Zavřít recenzi

Škoda Fabia combi 1,4 16V 59 kW

“Skvělé auto pro jednoho nebo mladou rodinu na kratší a střední vzdálenosti.”
  • Rok výroby: 2006 
  • Typ motoru: 1,4 16V 59 kW 
  • Stav km při koupi: 0 km 
  • Stav km nyní: 5 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 4 měs.
  • Průměrná spotřeba: 5,5 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

8
 

Komfort

7
 

Provozní náklady

10
 

Náhradní díly

10
 
Hodnocení celkem 9.0
I já se pokusím přidat svou trošku do mlýna na téma fabia. Předem podotýkám, že ji nebudu pouštět ze skály ani nesmyslně vychvalovat do nebes, což jsou dva nejčastější extrémy na tomhle webu. Pokusím se o realistické zhodnocení dosavadních zkušeností a dojmů, byť mám s novým autem najeto teprve 5 tisíc km.

1. PROČ FABIA

a) VZHLED:

Asi jsem konzervativní, ale fabia kombi se mi prostě líbí, esteticky bych jí vytknul snad jen nízko posazená zadní světla. V tom je krátká verze designově řešena lépe. Jinak na sebe linie kombíku pěkně navazují a auto při bočním pohledu působí na svou třídu velmi dobře. Zepředu už je to horší, fabia je opticky i skutečně přece jen úzká, ale nevybočuje to ze standardu segmentu B. Není to ani klasický hranatý kombík, ani hatchback - prostě něco mezi, co v této třídě aut nemá konkurenci.
Dovolím si odbočit k nové fabii II - osobně se mi nelíbí, nabobtnalý předek z roomstera se mi do vkusu netrefil. A zadek nového kombíku podle prvních špionážních fotek nepůsobí o moc lépe. Proto jsem nečekal a vsadil na 7 let vyráběné auto, které už má (snad) vychytané všechny podstatné mouchy. Nechci dělat Škodovce za vlastní peníze testovacího jezdce, protože mi nikdo nevymluví, že během prvních 2-3 let výroby fabie II bude auto bez závad. Dalším argumentem byl interiér - u nového modelu se vždy začíná s levnějšími plasty, čalouněním, detaily apod., aby bylo při faceliftu co vylepšovat. Moje fabia modelového roku 2007 má celočerný interiér z měkčeného plastu, chromované detaily apod., což „dvojka“ ze začátku výroby nenabídne.

b) VYUŽITÍ:

Při vytipování nového auta byla fabia kombi první volbou. Původně jsem chtěl 2-4 roky starý vůz v cenovém rozpětí 160 - 250 tisíc. Nakonec jsem ale neodolal plně vybavené verzi za (myslím si) super cenu a dnes nelituji.
Proč fabia kombi? Absolutně vyhovuje mým požadavkům. Jezdím sám denně do práce 25 km tam a zpět, zhruba jednou měsíčně na hory a maximálně 5x do roka na cesty delší než 200 km (dovolená v tuzemsku, na Slovensku apod.). Maximálně 1-2x týdně vozím manželku (55 kg) a dvě malé děti (cca 15 kg), sám vážím 67 kg při 172 cm. Z hlediska vytížení pasažéry je moje rodina v součtu jako dvě průměrně rostlé osoby, což motor 1,4 16V 59 kW s rezervou zvládá a ještě minimálně osm let, než děti dorostou a ztěžknou (manželka doufám ne), zvládat bude. Kufr kombíku je na tuto třídu královský, byť do něj klasický hluboký kočárek větších rozměrů bez demontáže koleček nenacpete. Pro ostatní potřeby je kufr dostačující a kapacitou se blíží krátké octavii.

c) CENA:

Jak už jsem zmínil, původně jsem chtěl starší fabii kombi. Ale nabídce kombíku 1,4 16V s metalízou, elektrony, ABS, protiprokluzem ASR, brzdovým asistentem Dual Rate, klimatizací, 4 airbagy, rádiem s CD a 8 reproduktury, palubním počítačem, tempomatem, parkovacími senzory, tmavými skly SUN SET, mlhovkami, centrálem s DO, předními okny v elektrice, elektrickými zpětnými zrcátky s vyhříváním, hagusy, koženým volantem, řadící pákou a ruční brzdou, výškově stavitelným sedadlem, výškově a podélně stavitelným volantem - to vše za 335 tisíc - jsem nedokázal odolat. Cena byla sice po známosti, ale proč ji nevyužít.


2. MOTOR

a) VÝKON:

Koncernový benzín 1,4 16V 59 kW (80 koní) není žádný závodník, ale na běžnou plynulou jízdu nepříliš zatíženého auta stačí. Zabírá od 2000 otáček, o solidní dynamice lze mluvit někde od 2300 otáček. Pro předjíždění je optimální hranice 4000 otáček, kousek pod ní je maximum kroutícího momentu 132 Nm. Nad 2800 otáček o sobě motor začíná dávat dost slyšet, což je jediné, co bych mu vytknul. S manželkou, dvěma dětmi vzadu a přiměřeným nákladem nepociťuji ani v kopcích pokles výkonu, při čtyřech dospělých už se motor musí trochu vytáčet. Před koupí 1,4 16V jsem měl půjčenou stejně vybavenou verzi s tříválcem HTP 47 kW. Ten je jinak zpřevodovaný, možná má o chlup svižnější jedničku a dvojku, ale při rychlostech nad 80 km/hod. už výkon chybí. Nějaký rušivý zvuk motoru jsem ale u tříválce nezaznamenal, myslím, že je to dobré auto do města.
Nejsilnější verze čtyřválce 1,4 16V 74 kW se do nějakých 4000 otáček chová naprosto stejně jako 59 kW, dokonce má o něco nižší maximální kroutící moment, navíc položený ve vyšších otáčkách. Maximum výkonu100 koní je položeno tak vysoko, že bych se k němu se svým stylem jízdy nikdy nevyšplhal - i když uznávám, že v krajních situacích se při nutnosti rychle předjet může hodit.

b) SPOTŘEBA:

Předem podotýkám, že jsem řidič-šetřílek, pro něhož je spotřeba prioritou. Závodnické sklony jsem si vybil před založením rodiny, kdy jsem s velmi nenápadným ojetým Citroenem ZX 2.0i (130 koní) s radostí vzdoroval passatům, oktávkám i větším autům, jejichž řidiči nemohli pochopit, proč mě po rozjetí z křižovatky nejsou schopni předjet.

Ty časy pominuly, teď se na cestách snažím hlavně přežít, ve zdraví se přepravit z bodu A do bodu B a moc při tom neutratit za benzin.
Fabia má najeto rovných 5 tkm a při klidném stylu jízdy jsem se podle palubního počítače dostal na průměr 5,5 litru. Převážně jezdím denní trasu 25 km tam a zpátky ve zvlněné krajině, z toho 2/3 mimo obec a 1/3 ve městě. Minimální spotřebu na 25 km jsem dosáhl 4,7 litru, ale to už jsem se opravdu ploužil, hlavně při rozjezdech z křižovatek. Jinak spotřeba klesá s délkou trasy - kdybych to měl domů po rovině ještě o nějakých 10 km dál, na průměrných 5 litrů bych se v pohodě dostal. V mrazu a na sněhu spotřeba stoupá zhruba na 6,5 litru, s klimatizací zatím nevím - ještě nebylo horko. V opravdu hustém městském provozu s množstvím křižovatek si auto bere kolem 7 litrů.

3. JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Koncernový podvozek (fabia, polo, ibiza apod.) je vydařený a nadčasový, škodovka ho dává i do nové fabie II. generace. Fabia se jízdními vlastnostmi ze své třídy nejvíce blíží motokáře, se všemi plusy i minusy tohoto přirovnání - je stabilní, na suchu a mokru dobře drží v zatáčkách i při vyšších rychlostech, okamžitě reaguje na pohyb volantu. Zároveň je však podvozek tvrdší, obzvlášť příčné nerovnosti řidič pocítí. Z těchto důvodů bych si nekoupil nízkoprofilové pneumatiky, s nimiž by to na rozbitých okreskách určitě nebyla příjemná jízda.

4. INTERIÉR

Mám rád německou strohost, celočerný interiér a materiálovou kvalitu, naopak se mi nelíbí tvarová extravagance palubní desky ve stylu Fordu Focus I. generace nebo japonců s nejrůznějšími digitálními tachometry uprostřed přístrojové desky apod. To je ale věc vkusu, nikomu svůj názor nenutím. Fabia má uvnitř vše na svém místě, černé měkčené plasty jsou kvalitní, v interiéru (zatím) absolutně nic nevrže - na rozdíl od nového služebního Citroenu Berlingo, v němž je jízda bez zapnutého rádia utrpením. Jediný rušivý zvuk, který jsem za tři měsíce provozu zaznamenal, je rezonance v levém zpětném zrcátku při zabouchávání dveří, což budu při nejbližší servisní prohlídce reklamovat.

Mimochodem zpětná zrcátka - zmenšený hybrid na straně spolujezdce je absolutní estetická i praktická zhovadilost, kterou ihned po vypršení dvouleté záruky vyřeším výměnou za velké zpětné zrcátko verze pro Anglii, kde mají volant a tudíž i velké zpětné zrcátko vpravo. Kdybych to udělal svépomocí hned (originál díl si levně sehnat umím), ztratím na fabii záruku, a zadat to značkovému servisu se mi vzhledem k oficiálním cenám náhradních dílů nechce.

Uvnitř fabie mám při své podprůměrné výšce i váze velmi dobrý pocit. Auto mi připadá na svou velikost bezpečné, má velmi masivní přední i středové sloupky, i když je přední deformační zóna u fabie bohužel krátká. Posez je příjemný, nastavením sedadla neubírám místo pro kolena spolucestujícímu za mnou a pro dvě malé děti je vzadu místa dost. Věřím, že lidé se silnějšími stehny mohou mít problém s levým dolním okrajem středového panelu, který omezuje prostor pro kolena. Fantastický je pro mě tempomat - na rovinách jej používám neustále. Dám si obě nohy na podlahu a kochám se .-))


SEČTENO A PODTRŽENO:

Rozhodně nejsem obránce škodovek. Aut všech tříd už jsem vyzkoušel docela dost. V nejbližší rodině momentálně máme Audi Q7, BMW X5 a Nissan Z350 - všechny jsem řídil, a i když to jsou vozy naprosto jiné dimenze, rozhodně si ve fabii combi nepřipadám méněcenný.

V téměř plné výbavě je to výborné, poctivé auto pro jednoho člověka nebo rodinu s malými dětmi na kratší a střední vzdálenost. Nic extra pro dlouhány a lidi nad 90 kg. Ve své třídě dle mého názoru jeden z nejlepších, ne-li nejlepší podvozek. Velikost kufru bezkonkurenční. Motor 1,4 16V 59 kW stačí na klidnou jízdu bez velkého nákladu, „závodníci“ z něj budou zklamáni. K moři bych ve čtyřech dospělých, plném kufru a nosiči na střeše v téhle fabii asi nejel. Respektive jel, ale žádný motoristický zážitek by to nebyl. Až děti dorostou, půjdu do zánovní octavie, která moje nároky plně uspokojí. Ze zahraničních aut bych volil asi golf combi.


PLUSY

- výborný podvozek
- velký kufr
- spotřeba
- výbava


MÍNUSY

- hlučnější motor ve středních a vyšších otáčkách
- malé pravé zpětné zrcátko
- rezonance v levém zpětném zrcátku při zavírání dveří

Závady a opravy na autě

Ne.
<
Přejít na standardní verzi stránky »