Hodnocení a zkušenosti s autem
Auto mělo být náhradou corsy 1.2 eco. S tou jsem byl velice spokojen, takže v dalším výběru byla značka opel ve výhodě. Upřednostnil bych nové větší auto, ale už jsem nebyl ochoten dát přes 400 tis. Kč, na kterých začínala auta nižší střední třídy. Bylo pár vyjímek s cenou nad 300 tis. Kč které byly v užším výběru. Megane sedan 1.4, Astra Classic HB 1.6 a o něco dražší Octavia Tour a Focus Gold. Mimo běžné výbavy jsem chtěl navíc jen klimu případně metalízu, která přece jen staršímu modelu auta vylepší vzhled. Původně byla ve výběru i fabie combi, ale ta je přece jen o třídu níže (i co do výběru benzínových motorů) a cenově to vycházelo zhruba nastejno s astrou.
Nakonec jsem zvolil Astru Classic II. Důvod: hlavně předchozí dobré zkušenosti s corsou. Motory i v této astře už byly zcela nové a úsporné twinport, podvozek robustní společný se sedmimístnou zafirou, karoserie celá pozinkovaná. Vzhled a výbava jsou u mne až někde na čtvtém a pátém místě.
Po prostudování mnoha testů, kdy motor 1.4 dosahoval zřejmě díky kratším převodovým stupňům obdobných hodnot zrychlení jako 1.6 (i když osobně si myslím že ty koníky navíc u 1.6 se přece někde projevit musí, asi hlavně v rychlosti na dálnici a při zatížení) jsem zvolil motor 1.4 a ušetřené peníze investoval do karoserie combi.
O jízdních vlastnostech diskutovat nebudu, protože jsou u astry tisíckrát popsané, pro můj styl ježdění bez připomínek, smykem ani s náklony už do zatáček nejezdím a myslím si že pro běžnou jízdu spíš rozhoduje v jakém stavu podvozek je a kolik toho má auto za sebou než jde-li o astru nebo třeba o golfa. Jen bych zmínil dvě věci: brzdy rozhodně nejsou jedovaté. A při rozjíždění do kopce po mokrých kostkách je problém nadávkovat plyn tak aby se kola neprotáčela, to si vždy říkám jak toto auto pojede na sněhu. O letošní mírné zimě nebyla příležitost auto příliš vyzkoušet, slušné zimní gumy ale určitě jsou nutností.
Co se týče karoserie, tady bych hlavně vyzdvihl volbu combi všeobecně jako takovou. Nejde snad ani tak o těch asi 120 litrů navíc, spíš o to, že kufr v pohodě zavřu i když do něj dám velkou krabici. Nebo naopak otevřu když mám na střeše běžecké lyže. A do kufru po sklopení zadních sedadel se vejde MTB aniž bych na něm musel demontovat přední kolo. Na střechu naložím 4 jízdní kola i se svými 1,7 m výšky. Prostě pro mne zvýšení užitné hodnoty bohatě vyvážilo těch 25tis. Kč navíc oproti pětidveřáku. Tady ale musím podotknout, že na rozdíl od astry ne všecky kombíky jsou opravdové kombíky, některé jsou jen prodloužené pětidveřové (zkosené páté dveře, podběhy zasahující do kufru, nerovné dno po sklopení sedadel) jsou snad hezčí ale o část výhod se tím přichází.
Sedadla stejně jako u předchozí corsy vypadají nenápadně. Z otočné židle mě už po 2 hodinách bolí v zádech, u televize na pohodlné sedačce už také dlouho neusedím. Kupodivu v autě ani po 12 hodinách za volantem žádné potíže tohoto rázu nemívám.
Ke karoserii bych ještě dodal, že se mi u astry G při prohlídce auta příliš nelíbila palubní deska, po usednutí za volant ale vypadá mnohem líp než při pohledu zvenku. Použité materiály působí kvalitně, ergonomie je bez chyb a vzhled ještě vylepšilo dodatečně namontované autorádio Blaupunkt.
Na šestnáctiventilový motor twinport jsem si zvykal poměrně dlouho. Auto jsem si pořídil koncem loňské tuhé zimy kdy byly cesty plné děr, samé zpomalování, objíždění, řazení. Zpočátku se mi obtížně volily rychlostní stupně, auto mělo málo nebo naopak na záběh až moc otáček. To se projevovalo i tím, že buď zrychlovalo vláčně, nebo po přidání plynu chvíli nereagovalo a pak se náhle rozjelo a nebo se hnalo do otáček až příliš. Zlatý dřívější osmiventil. Teď už jsem se s autem sžil a taky mám pocit že po záběhu se motor chová čitelněji. Rozhodně ale zmizel pocit prodlevy z elektronického ovládání plynu o kterém se i často mluví.
Moje představa byla taková, že auto s tímto motorem bude živé na okreskách a při nižší rychlosti, nepříliš vhodné na dálnici. No a náklaďáky přinejhorším budu předjíždět na trojku, když ta má maximum někde pod stotřiceti. V praxi je to trošku jinak, na okreskách do povolených rychlostí se mi dynamika zdá (v rámci vozového parku na našich cestách) průměrná, nijak ale neklesá se zvyšující se rychlostí a předjíždět kamiony se dá, pokud je volno i na pětku. Dobré je ale zrychlení na dvojku tak z šedesáti až někam k devadesátce. Motoru to zdá se nijak nevadí a pokud tyto manévry nejsou příliš časté, neprojeví se ani na spotřebě.
Auto si nechá líbit klidnou jízdu v rozpětí 2-3 tis. otáček. V tomto režimu benzín z nádrže mizí velmi pomalu a dynamika je na naše cesty tak akorát. Sportovně jedoucímu slabšímu autu takto ale rozhodně neujedeme, rozdíl se projeví až v kopci kdy je potřeba přidat plyn. Pro představu - v táhlém stoupání začínajícím zatáčkou kde bylo v možnostech mé předchozí corsy nebo aut typu favorit, felicia rozjet se na čtverku naplno tak na 90 - 100, toto auto se rozjelo na čtverku na 130. A pokud by někoho zajímal tak nepodstatný detail kolik auto jede max na dálnici, tak při krátké zkoušce se ručička relativně rychle vyšplhala na 180. Zdá se mi ale že dál už by auto ani nešlo, otáček už bylo až dost. Tyto údaje možná budou pro majitele silnějších aut úsměvné, ale potenciálním zájemcům o tuto astru, kteří podobnými auty jako felicia nebo fabia pravděpodobně jezdí, třeba pomohou udělat si názor.
Pozor na vcelku přesný rychloměr, při padesátce ukazuje jen tak o 1 až 2 km/h víc.
Říká se, že motory 16V táhnou až někde nad 3500 - 4000 otáček. Ano, to je poznat např. při zkoušce pružného zrychlování že motor v této oblasti začne lépe táhnout. Ale zvolíme-li živější styl jízdy s častějším řazením a prudším sešlapáváním plynu, zjistíme, že motor pěkně zabírá už i od nižších otáček než oněch 3500. Rozhodně pro pocit svižnější jízdy není potřeba držet otáčky stále nad 4000, jak často rádi píší motorističtí novináři vesměs z českého bulváru.
Mnohdy se diskutuje o tom, co udělá s těmito menšími motory zapnutí klimatizace. Tak tedy: ve městě zapnutá klima nevadí, pokud je nutné třeba při rozjíždění víc plynu, to řidič dělá intuicí.
Na dálnici ve stotřiceti na výkonu poznat není vůbec. Zato je poznat na kopcovité okresce na stokrát projeté a naučené trase. Do kopce to připomíná jízdu s více zatíženým autem, z kopce jako by byla trochu zatažená ruční brzda. Takže třeba při jízdě z práce v létě auto nejdříve pořádně provětrám a klimu mám puštěnu jen prvních pár kilometrů. Těžko říct jakou má klima vliv na spotřebu, když v zimě auto bere málo přes šest, v létě do šesti a při dovolenkovém cestování kdy jede klima skoro pořád se jezdí i za pět a půl.
Často se také dočteme, že do takovéhoto auta 1.4 nepatří, že když se zatíží tak nepojede nebo že spotřeba bude vyšší než u silnějších motorů. Naštěstí jsou to jen řeči. Já to osobně vidím tak, že 1.6 by byla vhodnější na dálnici (tato 1.4 točí při 130 skoro 4000 otáček) nebo jako služební pro častější jízdy s plným obsazením. Na tahání přívěsů 1.4 také určitě není, tam bych doporučil spíše diesel. Ovšem otázka je zda by stačil 1.7, který se nabízí jako třetí možnost do astry classic II.
Dost podstatný rozdíl mezi původní Astrou G a Astrou Classic II je že chybí protihluková izolace v kapotě a na přepážce mezi motorem a kabinou. Zčásti jsou nové motory twinport tišší než původní 16V, zčásti zřejmě výrobce ušetřil. V každém případě motor nijak neruší a to v celém rozsahu otáček a s rozvodovým řetězem má příjemný hluboký zvuk. Zato do kabiny trošku pronikají ostatní zvuky - např. od posilovače řízení při otáčení volantem na parkovišti.
Spotřeba oleje rozhodně není nulová. Za rok a 12tis. km ubylo zhruba ¾ mezi ryskami na měrce. Všiml jsem si, že je úměrná počtu otáček, na které v průměru jezdím. Nejvíce oleje ubývá při jízdě po dálnici.
První roční prohlídka stála okolo 2500,-Kč. Přitom mi ve značkovém servisu vzhledem k počtu km které za rok ujedu nabídli i polosyntetický olej. Pak by cena byla zhruba o 1000,- Kč nižší.
Na závěr krátké shrnutí. Největším záporem tohoto auta asi bude, že se jedná o starý model. Snobové tedy budou muset obejít sousedy a sdělit že jde o funglovku, a nebo si toto auto prostě nekoupí. Já jsem ale díky tomu dostal auto, za které bych o dva roky dříve zaplatil nejméně o sto tisíc více. Nehledě na to, že tou dobou bylo v zahraničních testech nejčastěji srovnáváno s golfem IV a tu a tam vyšlo i vítězně. A ještě v kostce:
+ vynikající užitná hodnota - na 4,3 m délky
+ nízká spotřeba
- slabý nástup brzd
- konstrukčně špatně řešené těsnění oken ve dveřích, do nich se za deště dostává dost vody která pak dlouho odkapává dírkou ve spodku dveří