Hodnocení a zkušenosti s autem
Tento typ auta jsem zakoupil po velmi kladných zkušenostech svých rodičů (mají taktéž Formana, 210 000km témeř bezporuchového provozu) a zatím mohu říct že mě nezklamal. V dnešní době sice nezaujme vzhledem, ani komfortem a výbavou, pasivní bezpečnost je z dnešního pohledu slabá, nicméně vyniká užitnou hodnotou, velmi nízkými provozními náklady, spolehlivostí, nemá vysoké nároky na údržbu a poměrně dobře snáší velké vytížení.
Největší slabinou tohoto vozidla je podvozek, v zatáčkách se naklání, je silně nedotáčivé a na kluzkém povrchu lze poměrně snadno dostat tzv. "hodiny." Vzhledem k nízké váze vozidla však tyto situace lze při troše řidičských dovedností zvládnout, nebo sejim zkrátka vyhýbat přizpůsobením jízdy (přecijen vozidlo je určeno pro jiné účely než závody a pro běžný provoz vlastnosti podvozku dostačují), navíc tyto vlastnoti nejsou natolik katastrofální, aby si na ně řidič po nějakém čase nezvyknul. Výhodou je poměrně velká světlá výška která umožňuje i jízdu po nezpevněných cestách. Účinnost brzd je dobrá, bohužel vůz postrádá ABS takže lze velmi lehce zablokovat všechna 4 kola.
Motor by již ve své době kritizován odborníky pro jeho zastaralost. Dle mého názoru vašak zastaralé nemusí znamenat špatné, motor je sice hlučný, do karoserie se přenáší z dnešního pohledu hodně vibrace, je však velmi spolehlivý a téměř nezničitelný. Mohu doporučit verzi o výkonu 50kW s elektronickým vstřikováním. Tento motor je méně hlučný, má uspokojivou spotřebu a svým výkonem se v dněšním provozu neztratí a díky elektronickému řízení vstřiku paliva nemá problémy se startováním v jakýchkoli podmínkách, např. v mrazech kdy rtuť teploměru klesne i hluboko pod -20°C. Pokud je v dobrém stavu má zanedbatelnou spotřebu oleje, relativně ochotně se vytáčí, neztrácí výrazným způsobem tah ani v prudčích stoupáních a umožňuje i občasné ježdění po dálnici.
Interiér vozidla, zejména ve verzi LX nemá prakticky žádnou výbavu, nicméně je velmi prostorný, všechny ovládací prvky jsou vždy nadosah a sedadla poskytují relativně pohodlné posezení. Z vozidla je velmi dobrý výhled, což značně usnadňuje řízení. Nevýhodou je vyšší hlučnost, která se však liší kus od kusu, lze narazit i na velmi tiché vozidlo. Kvalita plastů je na nízké úrovní, přístrojová deska často vydává praskavé zvuky, u posledních modelů je však na výrazně lepří úrovni nežli u starších. Vzhledem k dostatečnému prostoru mohou ve vozidle cestovat 4 dospělé osoby i na větší vzdálenosti, velký zavazadlový prostor pojme zavazadla i pro týdenní táboření, nebo např. velké množství nářadí a materiálu pokud jej používáte jako pracovní auto. Praktické dělené zadní sedadlo lze velmi jedonduše sklopit nebo z vozidla úplně vyjmout, čímž vznikne obrovský prostor pro přepravu různých předmětů.
Celkový dojem z řízení tohoto auta je dle mého názoru dobrý. Auto je uživatelsky přívětivé, lze si na něj velmi rychle zvyknout. Řazení má delší dráhu, je však relativně přesné jde poměrně zlehka. Pedály lze mačkat lehce, a jsou dobře umístěné, jedinci s větším číslem bot však mohou mít problémy se vzdáleností mezi nimi. Řízení i přesto že není vybaveno posilovačem jde zatáčel lehce, pouze parkování ve městě může být pro řidiče s menší silou v rukách problematické. Nevýhodou je malá strmost a poměrně malý rejd (s ohledemna délku vozidla) takže např. couvání s vozíkem do špatně přístupných míst může být často záležitostí pouze pro trpělivé.
Pokud uvažujete o koupi tohoto typu vozidla, mohu jej jednoznačně doporučit těm, kteří hledají praktické a spolehlivé auto které nemá snahu dělat Vám díry do rozpočtu. Tyto vozidla již však beznadějně zastarávají, toho kdo hledá auto které oslní svým designem čí výkonem a jízdními vlastnostmi by byl nejspíš zklamán, nicméně svou cenovou dostupností je v dnešní době předurčen spíše pro mladé řidiče, najde uplatnění např. pro prázdninové výlety s přáteli, dojíždění do zaměstnání, nebo pro začínající živnostníky jako pracovní vozidlo. Při koupi je třeba dávat pozor zejména na korozi karoserie, dále potom celkové opotřebení interiéru, podvozku
a motoru. S ohledem na stáří již prakticky není možné sehnat vůz ve 100% stavů, navíc tyto Škodovky trpěly od začátku různými drobnými nedostatky. Vzhledem k jednoduchosti vozidla a dobré dostupnosti náhradních dílů je však možno opravit za nevelkých nákladů prakticky cokoli. Nejnákladnější jsou výměny některých prvků elektronického systému řízení vstřikování a katalyzátoru, proto doporučuji před koupí nechat provést diagnostiku řídící jednotky.