Hodnocení a zkušenosti s autem
1) Elektrika
Různé mouchy v "elektrice" hlavně opakováné problémy s dobíjením, ať už to byly špatné uhlíky dynama, nebo vadné relé - stále bylo a zřejmě bude, čím se bavit.
2)Brzdy
Brzdy, jinými proklínané, nemůžu schazovat.
Jsou JEDNOOKRUHOVÉ a BUBNOVÉ - tedy značně jednoduché. Důležité je s autem jezdit (často), i postupem času za provozu může člověk postupně cítit, že "brzdy brzdí níž" případně musí našlapat - což poukazuje na nějakou netěsnost, nebo zkrátka zavdušněný okruh.
V případě, že se použijí nové válečky a hadice, brzdy budou klidně sloužit cca 2 - 5 let, ale vše záleží právě na tom "jezdění". Pokud vůz rok stojí, je "po brzdách" - musíme odvzdušnit, případně přetěsnit.
3)Karoserie
- nedá se říct, že jde o poruchy - s přihlédnutím k roku vzniku tohoto vozu a tedy dobovému dbaní (nedbaní) o ochranu kovu proti korozi.
Ochrana proti korozi u těchto vozu je mizerná a s odstupem času spíše žádná! Vozy jsou po designové stránce velmi zaímavé, ale tloušťky plechu apod. zcela odpovídají "dobovým normám". Pokud se považuje za funkční období vozu cca 10 let, není co řešit, to 850ka určitě splnila. My jsme provedli první generální opravu karoserie v roce 1980 a od té doby sloužila až do roku 2004 - samozřejmě mimo zimu (sůl) a když to šlo, stála v garáži. Nemusím doufám zůrazňovat jak jsme v posledních letech procházeli (resp. neprocházeli) na STK.
Bolavým místem jsou bezpochyby "pružné spojky" poloos, což jsou kovové hvězdice v hliníkovém válci zalité "gumovém pouzdře". Při horší geometrii zadních ramen (ke které dojde třeba pouze postupem let, nebo špatným opravným zásahem) se tyto nadměrně opotřebovávají, guma s kovovou hvězdicí je vytahována ven z hliníku, což mnohdy končí roztržením hliníkového pouzdra čímž se vozidlo stává nepojízdné.
Jinak za provozu mě technika zradila tak - že bych nemohl dojet - pouze jednou. Byly to vůle v rozvodovém řetězu a přeskočil předstih (což se samozřejmě netušilo, celý problém postupně narůstal na intenzitě, postupným zpomalováním vozu na trase cca 80ti km a teprve pak se motor úplně zastavil - bylo tedy podezření spíše na nějaký zkrat případně, závadu v přívodu paliva.
Dá se říct, že v případě dodržování "servisních intervalů" - výměna brzdové kapaliny, výměna rozvodů, výměna oleje apod. a samozřejmě alespoň občasné (1xkrát za rok) důkladné kontrole všeho, je vůz velmi spolehlivý.
Hlavně doporučuju všímat si všech odchylek od normálu, ať už je to v chodu motoru, jízdních vlastnostech, svícení kontrolky (např.kontrolka dobíjení ikdyž vůz dobíjí apod. - to jsou vždy hlavní signály, že není "něco" v pořádku - v případě, že tyto problémy přehlížíme a po určité době vůz nepojede, nelze to svádět na nespolehlivost.
Shrnuto podtrženo, překvapení mohou nastat hlavně v elektrice, zbytku lze na 80% předcházet.
Upozorňuji, že výše uvedené poznatky jsme naschromáždili za cca 35 let, kdy naše rodina fiat 850 vlastní, tudíž věřím že jsou tady tací, kteří podobné problémy nikdy nezažili - a třeba ani nezažijí, ale jde většinou o problémy, které se nám opakovaly u více strojů - proto sem je zmínil.
Že existují další stovky, ne-li tisíce jiných možných závad samozřejmě vím, ale za těch x let jsme je neřešili tolikrát, jako ty vypsané.