartburgem téměř celou zeměkouli. Wartburg by i dnes stačil na dálnici favoritům a feliciím.
Při poměrně optimálních otáčkách se dalo jet vytrvale 140km/h s použitím volnoběžky i za velice dobrou spotřebu. Když se cítil nějaký řidič škodovky ukřivděný a předjel wartburga, za pár minut už stála škoda na krajnici a zpod kapoty se drala pára :-).
Navíc škodovka ani favorit nemohla nikdy na sprintu wartburgu konkurovat, mám hodně známých co by to potvrdili, neboď si ještě jistě pamatují, kdy sme v plném osazení (5 lidí pohodlně sedících) a s naloženým kufrem pálili pneumatiky na asfaltu na druhý převodový stupeň, ovšem to bylo jen s modelem 1972. Další vynikající věc byl velký zasouvací šíbr u modelu deluxe, zavřeným ani v největší bouřce neprošla za jízdy kapka vody ani po letech. Navždy budu na wartburg vzpomínat s úctou.
Rád bych si jednou pořídil veterána wartburga.