Hodnocení a zkušenosti s autem
Fiat Uno je koncipováno jako levnější auto do městského provozu. To ovšem neplatí pro verzi i.e. Turbo, který se řadí ke sprinterům své doby po boku Renaultu 5, VW Polo apod. Fiat Uno se tímto stal malým dravcem, který se nezalekl ani Omegy s třílitrovým motorem (ovšem pouze na členitých silnicích, dálnice by pro něj byla osudnou).
Dnes verzi s motorem o objemu celých 1301ccm a přeplňovaným motorem vídáme zřídka. Od „klasické“ verze se liší detaily, které jako celek znamenají velkou změnu. Exteriér dostal bílé blinkry, jiné nárazníky, v základní výbavě byly přední mlhovky, litá kola, tónovaná skla (zadní vyklápěcí), střešní okýnko a laminátové víko kufru opatřené decentním spoilerem. Interiér se přestrojil do červeno-černé kombinace, která dodnes vypadá luxusně. Kobereček natažený po celém autě je i po tolika letech pěkný a zachovalý. Sedačky jsou nižší,tvrdší a s větším bočním vedení, než u obyčejného Una. Čalounění střechy je potaženo černou koženkou. Kromě štítu budíků se na palubovce nic nezměnilo. Na palubním štítu se objevil otáčkoměr, rychloměr cejchovaný do 240km/h a dalších pět budíků, které jsou pro „závoďáka“ nutností a informují řidiče o chodu auta. Celkově by se dalo říct, že design auta je nadčasový a i v dnešní době se dá na toto auto dívat.
Podvozek je samozřejmě také přizpůsobený k potenciálu motoru. Ovšem úpravy jsou tak malé, že jako celek je stále poddimenzovaný. Vůz váží kolem 850kg a má výkon 77kW. Italští inženýři se snažili, ale je to málo. Vůz drží stopu perfektně až do té doby, než vjedete na nerovnou silnici. To se auto rozkmitá a máte plné ruce práce. Lehkou záď pocítíte již při nízké rychlosti na dlaždicích. Velké rychlosti se raději vyhněte. Sice je vůz schopný uhánět rychlostí přes 210km/h, ale to bych doporučoval jedině na nové rovné silnici a s naprostým bezvětří. Brzdy jsou na všech kolech kotoučové. Přední chlazené a zadní kotouče jsou stejné jako přední u klasického Una. Brzdí pěkně, ale absence ABS je znát, tudíž je nutná větší opatrnost. Citlivost na pohyb volantu je skvělá a ani na místě není problém točit s volantem.
Motor je kapitola sama o sobě. Malý nenápadný Fiatek se s ním promění v divocha, kterého žene kupředu maloobjemový turbomotor, který umí táhnout jak z nízkých, tak vysokých otáček. Po městě není problém jet na pátý rychlostí stupeň a dokonce při výjezdu z města umí zrychlit bez nutností podřazovat. Ovšem toto k tomuto autu nepatří. Při podřazování na třetí rychlostní stupeň vylítnete z města raketovou rychlostí a většinu aut necháte za sebou. Motor se dá vytáčet až k hranici 7tis otáček a věřte, že si s ním užijete spousty srandy. Nemusíte se zaleknout na zádi nalepeného Passata, který se Vám bude snažit ukázat jakou sílu má jeho TDIčko. Hravě mu při zrychlování ujedete. To pak není lepší pohled na takového pilota, kterému natrhne zadek 20let staré auto. Ovšem dostáváme se k dalšímu faktoru, který pro mladé řidiče (kteří si většinou toto auto koupí) je nezanedbatelný. A to je spotřeba. Udávané hodnoty jsem nedosáhl nikdy. Většinou se spotřeba pohybuje kolem 9-10/100km. Ovšem podotýkám, že s Unem jezdím pouze rekreačně a když už ho vytáhnu, tak ho nešetřím.
Fiati této doby trpí na korozi. Ta je tak rozsáhlá, že se u tohoto vozu oddělila podlaha od karoserie, a tak nezbylo nic jiného, než udělat nezvyklou věc a postavit Fiat Uno Turbo v pětidvéřovém provedení. Interiér je již předělaný a nyní se začně pracovat na podovzku a motoru. Auto se dočká nových pružin, tlumičů, brzd a celý motor projde pouze estetickou úpravou (zásahy do mechaniky nejsou nutné, motor je 8000km po GO včetně turba). Největším problémem je elektrika, které je v autě nepřeberně. Důkazem je čidlo na prehřátí trysek,které při zvýšené teplotě sepne chladič trysek. Další zajímavostí jsou chladiče oleje a intecooler. Na fotkách můžete vidět novou podobu Una, které je v černé barvě a podlaha ne v naprostém pořádku. Nyní ho ještě pohání původní 1,5l motor, který si za nedlouho bude moct jíd odpočinout a na jeho místo se usadí malý dravec.
Zavěřem bych chtěl odratit od koupě tohoto vozu všechny mladé a nezkušené řidiče, mezi které se řadím i já. Mně je pouze 20let. Celkem jsem s ruznými vozy najel přibližne 100tis km, a tak už trochu očekávám chování vozu, ale rozhodně to nejsou zkušenosti na toto auto a hlavně se musí jezdit s rozumem! Proto radim čerstvým řidičům raději klidnější verzi s motorem Fire nebo pro nadšence silnejších motoru 1,5, který disponuje 55kW a mně ještě stále vrní v kastli černého Una, které je také na fotkách. Jeho dynamika neni špatná a spotřeba je ještě menší!