Zavřít recenzi

Hyundai Getz

“Malý agilní vůz co Vás pobaví a poslouží potřebám mladých rodin.”
  • Rok výroby: 2006 
  • Typ motoru: 1,4 
  • Stav km při koupi: 5 km 
  • Stav km nyní: 10 100 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 9 měs.
  • Průměrná spotřeba: 6,5 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

9
 

Jízdní vlastnosti

8
 

Komfort

8
 

Provozní náklady

7
 

Náhradní díly

7
 
Hodnocení celkem 7.8
V dubnu 2006 mi dosloužil můj oblíbený Fiat punto I SX 1,2 z r. 1996. Jelikož jsem byl ještě nedávno student a mé finanční možnosti byly značně omezené, rozhodoval jsem se mezi 2 - 3 letou ojetinou nižší střední příp. střední třídy nebo nový vůz segmentu B. Ač proti puntu nic nemám, pravidelné investice do oprav mě utvrdily v tom, že mít zánovní vůz střední třídy je sice fajn, ale když mi odejde turbo nebo bude třeba udělat rozvody, tak budu tři měsíce šetřit, abych si na opravu vydělal.

Jelikož pracuju a zároveň studuju, nemám příliš času se věnovat neustálím opravám vozidla - bylo rozhodnuto. Koupím " něco malýho" , ale novýho! Ve výběru byly :

Škoda Fabia, Renault Thalia, Toyota Yaris po faceliftu, Dacia Logan a Hyundai Getz.

Od škodovky mě odradila neúměrně vysoká cena ( za tu cenu bych měl P 307 nebo Fiat Stilo ). V úvahui připadal verze s 1,2 HTP motorem v téměř základní výbavě. Dacii jsem příliš nevěřil ( nyní jsem přesvědčen , že jto to vcelku kvalitní vůz - hlavně nové kombi se mi líbí ). Thalia vypadla spíš z estetických důvodů - rozhodla přítelkyně. Toyota mě zaujal asi nejvíc, ale při rozhodování jestli mít "plně" vybavený vůz nebo holou toyotu jsem se rozhodl pro Getze.

Takže za cca 287 tisíc kč jsem se stal majitelem faceliftovaného Getze s 97 koníky pod kapotou v světle modré metalíze s modro černým interiérem a alu koly, autoradiem s mp3, zámkem zpátečky, mlhovkami a hlavně klimatizací v ceně vozu.S odstupem času se mi jeví design Toyoty jako povedenější. Ovšem i Getz je fešák a rozhodně nezapadne. No a taky ho ještě pořád není vidět na každým rohu jako vůz domací produkce. Líbí se mi tvar přední masky a světlometů. Elegantně vypadají i boční linie.

Zpočátku jsem nemohl přijít na chuť zádi Getzu. Mlhovka je ale umístěna velmi dobře. Světlomety mají proti puntu vyšší svítivost - řekl bych ale, že fabie svítí přeci jen líp. Mám trochu výtku k stěračům. Jejich výkon není oslnivý - nejsou špatný, ale špička v segmentu to jistě nebude. Působí na mě jaksi "křehce". Jako nepříliš šťastné vnímám umístění stropního osvětlení ve středu vozu. Naopak se mi líbí množství odkládacích ploch a různých držáků nápojů. Zajímavým detailem je i síťka na zadních sedadlech nebo háček na nákupní tašku. Automobil na mě působí vzdušněji než firemní Fabie a se svými 191 cm a více než 100 kg nemám s posezem problém a nemám též volant mezi koleny. Dokonce jsem schopný sednou si do zadu a necítím se jako před amputací nohou jako ve Fabii.

Prostě to auto i když to zní jako fráze je malé zvenku, ale velké uvnitř. Kufr by mohl být větší, ale u vozů této velikosti bude velikost zavazadlového prostoru, vždy problematická. Kufr je sice malý, ale variabilní, sedada se dají sklopit do tří poloh a zvýšit úroveň pohodlí na úkor velikosti zavazadelníku. Po sklopení sedadel získáme na tak amlé auto velkou rovnou ložnou plochu.

V porovnání s přechozím Fiatem punto první generace ( na který nedám dopustit ) má Getz jistější jízdní vlastnosti - nesleduju žádné náklony, auto se nevlní ani při vyšších rychlostech ( tacho 180 km / h - v létě na suchu na dálnici kde v dohlednu nikde nikdo nebyl ...už se to neopakovalo ). V porovnání s "dlouhou" fabii bych ale řekl, že podvozek fabie je jistější. V krátké verzi jsem nejel, nemůžu posoudit.

Getz má poměrně dobré a okamžitě reagující brzdy. Spojka jde lehce, bez sebemenšího prokluzu. Z počátku jsem zaznamenal mírné potíže s přeřazování mezi prvním a druhým převodovým stupňěm - v posledních měsících už se tento problém nevyskytuje.

Reakce na plyn je rychlá. Zpočátku bylo trochu nezvykem odlišné využitelné spektrum otáček 16 ti ventilového motoru oproti 1,2 8V motoru fiatu. Fiat táhl "od spodu". To je zajisté dáno tím, že 16ti ventily je třeba držet ve vyšších otáčkách. Optimální pro klidné řidiče je udržovat otáčky mezi 2000 - 3000 ot. / min. a nad tři tisíce otáček řadit. Motor má na takto "malý" autíčko velký výkon - nevím jestli je to dáno spřevodováním, ale mám pocit že když srovnám rozjezd 55 kw kombíka fabii na první převodový stupeň a Getze na druhý stupeň - auto má subjektivně vyšší zátah a zrychluje ochotněji než škodovka.

O motoru nevíte do cca 3200 otáček - pak už je hlučnější než odvalující se pneumatiky:o). Proti fiatku to je ale takový rozdíl, že jsem několik týdnů po koupi na křižovatce poslouchal jestli mi náhodou nezhasl motor. Ani s plně naloženým vozem nejste brzdou provozu - autíčko ochotně zrychluje, ale za cenu zvýšené spotřeby benzínu. Ta se pohybuje těsně pod semi litry na sto kilometrů. Je to dáno tím, že auto nešetřím a občas proženu otáčkoměr do 5500 ot. / min. To auto si o to prostě říká - je radost ho řídit. S lehkou nohou se dá s vozem jet i kolem 6 l / 100 km. Auto topí do cca 2 minut.

S automobilem jsem velice spokojen, jediné co mi trochu vadí je drnčící držák zadní SPZtky z výroby, ale to se dá lehce odstranit podložením. Doufám, že s přibývajícími kilometry zůstane vše v pořádku a lidé přestanou mít konečně strach z asijských vozů, i když jsou z Koreje.

Závady a opravy na autě

Auto nemělo od data zakoupení v květnu 2006 žádnou závadu.

Jen občas doliju směs do ostřikovačů a klasika - benzín.
<
Přejít na standardní verzi stránky »