Hodnocení a zkušenosti s autem
Začnu tím proč jsem si vybral Zafiru. Zatím jsme 4, ale plánujeme další dítě + přibudou rodiče jakmile dokončím stavbu baráčku. Samozřejmě vyšlo auto se 7 sedačkami Galaxy, Sharan, Alhambra, 806 (škatule) a Espace jsou větší ale tomu odpovídájí vyšší pořizovací náklady. Také ceny náhradních dílů u Oplu jsou přijatelné. A navíc u Zafiry mě prostě dostala třetí řada sedaček 6 a 7, které jsou zapuštěné do podlahy a tím odpadá manipulace s vyndáváním a skladováním.
Trošku to rozeberu po odstavcích.
Interiér: místo, vybavení, prostě první pocity.
Už při nasedání budete mile překvapeni lehkostí s jakou můžete vstopit do vozu. Všechny dveře se otevírají do dost velkého úhlu a samozřejmě výše posazená sadadla usnadní nasedání i vysedání. I přes moje 2 metry mně zbývá docela dost místa pod volantem (samozřejmě že nedám nohy k sobě:-). Sedačky jsou docela dost vzpřímené a tuhé s dobrým bočním vedením. Podle mých zkušeností z Vita a Tranzitu (vzpřímenější sed) můžu jen doufat že nebudou bolet záda při letní dovolence do HR. Ikdyž je přední sedačka doražená co nejvíc dozadu zůstavá na zadní lavici dost místa i pro vzrostlejší jedince (kluci mají 170 a 180cm). Tady vidím nedostatek v řešení uchycení, nelze vyndat ale pouze složit a přisunout k předním sedadlům. Zůstává tak 160cm ke složené lavici. Ano, lavici (je v kuse, jen je rozdělená zádová opěrka na 1/3 a 2/3 .Takže pokud chcete převést delší náklad (odzkoušeno na dveřích) je potřeba sklopit 1/3 zadní sedačky a přední sedadlo posunout a sklopit co nejvíc dopředu. (Jinak 6-7 sedadlo jsem schopen do 5 minut slložit)
Ovládací prvky jsou na dosah ruky, za výhodu považuji ovládání rádia na volantu. Ze začátku je potřeba zvyknout si na množství ovládacích tlačítek umístěných dost u sebe. Myslím tím např. ovládání mlhovek, nastavení světel a redukci jasu palubní desky. Taky na dveřích ovládání všech 4 oken a obou zrcátek.
Další nevýhodu je (jen pro lidi s velkou nohou, mám 15ku) že se mně zasekává bota o brzdový pedál, relativně málo místa mezi bzdou, plynem a pravým bokem. Plus - šíkmé odkládací místo na levou nohu a
hodně odkládácích míst na láhve a předměty.
Motor a převodovka.
1,8i se teda nemůže pyšnit economickou spotřebou. Samozřejmě je to dané i hmotností a rozměry vozidla (i když je délka ještě menší než Octavia kombi). Spotřeba se pohybuje okolo 9-9,5litru při poměru 40:60 město a mimo město. Motor jde pěkně vytáčet a záběr má již od 2t otáček. Zrychlení je dostačující, s prázdným autem je vcelku bezproblémové předjíždění. "Nešťastně" teda podle mě je řešená převodovka, kdy otáčky motoru jsou při 90km/h u hranice 3000ot., samozřejmě je mi jasné že konstruktéři mysleli na to, že auto bude naložené a u "relativně slabé" 1,8 a 1,6 nebudete muset tak často řadit. Ale v klidu jezdím s prázdným autem ve městě na 5tý stupeň 55km/h. Prostě mě tam chybí 6ka. Byla by určitě lepší spotřeba. Jinak si myslím 1,6 je dostačující, jsem normální řidič. Jinak převodovka nemá lehké ani přesné řazení. V některých případech je třeba víc zatlačit a hlavně úplně stlačit spojku. (Na jaro nechám udělat kontrolu spojky)
Brzdy a podvozek:
laicky, oboje tak akorát :-) , při mém stylu jízdy nezaznamenávám vadnutí brzd a podvozek bych hodnotil jako lehce tvrdší (alespoň se klukom nedělá špatně z houpání).
Co jsem zapoměl krátce:
- plasty jsou opravdu citlivé na odření a na nerovnostech se nějaký projeví vrzáním
- zadní lavice se hůř posouvá (asi to chce promazat pojezd)
- špatně se vyměňují přední žárovky (chce to grif)
- jako výhodu beru stěrače stírající od středu do stran (lepší výhled)
- přehledný výhled z auta
- po včerejší zkušenosti s námrazou by to chtělo vyhřívání předního skla :-)
- výhoda vyhřívání zrcátek
- přední sedačky mají vysouvací podpěru stehen a sedadlo řidiče bederku