Hodnocení a zkušenosti s autem
Auto jsem koupil jako ekonomickou volbu v době boomu Škodovek v CZ kdy mne od toho každý odrazoval (drahé díly, málo dostupný servis, velká ztráta při prodeji ; znáte te to ).
Jak to vypadá s odstupem téměř 7 let:
Auto stálo cca 410 000 kč, jako konkurent ve výběru tehdy byla dobíhající Felície combi 1.6 a nová Fabie ( krátká ) 1.4 16V. Obě dvě byly tehdy při stejně výbavě a aspoň trochu podobném motoru o cca 40 kč dražší s o rok kratší zárukou.
Dodnes s úsměvem vzpomínám na prvek škodovácké příplatkové výbavy ; stříbrný knoflík ruční brzdy za 500kč, nehledě na to že obě Škodovky měly slabší motor.
Jak to tedy vypadá s cenou mojí ojetiny a jejich konkurentů dnes (02/2008):
2001 Felície kombi 1.6 s AC a ABS - cca 90 000 kč
2001 Fabie 1.4 16 s AC a ABS ; cca 140 000 kč
2001 Almera 1.5 s AC a ABS ; cca 150 000kč
Bez komentáře.
Nicméně jsem rád že si lidí tu škodovku tolik kupují, aspoň jsou ostatní auta levnější a česká ekonomika je podporovaná. Já jsem sobecky myslel jen na svoji peněženku a pohodlí. :-)))
Almera má podstatně vyspělejší podvozek ; díky víceprvkové zadní nápravě, silnější motor , a je to o kus větší auto.
Co pro změnu nemá je rozvodový řemen u kterého bych se zrovna připravoval druhou výměnu (okolo 10 000 kč; nevím znám jen z internetu a z kamarádovy Oktávie - 12000kč), nýbrž řetěz na věčně časy.
Almera má malou olejovou náplň ( pouze 2.7 l ) a ani po 160 000 km nemusím dolít ani deci mezi výměnou oleje ( interval 15000 km).
Všechnu komponenty podvozku kromě brzdových destiček a těsnění brzdových pístků jsou původní a nikdy nebylo potřeba cokoliv měnit nebo seřizovat a to to má za sebou cca 30 000 km na polských cestách v zimě ( kdo zná , ví o čem mluvím ) a každovíkendovou projížďku po polní cestě na chatu; tady by se asi sem tam nějaký škrábanec na spodku auta našel.
Je prostornější než například Volvo V50 (měl jsem nedávno z půjčovny).
Interiér je jako nový, jen cca 30% volantu je trochu ohlazených, pedály a řadicí páka bez opotřebení ; ty auta co vídám v bazarech s oblikátními 100 000 km na tachometru musí mít za sebou tak 300 000 km.
Exteriér je již poněkud obouchaný jelikož bydlím v centru města kde se bojuje o každý centimetr parkovacího místa a při návratu z restaurace si občas někdo sedne na kapotu nebo kopne. No, takový je život .
Garáž nemám, korozi taky ne.
Pro ty co tvrdí že je 1.5 l motor líný ; no nesmíte se ho bát vytočit , na 2 jede přes 100 kmh a na 3 stupeň 160kmh než zasáhne omezovač ; pokud víte co to je ))
Někdo by to možná nazval krutým zachzením, ale jak vidno ničemu to nevadí ; viz spotřeba oleje.
Samozřejmně kdyby tam byl dvou nebo tří litr jelo by to líp.
Spotřeba benzínu 6.2 - 9.5l na 100km; dle stylu jízdy. Normálne okolo 7.5 – 8.5.
6.2 jsem dosáhl i se zapnutou klimatizaci při poklidné jízdě na polských okreskách rychlosti okolo 100km a 9.5 l/100 km byla noční jízda pustou slovenskou dálnicí kontinuální rychlostí 180 kmh ( tacho) .
Jsem spokojen.
Plusy:
- Nízké pořizovací a provozní náklady (samozřejmne relativně, autobus je levnější )
- podvozek
- brzdy ( učinost ) ; brzdí plynule a ostře a bez prodlevy ne jako VW koncern v případě deště
- velká nádrž (60l )
Minusy
- autorizovaný servis ( problém asi všech značek v CZ osobně mám většinou špatné skušenosti s Ford, Nissan a Hyundai servisem )
- hluk od pneumatik ( zejména D1 ) ve vysokých rychlostech