Zavřít recenzi

Škoda Fabia Joy 1,2 HTTP COMBI 47kW

“Rodinný PRACANT!”
Foto 1 / 1
  • Rok výroby: 2004 
  • Typ motoru: 1.2 HTTP 47kw 
  • Stav km při koupi: 7 km 
  • Stav km nyní: 65 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 2 roky
  • Průměrná spotřeba: 5,2 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

9
 

Jízdní vlastnosti

8
 

Komfort

5
 

Provozní náklady

9
 

Náhradní díly

7
 
Hodnocení celkem 7.6
Fabia kombi v dobré výbavě, byla volba lepší než Octavia v základu. Před koupí jsem se projel v plně vybavených Fabiích s nejsilnějšími motory. Kdybych uvažoval o koupi bez ohledu na cenu, volil bych Subaru Impreza. To jsem párkrát řídil a bylo to svezení plné emocí. Jenže má volba zněla:

1. Auto úsporné na provozní náklady.
2.Auto na dobu přes 10 let, nebo 250 000Km.
3.Podmínky: ABS, airbag spolujezdce, palubní počítač, kvalitu.


Proto jsem si nekoupil odpad Škodovky Fabii Junior.Bohužel politika Škodovky nedovolí, aby jste si pořídili "počítač", immobilizér a to co chcete!! Ale donutí vás koupit si to co vůbec nepotřebujete, jen proto že to vyjde ve výsledku levněji než kdyby jste si pořídili přesně co chcete podle jejich pravidel. Například počítač lze mít až od modelu elegance.
Zbytečně jsem tedy platil za paket na špatné silnice, liťáky, rádio které jsem vůbec nechtěl a ty kožený serepetičky které se mi líbí, ale ne tolik aby jsem za ně platil. Teď k věci!

Fabia combi s motorem 1,2 HTP je relativně úsporné vozidlo, ale až tehdy když jezdíte podle počítače spotřeby. Nějakou dobu mi trvalo než jsem si zvykl na odlišný způsob jízdy než na jaký jsem byl zvyklý u karburátoru nebo nafťáku. Asi třikrát mi Fabia chcípla na úzkém mostu. Byl jsem zvyklý z Peugeotu 405 jen pomalu pouštět spojku bez plynu, kdežto Fabii jsem musel "tůrovat" až jsem si připadal jak na Pionýru. Když jsem si ale zvykl, nevidím v tom žádný problém. Auto má velmi dobré jízdní vlastnosti, které s počtem osob a nákladem strácejí na dynamice. Předjíždět je dobré hlavně z kopce nebo na přehledné delší rovině. Šlapat na plný plyn při tomto manévru nemá mnoho cenu. Autu se zvýší jen spotřeba a jede stejně, nebo dokonce hůře. Spíš je dobré ubrat citlivě plyn hlavně při dokončování předjíždění. Potom auto vystřelí dopředu. Celkem špatná vlastnost. Když někomu auto půjčím tak ho to velmi překvapí, když v okamžiku když chce spomalit a zařadit se za další auto, vůz vystřelí a to je potom údivu!

Co se tedy vyplatí? Rozhodně využívat plně kroutící moment a nebo naopak držet auto v otáčkách, aby motor šel lehce. Já využívám první možnost. Celoroční spotřebu mám 5,2l Jinak umím jezdit za 4,6l a kdyby šlo jet plynulou jízdou, jako se mi to daří vždy v neděli, kdy jsou silnice pohodové, potom dokážu spotřebu udržet na 4.2l - 4,5l. S plně naloženým autem v zimě se má spotřeba vyšplhá při rychlé jízdě na 5,5 - 6,2l benzinu.Maximální spotřeba na krátké vzdálenosti (5-10km) je 7,5l/100km.

Když jsem auto koupil, měl jsem nepříjemný pocit - sednout z prostorného Peugeotu 405 do stísněné a strohé Fabie...Kdo však 1.2HTP fabii kombi pomlouvá, je trouba. Je to dobrý vůz a nepředpokládám že 30kg navíc za kombíka je problém, naopak má lepší aerodynamiku a užitná hodnota je větší. A zážitek z akcelerace si užívám na motorce. Od tohoto auta to nečekám. Svižně lze jezdit i s Fabií. Brzdy má Fabie dostatečné. Já bych dal přednost ostřejším. Ale znám mnohem horší u dražších aut. Fabie dovoluje i nějaké chyby v zatáčkách. Jistá nevýhoda je když jedu do velmi dlouhých táhlých stoupání. Tam může při 3 200 ot klesnout rychlost na 60km/hod. A ručička se na víc než 80Km/hod nehne. Potom si Fabia vezme i 16,5 litrů benzínu. Naštěstí každý takový kopec má i adekvátní klesání při němž Fabia žere 0 litrů/Hod. Potom dělá spotřeba 4,6l Protože tyto stoupáky jsou vzácné, s normálním horským terénem si auto hravě poradí. Rozhodně toto auto doporučuji všem zájemcům, kteří nejsou neschopnými řidiči, lidem kteří hledají spolehlivost, jistotu, kvalitu, svižnou, ale neoslnivou jízdu.

Co se bezpečí týká tak Volvo s dlouhým čumákem nebo třítunový kolos je lepší pocit. Ale třeba Yaris nebo trojici aut z Kolína bych si nekoupil! Znám tyto auta (konzervy tenkého plechu bez výztuh) a na Fabii nemají! Krom motoru, který je s menším obsahem výkonější. Ale to je dáno tím že je novější! Fabia modelového roku 2006 nepřináší prakticky nic nového. Jen Fabie do roku 2005 (různé doprodeje starších modelů) mají problém s uložením ramen nápravy (Takové ty gumové prvky) po tomto roku jsou již konstrukčně změněny. S ložisky jsou občas problémy. Většinou se ale projeví do konce záruky. (Když jezdíte a jenom neleštíte...) Já jsem zatím žádný takový problém nezaznamenal.

A ještě zajímavost - Jezdím pouze na olej Castrol. Měním ho cca o 2 000 Km později. (Záleží na provozních podmínkách.) Nemám prodloužený interval výměny ale normální. Jako nová Fabia shltla 0,4l oleje do první výměny a nyní je spotřeba taková že z horní hranice rysky klesne na optimální. Dvakrát nenaskočila fabia napoprvé a příčinou byla úplná vlhkost a hlavně nekvalitní palivo. Kvalitu paliva poznám hlavně na motorce. Obecně nejlepší byla u Aralu. To motorka jela jak drak a auto jezdilo úsporněji.

Všeobecně nejhorší byla na starých pumpách a v bývalých JZD se dal natankovat BA95 smíchaný s vodou a naftou. Potom pár známých ani nedojelo... Takže kvalitní benzín (víceoktanový nemá cenu kupovat) a řidký olej s vynikajícími vlastnostmi. Osobně preferuji polosyntetiku před syntetikou. Je to šetrnější pro životní prostředí a výsledeek v dnešní kvalitě stačí. Toto jsou zásady které vedou k dlouhé spokojenosti. Věřím že se mi podaří najet 300 000 km bez oprav motoru. Když auto nepůjčím manželce tak spojka vydrží taky.

Můj názor je podložen zkušenostmi v několika značkových autoservisů a proto vím že raději budu riskovat ztrátu záruky, než mít (ne)vyměněný olej a neprohlídnuté auto za ty peníze!!! Netvrdím že olej nevymění! Ale kdo z vás u tohjo někdy byl a byl schopen si to ohlídat? Já sám sem byl nucen ve značkovém servisu!!! nalít do totožné nádoby s velmi drahým olejem minerální olej. Pak zákazník dal super olej který si sám koupil do ruky vedoucímu, ten mě a pak odlákal jeho pozornost a já vzal ze stolu druhou pixlu a lil olej. Ten zákazník čuměl jak pako z 10cm vzdálenosti jak leju super oil do jeho vozu a jen se divil že má takovou divnou barvu..."Jo pane to ty zářivky!" No a bylo... Dějí se i mnohem horší věci! No a časem dáte výpověď že už vám je z toho zle a nakonec můžete dělat popeláře, nebo prodejce vozů...

A pak může kdejaký slinta mluvit o spolehlivosti toho či onoho auta a já na to mohu říct jediné - Vymetáte s autem každou díru? Necháváte auto v zimě nastartované na volnoběh než se zahřeje? Řežete zatáčky? Máte nohu plynu na podlaze a hned na brzdě? Předjíždíte v zatáčkách a nadáváte za volantem? Pak je to jasné - Fabia 1.2 není pro vás!

Důchodcdům mohu doporučit spíše Matize, než se pokazí, budete na marách a Fabia je pro Vás zbytečně velké auto. Matiz je skvělé malé autíčko pro dva s velkým vnitřním prostorem. Fabii kombi doporučuji vřele všem mladým, starším i nejstarším, kteří nechtějí ničím vynikat, oslňovat a řádit. Fabia je pro usedlé praktiky. Takže na zimu nezapomeňte včas vyměnit pneumatiky a budete spokojení.

Já design Fabie nenávidím, hlavně předek, vnitřek díky dobrému zpracování akceptuji, ale za nějakou dobu si zvyknete. Raději bych si koupil elektromobil co ujede na nabití 200km nebo nafťák na řepkový olej, ale doba přeje spotřebnímu konzumu a tak pálím drahý benzín a až zaplatím za benzín 2euro, začnu sklízet řepku na políčku a lisovat ji, takže budu jezdit ve starém Mercedesu na olej. A divte se i v zimě bez kapky nafty. Kupte Fabii! Je na vrcholu své kariéry - důkladně odladěné auto!

Závady a opravy na autě

Jsem automechanik a tak se asi podivíte že jsem nechal záruku propadnout, respektive do první výměny oleje a dělal si na autě veškerou údržbu sám. Ke konci dvouletého používání mi odešel pás u řidiče - tedy nejpoužívanější. Nešel sám navinovat hlavně v zimním období. V zimě kvílelo pravé přední kolo při plném reidu - to však způsobil sníh na silnici, který ohnul plech chránící kotouč. Stačilo ho vyhnout do původní polohy. Když auto dlouho stojí tak při startování pár sekund, nejdéle do jedné minuty je slyšet tření ventilů na sucho než čerpadlo dodá olej zdvihátkům.

Při 35 000 Km praskla žárovka v předním reflektoru, druhá pak vydržela o 2 000 Km déle. To zmiňuji jen proto že je zažitý názor že u Škodovek odcházejí žárovky. U motorky měním žárovky po 1 000 km protože se uklepou vlákna, takže ani nevyhoří. Jsou tam větší vybrace a dolíky jsou víc znát.

Zajímavostí bylo to že jsem prorazil jednu pneumatiku o kámen a nešla opravit. V servisech mne ujišťovali že musím vyměnit všechny čtyři protože jednu s tímto vzorkem (Barum) neseženu! Byla to pravda. Dodnes nechápu jak je možné že na novém autě jsou namontované pneumatiky, které se již 2 roky nevyrábějí !!!

Auto tedy celkem bez závad. Až na to že jako rezervu vozím pneumatiku s jiným vzorkem než je schválen a modlím se abych ty staré pneumatiky brzo sjel a pořídil si konečně kompletní sadu.

Podařilo se mi zavřít zadní páté dveře, když jsem na nich měl zavěšené plato rezervy. Výsledkem byl ulomený, nepoužitelný plastový držák. Takže Fabia není blbůodolná. Škoda. Ještě horší je že se to podařilo mě a né manželce... Prostě smůla, nebo špatné řešení výrobce!
<
Přejít na standardní verzi stránky »