Zavřít recenzi

BMW 520 E28

“Absolutně pohodlné, výkonné a spolehlivé auto v ceně jednoho platu:)”
Foto 1 / 1
  • Rok výroby: 1986 
  • Typ motoru: 1991ccm 
  • Stav km při koupi: 128 000 km 
  • Stav km nyní: 255 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 7 let
  • Průměrná spotřeba: 9,5 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

9
 

Komfort

10
 

Provozní náklady

9
 

Náhradní díly

9
 
Hodnocení celkem 9.4
Auto jsem koupil na inzerát od dovozce za "horentních" 50.000,-Kč s tím, že údaj na tachometru 128.000km bude asi označovat těch posledních. Uvažoval jsem o tom, že auto "dotrhám" a za rok ho shodím ze skály. BMW 520i Kat bylo dovezeno ze Švýcarska a tudíž nepoznalo sůl - na autě nebyla jedinná tečka rzi. Karoserie měla pouze lehké oděrky - zřejmě "oparkováno" jednou ze dvou předchozích majitelek v CH.

Jelikož jsem v té době střídal jako služební vůz Octavii L&K, Octavii RS a občas jezdil i zahraničními vozy, byl jsem tak trochu zhýčkaný a k autu, které jsem kupoval ve finanční tísni, sem přistupoval s despektem. Po prvních kilometrech jsem byl ale naprosto unešený komfortem BMW. Vůz byl koncipován a vyráběn od roku 1981 a to jako limuzína, nikoliv jako sportovní auto. Od toho se odvíjely i jízdní vlastnosti. Při jízdě převládal pocit, že co se děje pod podvozkem se posádky přiliš netýká. Auto mělo velmi tuhou karoserii a proto nedávalo přiliš znát nerovnost vozovky. Na druhou stranu trochu tužší servo dávalo slušnou odezvu a jistotu řízení. Co se týká hluku, tak spousta nových aut má co dohánět. Motor 1991ccm a hlavně řadový šestiválec připomínal šepot květin s lehkým cvakotem vstřikovacích ventilů (klasický efekt Bosch Motronic). Interiér byl úžasně odhlučněný 1cm vysokým kobercem.

Jízdí vlastnosti velmi příjemné. Náhonem na zadek jsem nijak netrpěl a rozhodně se auto nechovalo jako Žigul. V zimě jsem vyjel výše, než veškerá auta s předním náhonem. Naopak - nedotáčivost či přetáčivost závisela jen na plynovém pedálu a auto bylo naprosto čitelné. Motor nebyl na hmotnost vozu až tak dynamický 92kW/175Nm) , nicměně se s ním dalo jezdit jako s dieslem - do 3000ot./min. Od 3500ot. se motor choval jako s turbem, což umožňovalo pohodlné předjetí. Spotřeba byla minimálně 8,5 (dlouhá cesta v létě) a maximálně 13,5 (krátké cesty v zimě po městě). Dlouhodobý průměr 9,5l/100km. Spotřebě pomáhá sériový ukazatel okamžité spotřeby. Při 150.000km začal prolínat olej zkrze gufera, takže jsem od té doby olej neměnil, ale doléval. Nebylo nic tragického - 0,5l/1000km. Při seřizování vůle ventilů jsem již záhy po koupi zjistil, že např. vačková hřídel nenese absolutně žádné známky opotřebení. Při 250.000km kontrola - to samé. Motor prostě vypadal stejně jako při koupi... Autem jsem přitom najezdil alespoň polovinu km se studeným motorem po městě. Údržbu jsem vzhledem k ceně vozu absolutně zanedbával a vpodstatě jen doléval benzín a olej. Filtry jsem měnil jen jednou a svíčky dvakrát. Olej převodovky a rozvodovky jsem kontroloval jen těsně po koupi. Přesto, že jsem se k vozu choval naprosto tragicky mi sloužil věrně 7 let a nikdy mě nenechal stát.

Ergonomie auta byla takřka bez chyby - pouze spínače světel mohli být blíže volantu. Volant byl o něco větší, než je dnes běžné, což umožňovalo vozit si ruce vevnitř - velmi pohodlné. Sedadla byla ta nejlepší, ve kterých jsem za celý život seděl !!! Nyní je sháním do svého současného vozu. Absolutně dokonalá anatomie - nikdy jsem nepoznal bolení zad, pocení, nepřirozený posez, atd. Sedadla měla předpínací pružiny a regulaci páčkami, takže netřeba si lámat ruku nadvakrát jako u koncernových aut. Sedadlo řidiče mělo již výškovou regulaci + regulaci náklonu sedáku = dokonalé. Můj model byl v základní výbavě = pouze zrcátka v elektrice. Vím ale, že se už v roce 1986 (!) montovalo ABS, Airbag, Diagnostický panel, Klimatizace atd... Řazení přesné s krátkým chodem - agregát je podélný, takže kulisa řazení je přímo na skříni, bez nějakých bowdenů... Kufr byl až zbytečně veliký, ale víko bylo zvrchu = vysoká nakládací hrana. Na druhou stranu lze písek házet rovnou do kufru, protože zadní sedačky se nasklápějí:) Přestože jsem vozil jako základní výbavu množství věcí, jež Felicie nepobrala, pořád jsem měl zbytečně moc prostoru... To samé na zadních sedadlech - děti sedící za mnou měly k dispozici asi 30cm pro kolena. Zadní sedadla byla prostě do limuzíny - vysoká, prohnutá a měkká = absolutní komfort (přítelkyně ocení;-) .

Celkový dojem je po těch sedmi letech více než dobrý. Kdybych nemusel začít dojíždět 80km denně, auto bych si nechal, ale ta spotřeba by byla příliš a LPG se mi nechtělo investovat do 20 let starého auta. Z hlediska opraváře je auto perfektní - spojovací materiál nerezaví a lze si provést cokoliv v garáži s běžným nářadím. Náhradní díly jsou stále v prodeji a na vrakovištích jsou velmi levné. Kvůli těžkému motoru dochází k většímu opotřebení předních kloubů a silentbloků, nicméně jsou ty díly cenově dostupné. Na STK a ME vždy bez problémů. Auto můžu jen doporučit, jelikož za současnou cenu (cca 10 až 20tis) lze pořídit auto "s duší" které poslouží. Navíc je to poslední vyráběný "žralok" od BMW, takže lze předpokládat zvýášení ceny pro sběratele:)

Závady a opravy na autě

Při koupi vozu jsem počítal s hlučnou převodovkou. Výměna v servisu včetně zakoupení jiné na vrakovišti mě vyšla na 5.500,-Kč. Ve finále jsem zjistil, že výměna byla zbytečná - byl přihnutý úchyt silentbloku a "drnčel" o plech. Za hloupost se holt platí:)

- při 170.000km výměna spodního ramene s rejdovým čepem (bohužel v jednom kuse 2.500,-Kč)

- při 190.000km výměna těsnění pod hlavou (důsledek mnou "šetrné" snížené bohatosti směsi:) + preventivní výměna rozvodového řemene (nenesl ani minimální známky opotřebení)

- při 210.000km 1.výměna brzd (kotouče, destičky) + tlumičů + několika silentbloků = vše dohromady cca 11.000,-Kč

- při 220.000km výměna zadního tlumiče výfuku - i s prací 2.000,-Kč

- při 230.000km výměna páčky blinkrů (250,-Kč z vrakoviště) + pístku v brzdovém třmenu (svlečená prachovka způsobila odření a následné naleptání brzdovkou - 400,-Kč

- při 245.000 opětovná výměna předního spodního ramene + spojovaček (cca 7.000,-Kč dohromady)

Všechny opravy jsem si prováděl sám, kromě výměny těsnění pod hlavou.
<
Přejít na standardní verzi stránky »