Zavřít recenzi

Hyundai Elantra 2.0 CRDi

“Nečekaně dobrý výrobek za velmi příznivou cenu a s malými provozními náklady.”
  • Rok výroby: 2005 
  • Typ motoru: 2,0/diesel 
  • Stav km při koupi: 0 km 
  • Stav km nyní: 54 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 3 roky
  • Průměrná spotřeba: 5,1 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

9
 

Komfort

9
 

Provozní náklady

10
 

Náhradní díly

8
 
Hodnocení celkem 9.2
Vůz jsem zakoupil jako "z nouze ctnost", protože jsem šel původně kupovat Octavii II 1.9 TDI. Těsně před uzavřením smlouvy mne u škodováci naštvali nekorektním jednáním - původní jakž-takž akceptovatelná cena se díky různým doplňkům, které nebyly v dané výbavě (např. neskutečně drahé autorádio), všplhala do značné výš přes 500 tis. Kč.

U Hyundaye jsem koupil lépe vybavený vůz i s rádiem za 404 tis. (akční sleva). Elantra má stejné vnější rozměry jako Octavia II, prostor pro cestující je ale větší, zejména na zadních sedadlech. Má menší kufr, který je ale naprosto dostačující, pokud nechcete auto využívat k přepravě zboží nebo zemědělských produktů. Sedan je elegantní, musíte se ale smířit s menším vstupním otvorem. Po sklopení zadních operadel v pohodě převážím v autě lyže. Hodnocení vzhledu je individuální, myslím že se Korejcům (nebo v tom měli prsty Italové??) podařil elegantní střízlivý a nadčasový vzhled. Z vozu je velmi dobrý výhled daný poměrně nízkou linií pontonu, což ocení zejména řidiči menších postav. Vše je střízlivě klasické, žádné módní výstřelky.

Vůz mne překvapil vysokou úrovní dílenského zpracování. Vše je pečlivě slícováno, nic neklepe, nedrnčí. Zdrojem případných pazvuků jsou vždy drobnosti jako mince, klíče a pod. Rovněž mne překvapila robustnost konstrukce karosérie a způsob zpracování detailů jako jsou průchody kabelů do motorového prostor a pod. Při montáži "hands free" sady jsem měl rozdělanou přístrojovou desku a opět mne překvapilo množství klasických šroubovaných spojů a minimum moderních nacvakávacích plastů, které se při demontáži ulomí, což je bohužel moderní trend (u Opla jsem si jich užil..).

Po prvním usednutí za volant jsem s s vozem velmi rychle sžil, podobné pocity měli i ostatní řidiči. Šedý interiér se mnohým nelíbí, v každém případě je decentní, v kobinaci s černými plasty elegantní a rozhodně praktický. Sedadla jsou velice pohodlná, sedáky jsou podobně jako u vozů Mazda umístěny níže . sezení typu "křeslo". Pérování je spíše tužší ale příjemnější než u Octavie II. Bez problémů absorbuje většinu nerovností našich silnic bez rázů nebo kodrcání. I po 50 tisících nejsou známky horšího tlumení nebo vůlí. I po ujetí tisíce kilometrů za den nevystupujete z vozu unaveni nebo s bolestmi zad.


Jízdní vlastnosti:
V testech byly jízdní vlastnosti Elantry ohodnoceny hůře oproti konkurenci. V běžném provozu to není vůbec znát. Vůz drží perfektně směr i za vysokých rychlostí, v zatáčkách je neutrální až lehce nedotáčivý. Nejvíce mu vyhovují rychlé úseky, dálnice. Rozhodně to není auto pro rally v horských oblastech. Pro tyto účely si raději pořiďte Ax s nadupaným motorem, nebo nalaďte seicento. Měl jsem možnost se honit na zatáčkovité alpské silnici s pětkovým golfem TDI. Oba vozy se v náročném terénu chovaly velmi podobně, Elantra se trochu více nakláněla, přesto i ve vracečkách držela zvolenou stopu a k mému překvapení byla nakonec na 30 km dlouhém úseku se značnou rezervou vítězem. Že by za to vděčila zadní nápravě, která je stejné konstrukce jako používali Saab, Lancia a Fiat u svých velkých vozů? V každém případě mne tento vůz jízdními vlastnostmi nikdy nepřekvapil v negativním smyslu. Rovněž jízda na sněhu byla bez problémů. Díky značné hmotnosti a zatížení přední nápravy jsem v Krkonoších zdolal i nečekaně těžké terény bez pomoci řetězů. Zdá se, že rozdíly mezi současnými vozy jsou buď velmi malé, nebo jsou autoři testů zkorumpovaní.

V minulosti jsem jezdil na pneumatikách renomovaných značek (Michelin, Goodyear, Continental) ale nevidí rozdíl mezi korejskými Kumho. Rozhodně to není žádná lisovaná tma, jsou tiché, perfektně sedí a po najetí 30 000 jsou lehce za polovinou životnosti. Brzdy jsou na tak těžký vůz velmi účinné (vzadu kotouče), nezaznamenal jsem známky slábnutí. Stav brzdových destiček je po padesáti tisících velmi dobrý, vidím to na výměnu v osmdesáti tisících.


Motor:
Italská konstrukce VM Motori odladěná za pomoci Detroit Diesel a Mercedesu je velmi zdařilá. Po ujení několika set kilometrů se tak zklidnil, že se mne někteří ptali, zda to je benzín. Zvuk motoru je velmi příjemný a neobtěžuje ani za vysokých rychlostí. Výkon 83 kW je na 1,5 tuny dostačující, nečekejte ale nějaké zázraky. Motor měkce zabírá už od volnoběhu, nárůst výkonu je naprosto plynulý bez turboefektů nebo náhlého záběru.

Převodovka řadí naprosto hladce a je velmi příjemně zpřevodovaná. Na pětku můžete jet od šedesáti, motor si nechá vše líbit. Rozjezd do kopce bez přidání plynu - žádný problém. Akcelerace je vzhledem k hmotnosti (o 150 kg více než Octavia II) přiměřená. Oproti motorům VW TDI má motor méně síly v nízkých otáčkách a vynahtazuje si to nad 2 500. V praxi to vypadá tak, že v rychlostech od 90 na pětku vám konkurenti ujíždějí, ve 120 se to srovnává a nad 130 je Elantra nechá všechny za sebou. Maximálku jsem neměřil, není ale problém jet po dálnici trvale 170-180 na půl plynu. O dobré aerodynamice svědčí nízký hluk i při vysokých rychlostech a stálé rozjíždění vozu na rovném úseku bez přidávání plynu. Pokud oželíte razantní rozjezdy, odmění se vám stálou rychlostí 120 při minimálně sešlápnutém plynu a velmi dobré spotřebě. Rovněž je extrémní dojezd při vyřazení rychlosti. Využíváním těchto vlastností se dá docílit velmi plynulé, svižné jízdy při spotřebě okolo 5 l/100 km. Ukazatel spotřeby je nepřesný a ukazuje průměrnou spotřebu o 0,5 l vyšší na rozdíl od škodovek, které si naopak o 0,5 l snižují. Pozor na tyto údaje při hospodských debatách. Nejlépe je měřit od plné do plné. Na toto je Elantra rovněž perfektní, lze bez problému natankovat vrchovatou nádrž aniž by vás pocákala vypěněná nafta nebo bubliny v potrubí. Spotřeba oleje je neměřitelná, jezdím všechny své diesely zásadně na oleje Paramo - zatím vždy bez problémů. Při každodenním provozu za každého počasí je motorový prostor stále relativně čistý bez oxidací.


Další poznatky:
Velice účinná klimatizace vás dokáže v největších vedrech doslova vymrazit. Platí se za to ale spotřebou a výkonem. Vůz vás navádí ke spíše klidné, pohodové jízdě. Za volantem Elantry jsem pochopil, proč někteří řidiči mercedesů jezdí relativně pomalu a ještě se u toho spokojeně stváří. Servis firmy Korekar je velmi dobrý, příjemní lidé, není problém se domluvit. Ceny spíše nižší.


Závěr:
Rodinný vůz, doslova polykač kilometrů. Nemá žádné vlastnosti, kterými by vynikal nad konkurenci nebo ji deklasoval. Vše je klasické, známé, osvědčené a bezproblémové. V souhrnu nečekaně dobrý výrobek, který si mne postupně zcela získal. Ideální pro denní používání i na cestu kolem světa. Nemusíte mít strach ho zaparkovat v Praze a odejít, zatím není terčem zlodějů. Nic pro ty, co se chtějí předvádět se "značkou".

Závady a opravy na autě

Pokud nepočítám 3 prasklé žárovky tak je naprosto bez poruch. Ve srovnání s předchozím Oplem to je o poznání kvalitnější vůz. Žárovky mi vyměnili na počkání v servisu zdarma - vztahují na ně dvouletou záruku!
<
Přejít na standardní verzi stránky »