Hodnocení a zkušenosti s autem
Konečně přišla ta chvíle a já nešetřil pár peněz na první auto. Neměl jsem konkrétní představu o tom co hledám. Pouze jsem hledal vůz, se kterým bych získal pár zkušeností a po nějakém čase zjistil jaký vůz by byl pro mě ideální. 50.000Kč bylo na hromádce a já začal po večerech serfovat po internetu a vybírat nějakou tu "popelnici" na který bych se vyjezdil.
Po pár týdnech hledání a telefonování stál konečně před mým domem třídvéřový volkswagen golf. Získal jsem ho za 37.000Kč. Auto na dálku moc dobře, ale bližší průzkum dával tušit, že to nebude zas takové dělo. Můj golfík měl vpředu jakýsi rádoby spoiler, ze kterého přetékal ležérně přestříkaný kit, fialové fólie na zadních sklech a zpod zadního pseudospoileru trčely dvě nerezové masivní roury, které měly zřejmě napodobovat sportovní výfuk. Lak měl v sobě místy malé ďolíčky, protože jeden z předchozích majitelů ho asi při přebarvování zapomněl řádně odmastit. Celé auto pak "sedělo na zadku", protože zadní tlumiče odešli do věčných lovišť. Co se týče vnitřku, ten byl zachovalý a bylo vidět, že to byla jedna z mála věcí, kterou předchozí majitel nezmršil. Jediný problém byl, že nefungovalo podsvícení ovládačů pro topení a u přihrádka u spolujezdce nešla otevřít kvůli ulomené páčce. Celý dojem "tunerské" bestie (pozn. rádoby bestie :) pak kazilo tažné zařízení a poklice, které snad dneska už ani neseženete...za 37.000? No neberte to? :-))
Jízdní vlastnosti? Po otočení klíčku Vás přivítal dunivý zvuk, již výše zmiňovaného výfuku. Parádní machrovinka do města, ale na delších cestách už to taková machrovinka nebyla. Zvlášť když starší rádio frekvenci rozvybrovaného auta striktně odmítalo :-) Moc rád bych teď napsal, že je svižné, ale není svižné jako svižné a dneska už o autech něco málo vím, takže můžu říct jen to, že motor 1.4 stačí k tomu aby se auto rozjelo, aby jelo a aby nezdržovalo v provozu ostatní (teda pokud nejedou 160km/h, to už s golfíkem zůstanete vzadu). Auto v zatáčkách klouzalo kvůli sjetým pneumatikám a člověk musel plánovat, kde zastaví, protože účinnek brzd se vytratil z časem...
Byly to dny štěstí a euforie. Připadal jsem si jako král a blbnul co to šlo, ostatně jako většina kluků s prvním autem. Mezi 120tkama a felíciema z našeho města jsem byl král a to přeci šlo :-)) Jenže, člověk se začal o auta začínat trochu víc, zmoudřel, zjistil že už relativně umí řídit a co teď?
Před domem není tunerský auto, ale pseudoupravená liná potvora, která je díky pár nedostatkům časovanou bombou...Tak a dost, nechceme přeci někoho zmrzačit a už vůbec nechceme patřit do kategorie smradů se zmršenejma autama. Háček byl v tom, že se mi golfík zamlouval a nechtěl jsem ho dát z ruky. Většinou jsem jezdil sám, a když bylo třeba, pohodlně se do něj vešlo pět lidí. Kufr byl velkej dost a spotřeba byla malá. Když opomenu závodění, tak to auto nemělo chybu. Nač nový auto, když můžu pod tou špínou najít pravýho trojkovýho golfa?
A tak jsem objednal originální černé plastové nárazníky, koupil nové pneu a líbivější poklice. Nový čepy a pružiny, vychytat startování a podsvícení topeníčka. Ještě originální výfuk a voala - trojka byla na světě. Celková investice se vyhoupla k 60.000Kč. Za ty jsem získal robusní auto s příznivou spotřebou. Hlavně se mi líbilo, že se vedle opravdu dobře vytuněnýho auta nemusím cejtit jako idiot, ale jako "civil" s golfíkem :-) Za málo peněz hodně muziky. Golf na tom pořád není jako favorit, ale náhradní díly jsou za hubičku.
Pro dva lidi je uvnitř místa až až. Pakliže vezmete i další tři kámoše, nechá se to přežít (teda pokud Vás baví sklápění předních sedadel :) Golfík sedí a nijak extrémně se nehoupe, ale na vesnických silničkách se z něj stane taková malá hrkačka. Sedadla jsou dobře tvarovaná a tak se jízda po děravých českých silničkách nechá přežít, ale o konfortu nemůže být řeč. Starší třídvířka navíc trpí boucháním stažených okýnek a zadní, boční skla sebou taky docela pěkně mlátí. Jak se ale vymotáte z vesnických silniček na pořádnou silnici, tak je klid :-)) Motor 1.4 je pro mě ideální. Na cestu vesnice-město bohatě postačí a když je potřeba dojet nějak dál, zvládá to. Potřebuje na rozjezd trochu času a pakliže hodláte každý den dojíždět 50km, radši sáhěte po motoru 1.6 a výš. 1.4 je taková velká nákupní taška, maskující se za pořádný auto :-)) Design? No v dnešní době už žádná sláva. Můžete si pomoct tisícem doplňků, od světel, až po spoilery, ale jak vedle vás zastaví golfík čtyrkovej, pořád budete mít jenom trojku. Navíc plácat něco na 1.4ku by byl hřích :-))
Shrnutí - aneb jak to vidím já:
(VW Golf III, 1.4, 1993, 44kW)
+ spolehlivost
+ cena
+ malá spotřeba
+ příznivá cena náhradních dílů
+ prostor (pakliže chcete takové malé Coupé :)
+ jednoduchý, přehledný, snadno opravitelný
+ silné topení
- bouchání oken
- těžký vůz s malým výkonem
- tuhý podvozek (sedí, ale drncá)
- starší design
PS: Jestli jste dočetli až sem, pak máte můj respekt. A jestli těchto pár "stupidních" řádků pomůže s výběrem auta aspoň jednomu z Vás, pak splnili účel. Mýho golfíka teď čeká výměna spojky a dostane novej lak. Vypadá, že ještě pár let vydrží. Jako sekundární auto na zimu bude ideální. Proč? Protože golf je fakt línej a sporťáček na léto bude cool, ne? :-))
Přeji hezký den,
Taz