Hodnocení a zkušenosti s autem
Vzhledem k tomu, že jsem tu nenašel žádnou recenzi na Lybru, rozhodl jsem se přispět trochou do mlýna. Auto mám jen krátce, takže napíšu své první dojmy. Vzhled Lybry je subjektivní záležitostí, někomu přijde úžasná, někomu příšerná. Patřím do té první skupiny. Proti předchozí Sonatě je celkový vnitřní prostor, včetně kufru poněkud menší.
Musím říct, že si nedovedu představit i tříčlennou rodinu, třeba s kočárkem, jak jede do Hrvatska. Bez rakve se zřejmě neobejdou. Můj vůz je typu sedan, takže když už budete chtít opravdu převážet více zavazadel zauvažujte o wagonu. Interiér vozu mi i přes svůj již poměrně pokročilý věk (7 let) přijde úžasný a moderní. Celému prostoru vévodí středová konzole s majestátně vyhlížejícím barevným LCD displejem. Ten zobrazuje údaje palubního počítače a je propojen se standardně dodávanou hifi soustavou BOSE. V mém typu jsem bohužel ochuzen o CD changer, takže ta investice mne ještě čeká. Zatím poslouchám mp3 přes kazetový adaptér a mohu říci, že zvuk je úžasný. Počítač zobrazuje standardní údaje o průměrné spotřebě, okamžité spotřebě, ujeté vzdálenosti, lze nastavit alarm na maximální povolenou rychlost. Kromě toho signalizuje grafikou poruchy, které vás mohou potkat.
Už jsem byl oblažen upozorněním nefungujících světel nebo třeba jen nezavřenými dveřmi spolujezdců. Volant se drží příjemně nicméně není kožený, což bych přivítal více. Pro pohodlí pasažerů se montovala dvouzónová klimatizace. Pro řidiče a spolujezdce lze tedy nastavit rozdílné teploty a to, jak klima funguje, mě naprosto fascinuje. Oproti manuální klimě v Sonatě je to jak píseň z příštího tisíciletí. Palubní deska není nijak členitá, k mému zklamání neposkýtá žádný odkládací prostor, musíte si tedy vastačit se schránkou před spolujezdcem, malé místo pod popelníkem nebo v kapsách výplně dveří. Ty jsou ale mělké, takže větší předměty tam neschováte. O něco příjemnější je držák nápojů, chytře umístěn před výfukem ventilace, takže v parném létu, když klima běží, máte stále chladný nápoj. Vedle toho je malý držáček, tuším zřejmě na kreditní karty nebo něco podobného, ale to z prozaických důvodů nevyužívám.
K dispozici je vám zásuvka zapalovače u popelníku a další na zadní části tunelu, tedy směrem k zadním sedadlům. Sedadla a výplně dveří jsou vyrobeny ze semiše nebo chcete-li nebroušené kůže. Vypadají sice úžasně, ale zub času je zejména na sedáku řidiče patrný. Nicméně celý vůz je vůní interiéru krásně provoněn, ještě dnes vůz voní jako nový. Plasty jsou měkčené a řekl bych kvalitní, v autě nevržou. Jediné, co vrže je loketní opěrka, a je to zvuk právě třené kůže...
Mé auto je po druhém majiteli, se servisní knihou, kde jsou zaznamenány provedené servisní zásahy. Podvozek se chová naprosto korektně. Nic nemlátí, nevrže, nebouchá, pokud se ovšem nebavíme o jízdě na ústeckých tankdromech... Spotřeba auta je při jízdě ve městě, alespoň u mě na deseti a až deseti a půl litrech na sto kilometrů, vždy se zapnutou klimou. Na okresce při devadesáti jsem se dostal mírně nad sedm litrů. Už jsem i absolvoval delší cestu do Itálie a zpět a mám tedy i záznamy z dálnice. Je to zajímavé, ale při stočtyřicítce mi auto papalo kolem devíti až desíti litrů, při stoosmdesátce deset a půl, takže jsem se nijak neomezoval a využíval tu rychlejší variantu přesunu.
Dvěstě auto udělá bez problémů (srovnáno i s GPS), jen při stodevadesáti se na chvilku ozve kvílivý zvuk. Buď je to pneumatikami (hankook) nebo prostě aerodynamikou auta. Na té dvoustovce zvuk zase zmizel.
Teď něco k motoru. JSEM NADŠENÝ!! Stopětapadesáti koňový pětiválcový motor má krásný zvuk a úžasný zátah. Pokud ho držíte v otáčkách, připadá vám, že řídíte raketu. Je prostě radost auto řídit, poslouchat brum a neslyšně proplouvat ulicemi města nebo se řítit okreskami. Řazení je vcelku přesné, dráhy nejsou zbytečně dlouhé, jen občas je volba rychlostí tužší, než by bylo zdrávo. Výhled z auta není úplně ideální, zejména dozadu a ve zrcátkách, tam jsou nějaké rezervy, ale zvyknete si. Mimochodem, zráctka jsou elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklápěcí.. to ale není pro provoz auta rozhodující.
To je tak zhruba vše, co jsem měl na srdci, doufám, že s Lybrou budu spokojený a nebudu přispívat s výčtem závad. Pokud se někdo rozhoduje, zda koupit, zatím mohu směle doporučit. Pro můj roční průběh kilometrů jsem nepotřeboval motor s naftou, ale nezastírám, že by se mi líbil i ten....ale o tom už doufám bude příspěvek nějakého mého kolegy...
Viva Italia!