Hodnocení a zkušenosti s autem
Citroen C1 jsem dostal jako dárek od mých starých rodičů. Lépe řečeno vybral jsem si ho. Trošku jsem byl v rozpacích, zda nebude příliš malý, ale po usednutí za volant při zkušební jízdě jsem svůj názor rychle změnil. Vpředu je dostatek místa, a i vzadu se bez problémů usadí 2 dospělé osoby. A to pohodlně, i když přední sedačky jsou posunuty dozadu. Kufr je sice malý, ale ne zas natolik, že by to nějak vadilo. Myslím, že pro vykreslení postačí to, že jsme s tímto vozem byli na dovolené ve čtyřech. Do zavazadlového prostoru se vešly dva klasické kufry, ovšem ne naležato, ale svisle. Do zbylého prostoru za nimi a okolo nich jsme naložili několik tašek a batohů. A když je nejhůř, lze vzhledem k velkému prostoru na zadním sedadle, umístit ještě velikou cestovní tašku mezi dvě osoby.
Pro zajímavost: Do zavazadlového prostoru se půdorysně přesně vejdou přepravky na pivo.Toto autíčko totiž díky svému designu malé víc vypadá, než opravdu je. Má totiž výraz automobilového miminka a to je matoucí. Posatví-li se vedle felicie nebo fabie, zjistíme, že má jen o několik cm kratší rozvor. Ale stavba karoserie je celkově větší. Tolik k velikosti. A jízdní vlastnosti? Jedním slovem skvělé! Jezdil jsem již s mnoha typy aut, jsem řidič z povolání, ale to co mi předvedl C1 nemá obdoby. V euforii jsem to nazýval "japonská kosmická technologie".
Co dokázali Japonci z tohoto tříválcového motoru dostat je až neuvěřitelné. Navíc pracuje relativně tiše, s velmi nízkou spotřebou, a pokud jej vytočím do vysokých otáček, což se mu líbí a nebrání se, ani tehdy není zvuk motoru na obtíž. Do otáček jde velmi snadno a zrychluje přesně za "plynem". Má omezovač, takže spoléhám na to, že jej nepřetočím ani když jdu do extrémů. Přiznám se, že mě toto autíčko často svádí k ostřejší jízdě. Z vlastních zkušeností: Jedničku lze roztáhnout na 60, dvojku na 100, trojku na 145, a na pětku jsem jel nejvíc 165 km/h. I na dovolené, s plně naloženým vozidlem a ostrým stylem jízdy spotřeba nepřekročila 5,2 l na 100 km. Tuto spotřebu dosahuji při každodenních jízdách po městě, ale i po dálnici, kde jezdím hodně nad 130 km/h. Při citlivé jízdě se dá jet i za 4,5 l. Občas se najdou řidiči, kterým vadí, že je předjela C1 a chtějí mi to "nandat". Zodpovědně říkám, že mají většinou smůlu. Vozy malé a nižší střední třídy se "nechytají" vůbec, šanci mají tak audiny, BMW a nadupané passaty a oktávie. Většině vozů do obsahu 1,6 ujíždím po dálnici na čtyřku, někdy i na trojku. A ještě k těm převodům: Pátý stupeň začíná táhnout až od 100 km/h, takže jízda okolo 70-90 km/h není nic pro něj. Vůz je stabilní, nenaklání se, drží stopu.
Pro slabší řidiče je dobrý do města, kde lze prakticky jezdit bez řazení pouze na dvojku (mimo rozjezdů). Dvojka vše pobere od 10 do 90 km/h, takže ta povolená padesátka je někde uprostřed, v dobrém rozsahu tohoto rychlostního stupně. Žádné závady mě zatím nepotkaly, i když vůz zrovna moc nešetřím. Kdybych to měl shrnout: Jsem s ním velmi spokojen, je to ideální živý vůz do města a rychlý vůz na cestování po dálnici a na dlouhé tratě. Názory, že není vhodný na delší cesty jsou mylné. Zřejmě to pisatel nevyzkoušel.
Jsem po operaci páteře a záda mám citlivá, po ujetí 300 km v C1 však vystoupím a nic mě nebolí. Komu se tento vůz líbí, nemáte se čeho bát.