Zavřít recenzi

Škoda 1203 osobní

“Dobrý.”
Foto 1 / 1
  • Rok výroby: 1974 
  • Typ motoru: 1200 
  • Stav km při koupi: 0 km 
  • Stav km nyní: 143 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 10 let
  • Průměrná spotřeba: 7.5 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

10
 

Komfort

5
 

Provozní náklady

3
 

Náhradní díly

1
 
Hodnocení celkem 5.8
Svou 1203 jsem získal jako vrak po havárii (nějaký náklaďák do ní na parkovišti nacouval) jako vozidlo pro obsluhu stavby. Karoserie katastrofálně vyhnilá, podlaha se propadla když jsem nastoupil bočními dveřmi, prahy, blatníky, báze, příď bouraná a vyspravená několika kg kytu no prostě tragédie. Elektroinstalace po požáru vyspravená lepicí páskou a podobné perličky. Hlavy šroubů na nápravách "preventivně" svařené s přilehlými díly.

Vozidlo jsem rozebral, vytrhal podlahu nákladového prostoru a obnažil nosný rám, nápravy byly demontovány a provedena výměna všech poškozených dílů za nové. Karoserie zjednodušena vyřezáním všech výztuh a pro zvýšení odolnosti provedeno vytvoření nosné příhradové konstrukce s využitím původního rámu. Ten byl vyztužen plechem tl. 5mm z pevnostní oceli. Původní plátování odstraněno a na jeho místě vznikla pancéřová obšívka tlouštky 40 až 60mm na bocích, 100mm na přídi a 160mm lité oceli na zádi. sedadla byla zvlášť opatřena pancéřovými redutami tl. 50mm a motorový prostor navíc chránila barbeta stejné tloušťky. Podlahu nákladového prostoru tvořily hoblované coulové desky stejně jako prostor pro posádku. Bylo provedeno zesílení závěsů náprav z důvodů nárustu klidové hmoty z 1020kg na 1520kg.

Motorový porostor byl opatřen demontovatelnou přepážkou pro zjednodušení údržby, chladič posunut k přednímu nározníku a opatřen elektrickým ventilátorem, celý chladicí okruh byl vedelý ocelovými trubkami s kulovými ventily pro každé přípojné místo a chladící soustava doplněna přepadovou tlakovou nádobkou.
Provedena zástavba LPG jako hlavní palivový systém a další vylepšení, montáž zadního stěrače a ostřikovače a podobně.

Provozní zkušenosti:

Vzhledem ke snížení těžiště a zmenšení vzdálenosti těžiště vůči metacentru u vozu nebyly zaznamenány žádné tendence k naklánění, přetáčení nebo nedotáčení. I na ledové ploše vozidlo citlivě sledovalo stopu a nejevilo nestabilitu. I projetí ostré zatáčky bylo bezproblémové. Nikdy jsem s takto upraveným vozidlem nedostal smyk ani nebyly náznaky.

Pokud byl motor v pořádku a seřízen spotřeba LPG na trati s plnou zázěží činila 7.5L/100Km při rychlosti 70 - 80Km/h. V zimě a ve městě rychle stoupala až na 15L/100km. ale to lze v nevhodném režimu jízdy čekat. Vzhledem k nevhodnému rozložení zatížení náprav u prázdného vozidla na sněhu a podobně špatná stoupavost. Zapadnout s tímto autem nebyl žádný problém. Na druhou stranu brodivost činila zajímavých 700mm a ve vodě bylo vozidlo dobře ovladatelné.
Co se týká oprav kritická místa byla čep pomocné páky řízení, řadící táhla, středící pouzdra a kulky spojovacího hřídele a ve 1500ccm verzi klikové ústrojí motoru. Jiné skupiny při pravidelné údržbě byly nezničitelné jako brzdový systém, spojkové ústrojí, rozvodovka, převodovka, chlazení, elektrická výstroj.

Za 10 let provozu chudinka 1203 odtahala neuvěřitelné množství materiálu. V provedení na rodinný vůz sjezdila celou evropu od Portugalska až po Moskvu. Návštěvy tohoto vozidla na tankovém cvičišti a tankovém brodu v armádním prostoru se staly legendární a byla jediným vozidlem svého druhu které se tam kdy vyskytlo.
Nejlepší na konec - kvalitní pancéřová ochrana bezkonkurenčně zvýšila bezpečnost osádek a na silnicích neexistuje osobní vůz který by mohl posádku nějak vážně ohrozit.

Účinek pancéřových částí na moderní krámy z konzervového plechu byl fantastický. Ubohé pokusy veksláků jejichž kchár je trapným prodloužením jejich ega končil s naprostou spolehlivostí likvidací inkriminovaných konzerv. Dvakrát se mě nějací ubožáci snažili vytlačit ze silnice, čímž mi způsobili oděrky na nátěru zatímco jejich super hyper vozy byly zajímavé již jen pro výkupny kovů.

Jenže život jde dál a dostupnost náhradních dílů je čím dál menší a udržévat toto vozidlo v provozu, má li být skutečně v pořádku je čím dál složitější. Navíc motor 1200ccm je opravdu slabý a neodpovídá požadavkům dnešního provozu. Nebylo vyhnutí ale chudinka musela jít do výslužby. Je to škoda, sloužila věrně 10let a za tu dobu se njikdy nestalo že by zůstala někde viset. Jezdila i v silně nenormálních podmínkách a v nenormálním prostředí. Jako veterána bych si nějaký exemplář ještě rád pořídil.

Závady a opravy na autě

Problémy jsou v zásadě v těchto skupinách:

- řízení s komplikovanou konstrukcí a vloženou pomocnou pákou řízení se vyznačuje značnými vůlemi a nutností často měnit glaciéry čepu pomocné páky řízení.

- zavěšení těhlic přední nápravy je komplikované a vyžaduje pravidelné mazání jinak dojde ke zničení glaciér horního a spodního kloubu a tím k zvýšení vůlí v řízení

- řazení snad vymýšlel něko ožralý. Existence pomocné kulisy řazení zvyšuje nejednoznačnost řazení a při necitlivém řazení vede k rychlému zničení převodovky

- v klasickém provedení chlazení je problém.

- demontáž a zpětná montáž nekterých dílů je katastrofální (výfuková soustava, pomocná kulisa řazení, AC pumpa...)
<
Přejít na standardní verzi stránky »