Zavřít recenzi

Ford Mondeo Combi 2.0i Zetec

“Bezkonkurenční vůz v dané cenové relaci.”
Foto 1 / 1
  • Rok výroby: 1997 
  • Typ motoru: 2.0i 
  • Stav km při koupi: 147 000 km 
  • Stav km nyní: 173 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 10 měs.
  • Průměrná spotřeba: 7/12 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

6
 

Jízdní vlastnosti

9
 

Komfort

9
 

Provozní náklady

6
 

Náhradní díly

9
 
Hodnocení celkem 7.8
Jsem mlád a přiliš mi k tělu tento rodinný stěhovák nesedí (původně jsem pokukoval po Alfě 156), za dobu společného soužití ale koupě nelituji. A to i přes neustálé investice, které jsou ale v rámci mých finančních možností a tolerance ke starým automobilům.

Design a vnější dílenské zpracování vozu hodnotím osobně zcela neutrálně - Mondeem MKII zkrátka kolemjdoucí slečnu neokouzlíte (Mondeo má jiné výhody...), ostudu před rodiči své snoubenky si však také nestříhnete. Mondeo není vůz vzbuzující emoce, ale dlouhodobé uznání svých majitelů, kteří na něj nedají dopustit. K nim se postupem času blížím i já.

Srdcem mého Mondea je moderní motor z rodiny Zetec s objemem válců 1988 ccm. Papá mi jak Natural 95 (7l/100 kombinovaně), tak LPG (12l/100 kombinovaně). Výkon motoru 96 kW považuji pro 1415 kg těžký vůz za mezní, ač se můžete setkat s názory, že 1,8l stačí. Osobně se doporučuji obloukem vyhnout objemu 1,6, zejména pak v kombinaci s LPG. Již nyní se porozhlížim, zda někde výhodně nekoupím zachovalou V6.

Dynamika vozu je slušná a to i při jízdě na plyn. Auto nejvíce ožívá od 3500 ot/min, k vyšším hodnotám se blíží velice ochotně. Nejsem masochista a funkci omezovače jsem nezkoušel, maximum otáček vám tedy nesdělím. Při 180 točí motor na pětku asi 4500 ot/min. Pro dlouhé cesty je Mondeo jako dělané, výtku mám jen k nepříliš ergonomicky tvarovaným sedadlům. Smířit se budete muset s poměrně vysokou mírou hlučnosti motoru ve vyšších otáčkách.

Podvozek Mondea je právem vychvalován do nebes. Auto je v zatáčkách i při vysokých rychlostech klidné, ani u kombi se nesetkáte s nervozitou zadní nápravy. Velký sklon k nedotáčivosti lze po pár tisících kilometrech s přehledem předvídat. Na meze adheze se dostane jen skutečný blázen, nepatřím mezi závodníky a proto nemohu konkrétněji referovat. Nikdy mne však auto nenechalo na holičkách. Za nevýhodu považuji hlučnost při tlumení příčných nerovností a s verzí kombi spojenou malou tuhost karoserie promítající se do pazvuků v interiéru.

Tím se dostávám k dílenskému zpracování interiéru, které považuji za možná největší překážku u svého kousku. Upozorňuji ale, že jsem měl tu čest sedět i v několika stejných vozech, které se mými nedodělky nepochlubily. Při jízdě neustále něco vrže, drnčí či poskakuje. Když už najdete důvod a zbavíte se otravného zvuku, objeví se nový. Osobně se mi osvědčila metoda "volume doprava" - přes hudbu už nic neslyšíte a nic vás netrápí. Jinak u auta strávíte nespočet hodin hledáním toho či onoho vrtochu.

Komfortních prvků nabízí Mondeo mnoho. V mém případě el. ovládaná přední okna (vzadu jsou švihadla), klima (manuální), rádio s CD a ovládáním pod volantem, ve dvou osách stavitelný volant, el. seřiditelné sedadlo řidiče (jen výška), centrál na DO, alarm, servo. Na trhu narazíte i na mnohem vybavenější kousky, ale i mnohem spartánštější verze. U Mondea více než kde jinde platí pořekadlo "vybírat se vyplatí".

A co říci závěrem? Ford Mondeo Combi jsem kupoval hlavně kvůli jeho bezkonkurenčním užitným vlastnostem. Auto nabídne v dané cenové relaci bezkonkurenční prostor zavazadelníku, stejně jako prostor pro posádku (mám dva metry, vím, o čem mluvím). Do kufru bez problému naložím jízdní kolo pouze za předpokladu sundání jeho předního kola, při sklopených sedadlech bez nutnosti rozložení přepravuji kola dvě či dělám z Mondea cestovní stan (v kempech spím jedině v Mondeu).

Absolutní výhodu vidím v autorizovaném servisu, který mnohdy vychází stejně či dokonce levněji (!) než pokoutní, leč mnohdy šikovnější, garážmistři. Lákavá je i cena, za kterou Mondeo tohoto ročníku seženete. Tyto vozy se velmi často a úspěšně dováží ze západních zemí a na internetu není problém narazit na opravdu velmi zachovalé kousky se slušnou výbavou - to vše za méně jak 120 tisíc korun.

Závady a opravy na autě

Více než o poruchy se jednalo o běžný "spotřebák". Auto hned po koupi prošlo oficiálním servisem, kde byl měněn rozvodový řemen, kladky, doplněná a dezinfikovaná klimatizace, vyměněny všechny filtry. Za závadu zde lze považovat nabobtnalou lištu u dveří spolujezdce, kvůli níž šlo špatně stahovat okénko (výměna v rámci servisu). Celkem si za tyto úkony řekli u Fordu devět tisíc a nějaké drobné.

Asi ve 160 000 jsem poslal Mondeo na velký servis, jehož účelem byla zejména oprava nabouraného nárazníku (na ledě se s letníma brzdí opravdu špatně a navíc - nárazníky u tohoto Mondea velmi snadno praskají) a výměna zadních pružin, které byly od předchozího majitele vystlány tenisáky. Do servisu jsem přišel s větou "vše, co je potřeba, udělejte - čeká mě technická". Odcházel jsem o osmnáct tisíc lehčí, s novými pružinami, kompletně spraveným předkem (nový nárazník plus lak), novými destičkami, prasátky, poloosou.

V současné chvíli začíná drčent výfukové potrubí, po havárii je někde díra v klimě, a problémy se týkají i plynového rozvodu Vialle, kvůli kterému jsem automobil zejména kupoval. Tyto řádky mohou od koupě odrazovat, když si je však pročtete znovu, devadesát procent úkonů je součástí běžné údržby.

Celková suma investovaná od koupě automobilu (včetně nových zimních i letních pneu) je v tuto chvíli 36 tisíc korun.
<
Přejít na standardní verzi stránky »