Zavřít recenzi

Saab 9000 Aero

“Why drive a car when you can pilot a Saab?”
Foto 1 / 1
  • Rok výroby: 1993 
  • Typ motoru: 2.3T 
  • Stav km při koupi: 206 000 km 
  • Stav km nyní: 209 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 1 měs.
  • Průměrná spotřeba: 9 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

8
 

Jízdní vlastnosti

9
 

Komfort

8
 

Provozní náklady

8
 

Náhradní díly

7
 
Hodnocení celkem 8.0
Je to můj druhý Saab a druhá 9000, jak chcete. Předtím jsem měl 9000 CSE s motorem 2.3i, který mi dva a půl roku po jistých iniciačních peripetiích spolehlivě sloužil a hýčkal mě. 150 koní může jistě někomu připadat docela hodně, ale ten kdo se kdy nechal zatlačit do sedačky za doprovodu zvukové kulisy prudce se roztáčející turbíny a burácení stlačeného vzduchu v mezichladiči nemůže jinak, cokoliv s atmosferickým plněním ho nemůže uspokojit. Už dlouho jsem věděl že mé příští auto bude jednak Saab a jednak bude přeplňované, čekal jsem jen na vhodnou příležitost. Ta přišla když mi můj kamarád a saabolékař Dan naservíroval smolně černý monolit, projektil jménem 9000 Aero za což mu samozřejmě velmi děkuji. Jakkolik Saaby a 9000 obzvlášť znám, když jsem poprvé viděl své Aero, musel jsem zkonstatovat že na něm je něco téměř démonického. V lesklé černé barvě s tmavými skly, s výraznými nárazníky a bez bočních stříbrných linek které mají "civilní" 9000 vypadá jako meteorit, který přilétl z jiného světa, tajný agent s povolením zabíjet.

Nezbývá než nasednout, nastavit si elektricky stavitelnou a vyhřívanou anatomickou koženou sedačku do nevhodnější polohy a nastartovat motor. 265 koní se probouzí z letargie po jediném otočení klikovky poměrně mohutným skokem otáček a díky velkému otevření vaček navíc občas i nepříjemnou ránou, jak se vznítí nespálené plyny na turbíně. Ale pokud vím, udělá tohle semtam snad každé Aero. Pak je motor téměř neslyšný a do kabiny nepronikají téměř žádné vibrace přestože se jedná o čtyřválec. O to se stará propracované uložení motoru a převodovky v hydraulických silentblocích a dva vyvažovací hřídele v bloku motoru.

Řadíme za jedna. Spojka je poněkud tuhá, ale dá se na to rychle zvyknout, ostatně se musí umět poprat s 401Nm síly. Jednička je delší než u íčka, ale na razantní přidání plynu to stejně není a ve městě v kolonách jí taky budete proklínat. Vlastnosti silnějšího čtyřválce v nízkých otáčkách při popojíždění asi známe všichni, myslím snahu začít cukat.

Dvojka. Na tomto stupni by mohlo být napsáno "F" jako forsáž. Je o neskutečný kus delší než jsem byl zvyklý u íčka. Umí Aero katapultovat vpřed ze třiceti kilometrů v hodině na více než sto. A to okamžitě, jak se o tomto manévru obdivně vyjádřil kamarád. Je to skvělé na letišti nebo na přehledné silnici při předjíždění, na semaforech se radši nenechte vyprovokovat raketami na naftu z Mladé Boleslavi. Jednak jsou to soupeři pod vaši úroveň, jednak budete mít půl sekundy po sešlápnutí pedálu pocit že na těch raketách něco bude (turbo lag) abyste v příští sekundě už s raketýrem ve zpětných zrcátkách sundavali nohu z plynu a šlapali na brzdu aby vás čerti neobodovali.

Tři. Víte jak zrychluje při vzletu tryskové letadlo? Tak nějak mu nedochází dech. Čím rychleji po dráze jede, tím má více síly. Takhle zrychluje na trojku Aero. Plnící tlak po překročení 2000 otáček prudce vyletí do červeného pole, aby se po chvíli ustálil na pomezí červené a žluté, ale zrychlení je čímdál větší, příkon síly uměle přeruší teprve omezovač. V tu chvíli ovšem už jedete asi 190 km/h. Jinak je to nejpoužívanější převod ve městě. Pokud jsem u íčka při 50-60 mohl mít zařazenu pětku, u Aera je to vyloučeno. I tak točí při 50 na trojku asi jen 1500 otáček.

Čtyři. Potřebujete si na dálnici pokecat s tamtím bavorákem jedoucím 200? Sobi jsou družná zvířata a myslím že s bavoráky najdou společnou řeč. Stejně jako jejich majitelé. Čtyřka je expresní poukázka na 220km/h.

Pět. Pětka tu není jen na klidnou jízdu šetřící pohonné hmoty. Není to žádný rychloběh, i na pětku umí Aero zrychlovat velmi svižně. Problém je že jsem zatím neměl místo ani odvahu vyzkoušet kde mu na pětku dojde dech a kapituluje před silou odporu vzduchu. Jsem si však jistý že ten bod není až tolik vzdálen 300km/h. Při 240 ještě obstojně zrychluje a navíc není nijak hlučné - rozhodně na sebe v kokpitu nemusíte křičet.

Takže? S Aerem jsem za měsíc co ho mám srostl v jedno tělo a jednu duši. Je to silný, superrychlý pohodlný kočár, který se ovšem třeba ve srovnání s jeho mladším bráškou, Saabem 9-5 Aero poněkud těžkopádněji ovládá a lecos by se mu dalo vytknout i v zatáčkách a ve schopnosti pohlcovat krátké příčné nerovnosti. Jinak je jeho chování na silnici sebejisté a přestože jsem původně chtěl 9-5, za současný model 9-5 bych ho pravděpodobně už nevyměnil. 9-5 je sice celkově hezčí a má lepší jízdní vlastnosti, ale postrádá to zvíře, bestii, kterého je v 9000Aero pořádný kus. Snad ten další...

Závady a opravy na autě

Auto mělo prakticky jen prázdnou klimu, ventilátor vyvozoval nesnesitelný zvuk a nešlo stahovat okénko spolujezdce. Až na to okénko (zatím nebyl čas :) ) už je vše vyřešeno.
<
Přejít na standardní verzi stránky »