Hodnocení a zkušenosti s autem
Na podzim roku 2006 se okolostojičnosti seběhly tak, že jsem potřeboval auto a zároveň jsme nza něj nechtěl "vyhodit" zbytečně velkou sumu peněz. A jelikož jsem vcelku spokojeným majitelem Fordu Sierra (88 kW DOHC, sedan, základní chudobka) a bývalým majitelem Fordu Scorpio (Cosworth sedan, 143 kW, automat, nejvšší Executive výbava), byla volba značky poměrně jasná. A dále se vyjasnila poté, co jsem (osobně i virtuálně) obešel několik bazarů a porovnal, co za vozidla se v dané cenové relaci vyskytují.
Tudíž jsem se celkem jednoznačně zaměřil na vozy Scorpio a (jsa poněkud "blbej přes ruce") to na 2. generaci, vyráběnou od roku 1995 - a po krátkém hledání jsem našel to pravé autí pro mé potřeby. S ohledem na cenu Škorpií na našem trhu (30-70 TKč) se jedná o zcela jednoznačně nejpohodlnější a nejvybavenější auto, které vám, najmě jste-li milovník klasických vozů se zadním náhonem, poskytne nepřebernou porci radosti, pohodní a relaxace.
Základní výbava mého Drobka II (Drobek I byl jeho předchůdce v , pravda, nejvyšší možné motorizaci a výbavě) je následující:
* ABS s vypínatelnou kontrolou trakce (protiprokluz)
* airbagy řidiče a spolujezdce
* výztuhy proti bočnímu nárazu
* napínači bezpečnostních pásů
* posilovačem řízení
* elektricky ovládaná boční okna +elktricky vyhřívané přední i zadní okno
* centrální zamykání
* pylový filtr
* výškově a osově stavitelný čtyřramenný volant
* výškově stavitelné sedadlo řidiče
* vyhřívané sedačky řidiče a spolujezdce
* palubní počítač
* čtecí lampičky vpředu i vzadu
* osvětlení výstupní plochy na spodku dveří
* elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka.
* automatickou klimatizaci s oddělenou regulací pro řidiče a spolujezdce
* vnitřní zpětné zrcátka s automatickým ztmavováním podle intenzity osvitu
* atd atd atd atd
Interieur:
Již při prvním kontaktu s vozem je zcela jednoznačně znát, že Scorpio je vůz, zaměřený ZEJMÉNA na plavné a vysoce komfortní překonávání větších vzdáleností poměrně vysokou rychlostí. Uvelebíte se v sedačkách, jež si rozměry a pohodním nezadají s klubovkou, nastartujete a vyrazíte. V každém okamžiku je cítít, že TOHLE je auto dělané pro pohodlí a komfort, TOHLE je vůz pro businessmana. Zaoblená přední kapota táhnoucí se do nekonečna, vskutku nedohledný vnitřní prostor, možná až "přeposilované" řízení, vše ukazuje na to, že toto byl pokus přenést american way of drive do Evropy. Zaplať Bůh (a velký Henry Ford) za všechny "simply clever" jedince, jimž se nelíbil - díky tomu je coby ojetý úplně NESKUTEČNĚ levný.
Exterieur:
Klasický sedan, cca 4,90 zdéli, jehož příď (dva kulaté megasvětlomety a obrovitý gril svádí k mýlce s Mercedesem, zatímzo jeho záď (úzký červený pruh přes celou šíři) je v Evropě naprosto unikátní a nezaměnitelná
Mothorr:
V porovnání s osmiventilovým dvoulitrem DOHC (85-88 kW/5.500 RPM a 167 Nm/2.500 RPM, skutečně nejde o překlep, maxima točivého momentu je doopravdy dosaženo při cca 2.500 otáčkách) dosahuje šestnáctiventil obdobných výkonů (100 kW/6.300 RPM a 175 Nm/4.200 RPM), ale při znatelně vyšších točkách. Tomu je přizpůsobena převodovka, odstupňovaná skutečně velmi nakrátko. Při 2.000 RPM a zařazených jednotlivých rychlostních stupních auto dosahuje následujících rychlostí (1) 20 km/hod, (2) 30, (3) 40, (4) 60 a (5) 70.
Jízdní vlastnosti:
jsou jednoznačně určeny koncepcí - motor vpředu, náhon dozadu. Jistou povlovnost v oblasti 2-3.000 RPM navíc podporuje i fakt, že100 kW motor byl skutečně ZÁKLADNÍ benzínovou jenotkou tohoto velkoryse pojatého vozu. Při pozvolném přidávání plynu se člověku vnucuje představa námořního kapitána, jenž z můstku signalizuje do kotel,y aby zvýšili otáčky. Vůz se rozjíždí s elegancí a setrvačností Queen Mary, ovšem pokud si podřadíte a vyženete motor nad 4.000 RPM, je Scorpio překvapivě agilní a rychlý.
Spotřeba:
Oblíbené to téma všech simply clever haťapkářů :-) :-) :-)
Při mých (zatím najetých) cca 19.000 km, z nichž bylo zhruba 50% stráveno popojížděním po Praze, 25% pojížďkami takříkajíc okolo komína a zbylých 25% na dálkových (alespoň 300 km jedním směrem) cestách, považuji dlouhodobý průměr 8,79 l/100 km za číslo více, než přijatelné. "Na dálku" při jízdě meziměsto skutečně není problém držet se okolo 7,5-7,6 l/100 km, ve městě se běžně pohybuji okolo 10-11 litrů (podle intenzity zácpy) a po dálnici, při nepředpisových +- 150 km/hod se spotřeba ustálí okolo 9 litrů/100 km