Hodnocení a zkušenosti s autem
Vůz naprosto chválím za příkladnou ergonomii sedaček a hlavně opěrek hlav. Přesto, že ty nejsou jakkoliv nastavitelné, jsou svým tvarem naprosto ideální pro každého. Najezdím mnoho kilometrů a mohu tedy být objektivní. Velmi kladně také hodnotím celkovou tuhost karoserie, jež se odvíjí od tvrdosti plechu, z níž je zhotovena. Příkladem mi byla srážka s mladou srnou v rychlosti kolem sta kilometrů v hodině. Najednou tam jednoduše stála. Odnesla to registrační značka s podložkou a mřížka chladiče, jinak klempíř jen rovnal usazení kapoty. Resumé? Už tam prý s tím nemám jezdit, protože tomu prakticky nic nebylo, ale on na tom strávil celý den. Tak je ten plech prý tvrdý a nepoddajný.
Vzhledem k tomu, že vůz si již nabíhá na sedmý rok, je samozřejmě znát pokračující vývoj především v oblasti stability vozu, ale na druhou stranu... Jedná se o verzi kombi a dálniční sjezdy i nájezdy se dají střihnout velmi rychle, aniž by se vaší babičce udělalo špatně.
"Véčtyřicítka" z roku 2000 překonává příčné nerovnosti poměrně zdárně a plavně. Alespoň tak na mě působí jízda z Prahy do Brna... Možná, že svůj podíl na tom mají pneumatiky o rozměru 205/60, takže žádné nízké profily.
Za pochvalu rozhodně nestojí zátah motoru, byť papírově má dohromady stodvacetpět koníků. Problém bude v točivém momentu (hodnota 174 N.m / 4 000 ot. za minutu) a zpřevodování vozu. Pak si ale můžete dovolit takovou věc, že když vám ve stočtyřiceti někdo "vleze" do pruhu a je opravdu pomalý, tak na odjetí můžete ve stovce řadit z pětky na tři. Otáčky skáčou na čtyři ticíce a letí nahoru, no a vy trochu jedete. Není to samozřejmě tak tragické, ale v tuto chvíli si vždy s nostagií vzpomenu na naftu. Ještě, že mám v garáži jiný vůz, který požírá právě naftu.
Velmi dobře hodnotím funkci veškeré elektrovýbavy a audiosoustavy. Můj vůz má najeto něco málo nad sto tisíc, ale veškeré součásti podvozkové skupiny je původní a i dnes naprosto bez vůlí. Je to samozřejmě dáno i stylem jízdy a převážně dálniční najeté kilometry. Motor se ohřívá velmi rychle a tak si exponáty bez klimatizace nemusejí v zimě zoufat.
Jak jsem již výše napsal, není radno podlehnout silničním provokatérům a nechat se ztrhnout k honičce. Vůz sice dokáže uhánět i dvousetkilometrovou rychlostí, ale pružnost motoru je velmi omezená. Pokud jedu normálně a přesto svižně, dokážu dlouhodobě držet průměrnou spotřebu na 7,3 litrech na sto kilometrů a to počítám také jízdu ve městě.
Musím kvitovat tvary vozu. I dnes, po šesti letech působí Volvo velmi honosně a mnozí laici si myslí, že vůz je mladší. Osobně tankuji pouze na značkových pumpách, nejvíce potom na Shell. Svíčky mám ve voze s platinovými elektrodami a díky tomu vůz startuje doslova na "cvrnknutí". Motor hezky maže plná syntetika od Shellu a přesto, že diagnostiku není možné nastavit, dodržuji tzv.Long-Life interval, tedy výměna každých 30 000 kilometrů a trpím pouze tím, že v polovině intervalu na mě po nastartování mrká asi minutu kontrolka "servis".
V celku jsem spokojený Volvista, ale vůz je již na mě poněkud stár a uvědomil jsem si, že nafta je pro mě lepší volbou. Každopádně tento model velmi doporučuji všem, kteří chtějí poměrně levné auto, ale reprezentativní, spolehlivé a především bezpečné. Volvo si vždy dávalo na bezpečnosti záležet a proto snad ani není možné najít kus, který by neměl airbagy a ABS.