Zavřít recenzi

Škoda Octavia 1,9 TDi

“Neuvěřitelně přeceňované auto.”
  • Rok výroby: 2002 
  • Typ motoru: 1,9 TDi 66kW 
  • Stav km při koupi: 0 km 
  • Stav km nyní: 150 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 1 rok
  • Průměrná spotřeba: 7 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

8
 

Jízdní vlastnosti

5
 

Komfort

4
 

Provozní náklady

7
 

Náhradní díly

6
 
Hodnocení celkem 6.0
Jak už jsem napsal v úvodu, jedná se pouze o služebáky, takže moje recenze nebude ovlivněna tím, že bych byl šťastným majitelem tohoto rozporuplného vozidla. Připadá mi, že jedna část lidí Oktávku bezmezně obdivuje a druhá nenávidí. Já jsem asi tak někde uprostřed.

Jedná se tedy o několik různých aut, ale všechny jsou ve verzi Combi s motorem 1,9 TDi (v černym íčku, tudíž výkonem 90 koní), všechny jsou přibližně stejně staré a všechny mají najeto cca 140 - 160 tisíc km. Jsou to už modely po nějaké té menší modernizaci, která se projevila hlavně tím, že pravé zpětné zrcátko má už normální velikost. Na to, že se jedná o služebáky, tak jsou všechny Oktávky docela slušně vybavené - např. všechny okna v elektrice, zrcátka v elektrice, centrál na DO a dokonce i klimatizace (až na jednu).

Rozepisovat se tady nějak zdlouhavě o interiéru v Oktávce, je ztráta času. Prakticky každý se v tomhle autě aspoň někdy svezl, takže jenom ve zkratce. Zpracování je celkem na slušné úrovni. Občas někde něco vrzne a na kočičích hlavách se někdy sama sroluje roletka v kufru, ale to neni zase taková tragédie. O něco lepší by mohlo být odhlučnění. Palubní deska vypadá docela stroze, ale to mi celkem nevadí. Nepotrpim si na žádný "moderní" vybouleniny nebo přístroje a ukazatele uprostřed palubky a podobný nesmysly. Horší je to už s prostorem pro pasažéry. Pokud se smíříte s faktem, že Octavia 1 je auto velikostí srovnatelné např. s Kadettem nebo s Escortem a má akorát naroubovaný "kufr", tak budete asi spokojeni. Jestli budete Oktávku srovnávat např. s Mondeem, Vectrou nebo Lagunou (což hodně lidí rádo dělá), tak vás čeká jednoznačně zklamání.

Prostor na zadnim sedadle prostě neni. Ale to by mi ani nevadilo, protože v autě jezdim sám. Horší je to, že pokud složíte zadní sedadlo, tak přední sedačky nejdou posouvat v plném rozsahu. Já nejsem nijak extra vysokej, ale za volant jsem se v téhle konfiguraci poskládal jen tak tak. Nedovedu si představit, že takhle řídí někdo, kdo má třeba 190 cm a víc. Vzpomínám si, že podobnou "libůstku" měl i Wartburg 353 Tourist. Prostě "simply clever". Ale uznávám, že kufr je opravdu docela velký. Jinak mě docela překvapilo, když jsem otevřel kapotu, že se musí zvednout ručně a podepřít tyčkou. Nějak jsem automaticky počítal s tim, že tam budou plynové vzpěry. Né, že bych snad měl potřebu kapotu nějak často otvírat, ale zase to jenom potvrzuje, že pověst Oktávky tak trochu předbíhá skutečnost.

Jízda s Chrochtávkou je taková o ničem. Prostě je to přesun z bodu A do bodu B, ale o žádném požitku nebo radosti z řízení se rozhodně nedá mluvit. Ve městě mi vadí vibrace a tuhý chod spojky a řadící páky, mimo město mi zase připadá podvozek poněkud nejistý a navíc auto na nerovnostech dost poskakuje. Kromě toho motor o výkonu 90 koní vám moc svižnou jízdu neumožní. Na první 3 rychlostní stupně vás ještě dokáže aspoň trochu zamáčknout do sedačky, ale problém nastává ve chvíli, kdy jedete třeba 90 km/h a rozhodnete se předjíždět. Na 5-ku to ještě nejede a když podřadíte na 4-ku, tak to akorát víc chrochtá, ale už to nejede. Auto se celkem hodí leda tak na dálnici, pokud jedete v klidu konstantní rychlostí okolo těch 130 km/h. Při téhle rychlosti je motor ještě celkem tichý. Na dálnici zase postrádám tempomat, ale to už bych chtěl asi trochu moc.

Překvapením pro mě byla spotřeba. Pohádkám o průměru 4 l/100km už opravdu nevěřim. Podle mě se s tim dá normálně jezdit v průměru tak za 7, pokud na to člověk trochu šlape, tak to sežere ještě nějakej ten litřík navíc. Ale jakožto majitele dvou postarších benzínových strojů (2,0 a 3,0 oba navíc v automatu) mě ta spotřeba zase tak moc nerozhodila. Na TDíčku naopak oceňuju poměrně slušný "krouťák", což umožňuje jízdu už od volnoběžných otáček a navíc jsem ani nepozoroval žádný výrazný úbytek výkonu při zapnuté klimatizaci. Překvapením taky je, že se motor docela rychle ohřeje na provozní teplotu...

Shrnuto podtrženo...
Škoda Octavia Combi s motorem 1,9 TDi 66kW neni špatná kára, pokud vám stačí, že vás odveze z bodu A do bodu B. Jestli hledáte auto, které vám k tomu nabídne ještě něco navíc (např. pohodlí, dobré jízdní vlastnosti, atd...), tak musíte hledat jinde. A jestli bych si já sám tuhle káru koupil? Kdyby nebyly ceny Chrochtávek tak neuvěřitelně nadsazené, tak bych ji bral možná v automatu na ježdění po městě (i když ani nevim, jestli se v kombinaci s timhle motorem vůbec automatická převodovka dodávala).

Závady a opravy na autě

Tuto recenzi nepíšu z pozice majitele, protože se nejedná o moje auto, ale o služební. Z tohoto důvodu neznám všechny informace o poruchách, závadách a servisních úkonech, ale přesto se několik věcí najde...

- Všechny exempláře vykazují příšerné vibrace pedálu spojky a řadící páky. Spojka jde navíc dost ztuha.

- Obtížně se řadí jednička a zpátečka. Tuto závadu vykazují rovněž všechny exempláře (u některých je to horší, u některých lepší).

- U jednoho vozidla pak občas na volnoběh kolísají otáčky (že by se hlásila ta pověstná váha vzduchu?).

Jinak si celkově na závady nemůžu moc stěžovat.
<
Přejít na standardní verzi stránky »