Hodnocení a zkušenosti s autem
Pro druhý Passat jsme se rozhodli z několika důvodů. Hlavní důvod byl Ford Mondeo. To jsme koupili s vydinou velkého vozu, dobrých jízdních vlastností a také bohaté výbavy. Ale po zklamání které nám přineslo jsme ho museli vyměnit na Passat. ( Mondeo mělo příliš krátký chod záběru spojky a moje matka s tím měla problémy se rozjíždět, dále mělo mnohem větší spotřebu než byl můj otec schopen psychicky snést a problémy se vstřikovači nebudu radši ani počítat ).
No a jelikož z Passatem jsme z dřívější doby měli jen ty nejlepší zkušenosti, rozhodli jsme se pro další kousek. Sehnali jsme modrý Variant ( ne ta obyčejná modrá,ale taková metalická ne moc často k vidění ) s motorem 1.9 TDI 96 kw a 6-ti stupňovou převodovkou.
Auto je v plné výbavě která obsahuje např : 8 airbagů, ABS,ASR+ESP, Climatronic, vyhřívané sedačky, vyhřívané přední sklo, el.stahování všech oken, CD přehrávač, střešní okno a jiné. Auto je na první pohled ve výborném stavu, jak zvenku, tak zevnitř. Akorát na laku je vidět asi častá návštěva myčky a kapota je omlácená od kamínků. Teď něco k jízdním vlastnostem a výkonům. Podvozek je nastaven hodně komfortně ( a ta jsme si mysleli že Mondeo je nejkomfortnější německé auto co jsme kdy měli ) což nás mile překvapilo ( jak měkký podvozek měl předchozí Passat si již nepamatuji ), protože opravdu hodně děr a nerovností auto odfiltruje naprosto s přehledem a lehkým zhoupnutím.
A přitom je podvozek dostatečně jistý v zatáčkách a nedovolí autu výrazné náklony. Zvolenou stopu drží velmi dobře a dlouho a i při ostřejší jízdě na jakémkoliv povrchu se na něj dá naprosto spolehnout. Řízení je podle mého názoru absolutně přesné ( bohužel Mondeo jsme neřídil ) a na sebemenší pohyb volantu auto ochotně reaguje. Jen řazení není nejpřesnější a nejlehčí, nevíme čím to je, ale prostě páka klade docela velký odpor a má docela velké vůle a to byl přitom Passat vždy vychvalován za přesné řazení. Možná je to tím že má auto najeto 150000 km ale i tak se nám to nezdá.
Brzdy jsou velmi učinné a dají se skvělě a přesně dávkovat. A nejlepší z celého auta je motor. Čtyřválec TDI -PD 96 kw běží navzdory všem možným pomluvám o tvrdosti chodu kultivovaně a tišeji než TDCi v Mondeu.Sice když ho vytočíte,je více slyšet a docela nepříjemně "duní" ale to je z části také dáno tím že je motor umístěn těsně u motorové přepážky než je tomu v Mondeu kde je motor více od kabiny. Jinak motor krásně zatahuje, je pružný prakticky na všechny rychlostní stupně a hlavně úsporný. Jede téměř od volnoběhu, největší zrychlení poskytuje asi v 1800 ot/min do zhruba 3000 ot/min kdy při překročení této hodnoty nastává menší útlum. Vím to moc dobře, s tímto vozem jsem toho najezdil opravdu dost ( s tátou vedle mě nebojte se ) a vím co od něj čekat a co si můžu dovolit. Interiér vozu je docela prostorný ( ve srovnání z Mondeem je menší ) , kvalitně zpracovaný a příjemný.
Má pohodlná sedadla, která jsou ale již na dnešní poměry trochu menších rozměrů, s dobrým bočním vedením a výškovým nastavováním. Co je navýsost praktická věc, jsou sklonově nastavitelné opěrky hlav na předních sedadlech. Mnoho aut které jsme měli tuhle vymoženost neměli a to mi vadilo ( Mondeo je taky nemělo ) .Jedna přispívají bezpečnosti v případě nárazu zezadu protože se dají nastavit prakticky na minimální vzdálenost od hlavy , jednak je to další komfortní prvek protože nemusíte hlavu tak zaklánět.
Na zadních sedadlech je místa také dost, jak pro kolena, tak pro ramena. Nad hlavou je kvůli střešnímu oknu místa méně, proto musíte sedět trochu v záklonu aby jste se hlavou nedotýkali stropu. ( já měřím 183 cm ). Ale Passatů ze střešním oknem jsme moc neviděl takže kdo si tohle auto pořídí bez něj, nebude mít nad hlavou s místem problémy. Kufr má objem 495 litrů a na průměrnou rodinnou dovolenou ( ted jezdíme ve třech ) k moři je plně dostačující. Je dobře přístupný bez žádné nakládácí hrany a díky svinovací síti se dají věci naskládat až ke stropu.
Spotřeba u tohoto motoru je další ceněná věc. I při razantnějším šlapání na plyn spotřeba přílis nevzroste. Dlouhodobou spotřebu držíme na 5.7 litrech. Jinak je Passat také velmi rychlé vozidlo ( 210 km/h bylo zatím maximum ) . Převodovka je jinak zpřevodovaná než u Mondea, motor Passatu točí 3000 ot/min při zhruba 150 km/h a TDCi točilo 3000 při 180 km/h čímž zaráží menší spotřeba u Passatu.
Dále má náš Passat již nová zpětná zrcátka s integrovanými bočními blikači, která dostal nový Passat, nový Golf a snad ještě jiné koncernové vozy. Kdo hledá komfortní, stále přitažlivý a nadšasový, dobře vybavený a bezpečný vůz za rozumnou cenu ať se nad Passatem zamyslí.
Mohu ho vřele doporučit všem kdo mají rádi velké vozy pro každou příležitost a hledají spolehlivého společníka na cesty.