Hodnocení a zkušenosti s autem
S autem jsem zatím maximálně spokojený. Pro Mondeo kombi jsem se rozhodl už delší dobu před jeho pořízením, jen to měl být dvoulitr, pro lepší zátah z nižších otáček při naloženém autě, puštěné klimatizaci a případně i při tažení vleku. Přesto musím potvrdit, že i 1,8 benzín tohle splňuje. Naložené auto ani klima nijak výrazně nebrzdí a o vleku ani nevím. Podotýkám ale, že při běžných rychlostech, kdo má sportovní ambice asi nebude souhlasit.
Pořízení auta byla kapitola sama pro sebe. Trval jsem na prvním majiteli a řádně vedené servisní knížce. Na internetu jsem hledal auta, která splňovala mé představy, následně inzeráty obvolal a pokud byly v pořádku, tak jsem se za svým vysněným vozem vydával i stovky kilometrů. Bohužel tvrzení prodávajících o bezhavarijním a výborném stavu, nebo dokonce servisní knížce jsem brzy začal brát s rezervou. Takto jsem se tedy setkal např. s tvrzením, že v Německu se servisní knížky nepoužívají, nebo jsem dostal úplně novou, ať si do ní napíšu co chci, jinde zase vykousané čalounění stropu od psa i s jeho načichlým smradem jako bonus, nebo hrozivě rachtající páté dveře s ujištěním, že nepasují do karoserie nikoli po havárii, ale protože se ve Fordu nepovedly :-)
Jako fanda do aut a zkušený matador v obíhání inzerátů jsem
vypozoroval jsem jednu důležitou věc: První náznak slušnosti prodávajícího je, když v autě není úplně prázdná nádrž. Většinou je to vidět už na fotkách z netu a zatím se mi to vždy osvědčilo.
Poté, co jsem se jeden páteční večer právě vrátil z další neúspěšné několikasetkilometrové prohlídky pozvraceného a "houbičkami" obrostlého fešáka, jsem zoufalý rutinně spustil vyhledávač a nevěřícně zíral na nabídku našeho současného autíčka. Je to Mondeo kombi 1,8 benzín ve výbavě Ghia včetně další příplatkové výbavy (dle původní faktury z Fordu za - bez pár feniků 50 tisíc DM). Auto je v tmavě zelené metalíze včetně nárazníků, zrcátek, bočních lišt a klik dveří, má elektricky ovládaná okna, zrcátka a sedadlo řidiče. Dále vyhřívané zadní okno, čelní sklo a přední sedadla. Interiér je v kombinaci měkkoučkého semiše (plyše anebo jak se to vlastně jmenuje) a imitace dřeva. Rádio Ford 6000 na CD s ovládáním pod volantem, tažné zařízení a parkovací senzory vzadu - naprosto skvělá věc!! Obuté stálo na litých 15" Ford s novými plášti a v kufru 4 téměř nové zimní 14" na plechu. Cena byla 95 tisíc i s kompletní dokumentací (faktura z prodejny + řádně vedená serviska + manuál k autu a manuál k rádiu). Majitel byl jen jeden - nějaký Dr. 70 let, takže ideální a až těžko uvěřitelný stav, zvláště po tolika neúspěšných pokusech. Jen jsme se dohadovali, jestli se v tom věku vykašlal na řízení, nebo si koupil další. Soudě dle složení německých návštěvníků ústeckých hypermarketů vyhrála varianta, že si ještě tak 2 auta pořídí :-))
Ještě ten večer jsem navzdory pozdním hodinám zkusil zavolat na mobil uvedený k autobazaru a podařilo se mi auto zamluvit. Ale po zkušenosti, kdy je v bazaru více prodejců a dobré auto klidně prodají za přirážku někomu jinému a vám namluví, že "kolega" o vaší rezervaci nevěděl, jsem si přivstal a v 7 ráno už stál před bazarem. Následovala obvyklá procedura - prohlídka studeného auta, kontrola olejového víčka na motoru, stavu a množství oleje na měrce, nástup k výfuku při prvním startování (bílý dým voda, tmavý dým olej ve spalovacím prostoru) důkladná prohlídka na rampě bez jakýchkoli průsaků - na všech mých předchozích autech nevídaný jev a nakonec i testovací trasa, projetá dokonce 3! :-)
Na autě se neprojevilo nic zásadního (doposud), proto jsem zaplatil zálohu a čekal na vyřízení dovozových formalit. Byla mi sice nabídnuta sleva z ceny, pokud si vše vyřídím sám, ale po prožitých zkušenostech jsem nedůvěřivý a raději jsem si počkal, jestli vše projde jak má.
Při předání vozidla mi mladý dovozce přiznal, že s dovozy začíná a s cenou přestřelil. Zájemci mu nabízeli i 120 tisíc, ale když už mi ho slíbil a vzal zálohu, tak cenu naštěstí dodržel. No a na net dal bazar jeho inzerát s fotkami ten večer před zavíračkou a já na něj odpověděl po 20 minutách, když byli na cestě domů :-))
Zkušenosti s autem: spotřeba v létě na litých 15" s trvale zaplou klimou 8 litrů, v zimě na 14" je 7,5 litru. Průměr je tedy za rok provozu 7,75L / 100 km při spíše klidné jízdě, mimo město do stovky a dálnice většinou do 140 km/h. Auto svým naladěním spíše vyvolává chuť na klidnou houpavou jízdu, přesto se při jízdě v koloně vždy těším na možnost předjíždění, kdy po podřazení a pořádném vytočení motoru auto vystřelí a zatlačí do sedaček.
Do kufru se vejde prakticky všechno, přítelkyně vozí nejen náš kočárek (tříkolový), ale i kamarádčin (čtyřkolový) a ještě si obě udělají rodinný nákup v hypermarketu a vše je jen v kufru! Já jsem vezl v autě při sklopených zadních sedadlech a zavřeném kufru i válendu 204 cm dlouhou, jindy zase osmdesátky dveře i s futrem (taky přes 2 metry). Jen jsem si musel posunout a zvednout přední sedačku až na dotyk kolenou k palubce (při svých 196cm ji mívám ve všech autech až nadoraz vzadu). Nebylo to sice moc pohodlné, ale v kterém autě můžete tohle převážet i v průtrži mračen se zavřeným kufrem.