Hodnocení a zkušenosti s autem
Auto jsem koupil v květnu 2007. Měl jsem jasný cíl - koupit nové auto do 350 tisíc. Původní myšlenka koupit diesel v této cenové relaci zemřela z finančních důvodů hned na počátku, takže jsem se ubíral směrem slabších zážehových motorů s rozumnou spotřebou. Cordoba byla hlavně citová záležitost - po shlédnutí auta a zkušební jízdě (nikdy předtím jsem v Cordobě nejel) jsem hned skládal zálohu. Takže celý proces od počáteční myšlenky koupit Cordobu až po složení zálohy v autosalonu trval pouhý týden :-) Musím pro úplnost uvést, že původně jsem chtěl Fabii combi (1. generaci) a tu jsem vybíral zhruba půl roku (pořád jsem nevěděl, jaký motor a výbavu zvolit a navíc - nemohl jsem se zbavit myšlenky, že je Fabie předražená).
Cordoba mě stála celkem 342.000 Kč, za což bych jiné auto s podobnými vlastnostmi, výbavou a velikostí horko těžko sháněl (srovnatelná Fabie combi mi vycházela na cca 400.000 Kč). Byla to akční cena základního modelu "reference" s dvěma balíčky výbavy zdarma: metalýza, 15" alu kola, chromovaná mřížka chladiče, mlhovky, zrcátka a kliky dveří v barvě karoserie, sportovní sedadla, speciální čalounění interiéru, centrál na dálku, man. klimatizace, el. okna vpředu a centrální zamykání na dálku. Oželel jsem sice palubní počítač a elektrická zrcátka, ale nelituji, nepostrádám je. Základní výbava viz stránky výrobce pro verzi "reference".
Teď něco k hodnocení. Rozhodl jsem se, že když už recenzi píši, bude vyčerpávající.
Nejprve kladné stránky:
1) Sportovní a nápaditý vzhled, který se mi opravdu líbí (jsem spíše konzervativní typ, takže u mě takové věci jako přední světla protažená až ke zpětným zrcátkům nebo hrbatá záď vozu moc neuspějí).
Zvolil jsem černou magico metalýzu, která sice žádá časté mytí vozu, ale Cordoba s ní vypadá naprosto výborně a vznešeně. No a 15" alu kola to vše jen podtrhují.
2) Jízdní vlastnosti a ovládání - auto je sportovněji laděné a má tedy i tvrdší podvozek, díky němuž auto na silnici drží jak přišité. Řazení hodnotím jako špičkové a naprosto přesné, lze řadit i malíčkem (osvědčeno v praxi), spojka jde lehounce sešlápnout, volant jde lehce otáčet, při parkování si opět vystačím s jední prstem (ukazováčkem). Z Octavie II, kterou občas řídím, jsem naproti tomu byl po týdnu ježdění doslova strhaný: spojka tvrdá, řazení tuhé a nepřesné, točení volantem jako bez posilovače.
3) motor a spotřeba
Motor 1,4 16V 63 kW (86 koní), podlě mě k autu pasuje tak akorát. Není to žádný dravec a asfalt s ním netrhám, ale ostudu jsem si s ním taky ještě neutrhl. Po okreskách předjedu všechny brzdy, na dálnici rovněž. V nízkých otáčkách je relativně líný až mrtvý, kde spíš jenom zvládne rychlost udržovat, ale od 2000 otáček začíná ožívat a okolo 3500 otáček (maximální kroutící moment) už ho jentak něco nezastaví. Navíc motor točí s ochotou klidně do 5500 otáček (červené má od 5750), což znamená na 3. rychlostní stupeň cca 110 km/h (ideální pro předjíždění na okreskách). Zpřevodování hodnotím jako výborné - myslím, že motor je zde maximálně využitý. Nejvyšší rychlost, kterou jsem zatím jel, bylo 185 km/h (samozřejmě že ne po české dálnici :-), přičemž motor se nenechal nijak přemlouvat a ochotně točil a točil stále dál :-) I při této rychlosti auto sedělo na silnici jako přišité, hluk byl přiměřený rychlosti. Můj odhad je, že auto vzhledem k hranici červeních otáček dá maximálně 200 až 210 km/h. Odhlučnění motoru je dle mého názoru dobré.
Ještě jedna poznámka k rozsahu 5. převodového stupně - v praxi je schopný pojmout rychlosti od 55 km/h, aniž by se motor dusil (samozřejmě ne do kopce!), takže i ve městě jde jezdit na pětku.
Co se týká výkonu při větším zatížení vozu, tak mohu říct, že při osazení čtyřmi dospělými lidmi už to sice na sportovní jízdu není, ale motor pořád neztrácí důstojnost a brzdou provozu se nestanete.
Spotřeba je velice slušná, i v době záběhu motoru jsem nešel přes 6 litrů (jezdím z 95 % okresky a dálnici), celková spotřeba je teď cca 5,9 litrů (podle skutečně natankovaných litrů), přičemž pořád klesá. Kdybych navíc jezdil slušně, zbytečně motor netočil a nenechal se vždy unést, šel bych pod 5,5 litrů. Ještě podotýkám, že tankuji téměř vždy natural 95 V-Power nejmenované značky. Rozdíl oproti normálnímu naturalu je opravdu znát (nižší hlučnost, o něco lepší tah).
4) prostor a interiér hodnotím jako naprosto dostatečné, přístrojová deska je sice strohá a při prvním pohledu na ni jsem se neubránil dojmu, že ji někdo odflákl, záhy jsem ale zjistil, že v jednoduchosti je opravdu krása a že to byl záměr. Navíc nejsem příznivcem přístrojovek, které vypadají jako z vesmírné lodi 25. století, takže jsem spokojený (viz např. některé francouzské automobilky). Vše je intuitivně uspořádáno (VW-standard), nikde mi nic nepřekáží a ani neschází. Navíc odkládacího místa je také více než dost.
Dílenské zpracování interiéru je velmi slušné, zde bych ale měl jednu výtku na výrobce, protože by to šlo určitě lépe a myslím, že dílenské zpracování interiéru je velkým mínusem auta.
Co se týká prostoru, tak pro postavy normálního vzrůstu (okolo 175 cm) podle mě auto naprosto dostačuje, navíc nastavitelné sedadlo a volant vyhoví skoro každému. Můj kolega s výškou skoro 2 metry měl menší problém složit se na sedadlo spolujezdce (tlačila ho střecha), ale to je už extrém. Dozadu se vejdou bez mačkání 3 dospělé ženy normálního vzrůstu, 3 dospělí muži už tolik pohodlí mít nebudou.
Zavazadlový prostor je na auto této třídy obrovský, a pojme opravdu hodně. Někomu by mohlo vadit, že je to sedan a tudíž vstupní otvor je malý, takže na vození ledniček, praček a podobně to není. Mně ale dostačuje, zde dva praktické příklady: vejde se tam najednou 6 bas piva + 2 velké batohy (krosny) + nákup jídla pro 4 osoby na víkend. Ty basy jdou dokonce složit dvě na sebe :-) Ne že bych tolik pil, ale jednou jsem dělal zásobování na kamarádovu oslavu.
Druhý příklad: jdou tam s přehledem složit čtyři 14" kola. Navíc jde dokoupit (ne)originální střešní nosič (ten neorig. stál i se dvěma držáky na kolo cca 4000 Kč) a pak už převezete opravdu hodně.
5) Výbava a funkčnost. Doplňková výbava, jak jsem již uvedl výše, je vzhledem k pořizovací ceně opravdu vysoká a pro mě naprosto dostačující. Nejvíce oceňuji sportovní sedadla s bočním vedením, což je opravdu fajn věc, a samozřejmě klimatizaci. Sice manuální, ale podle mě je praktičtější než automatická. Asi věc názoru. Alu kola také velmi potěšily, koho by nepotěšily.
Vše funguje tak, jak má, takže zde skoro nemám, co bych řekl. Do auta neteče, nikde nic nerachtá, neklepe, a jen čas ukáže, jestli to tak zůstane... Doufejme.
A teď něco k záporům auta. Není toho moc, ale musím to uvést, abych recenze nepůsobila jednostranně:
1) prvním záporem, tedy alespoň pro mě, je tvrdost podvozku. Já vím, je to věc názoru, ale o něco měkčí podvozek by byl na české silnice a rádobysilnice více než vhodný. Na některých "silnicích" se mi stává, že docela trpím. Ale za to samozřejmě nemůže výrobce auta, takže tohle berme s rezervou.
2) dalším záporem, který bych zmínil, je dílenské zpracování interiéru. Jsem docela puntíčkář, takže si takových věcí hodně všímám. Na první pohled je interiér naprosto v pořádku, a pokud nejste puntíčkář, jděte k dalšímu bodu. Ale pozornější oko najde několik nepřesností, kde něco nesedí, tak jak má, nebo kde se šetřilo na materiálu. Dokonce jsem na některých místech musel dotáhnout pár šroubků. Není to sice žádná tragédie, ale jak už jsem napsal, mohlo to být o něco lepší.
3) nízký tah motoru odspoda. Nevím, jestli u motoru 1,4 je věcné kritizovat nižší tah odspoda (asi ne), ale pravda je taková, že do 2000 otáček motor akceleruje pomaleji. Na obranu motoru musím uvést, že mám najeto teprve 11000 km, takže motor teprve začíná získávat své správné vlastnosti.
4) nepraktické úchyty pro střešní nosič. Nevím, kdo to vymýšlel, ale řešení nepovažuji za nejpraktičtější. Uchyty jsou totiž "schovány" pod horním lemem dveří, takže při připevnění nosiče se stane to, že guma izolující horní lem dveří je násilím vytlačena od své normální polohy. Naštěstí to není tak dramatické, aby zatékalo do auta.
Tolik k hodnocení vozu. Od května jsem najel přes 11000 km (ano, to je už na diesel, ale jedná se snad o dočasný stav) a jsem naprosto spokojený. V dané cenové hladině bych asi lepší nové auto srovnatelných vlastností nesehnal. Mít o 100 tisíc víc, možná bych je vrazil do TDI motoru, i když nevím, jak by to tomuto malému velkému autu slušelo (spíš bych asi šel do Altey). Cordobu doporučuji každému, kdo chce pěkné a funkční auto a nebude mu vadit, že nebude mít combi a že nebude mít auto české. Myslím, že i jako rodinné auto bude dostačující (já to tak plánuji). Navíc věřím tomu, že Ibiza bude to samé (jak by ne, když přední polovina auta je pro Cordobu a Ibizu stejná), takže pokud nechcete velký zavazadlový prostor, Ibiza vás také uspokojí.
Postupně sem budu přidávat různé postřehy, např. z servisních prohlídek a podobně. Snad přidám i fotku.
Vaše dotazy rád zodpovím.