Zavřít recenzi

Škoda Octavia II Elegance 4x4

“Ve své třídě velmi povedené auto s velmi nepovedeným motorem.”
  • Rok výroby: 2004 
  • Typ motoru: 1.9 TDI 
  • Stav km při koupi: 85 000 km 
  • Stav km nyní: 122 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 1 rok
  • Průměrná spotřeba: 8 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

8
 

Jízdní vlastnosti

8
 

Komfort

9
 

Provozní náklady

5
 

Náhradní díly

8
 
Hodnocení celkem 7.6
Octavii II Kombi Elegance 4x4 s motorem 1.9 TDI jsem získal jako pracovní nástroj. Je to moje první dieselové auto a z toho také pramení nejsilnější a téměř jediný negativní poznatek z tohoto auta - k tomu se ale vrátím.

Oproti první generaci Oktávky, v jejíž faceliftované inkarnaci jsem také najezdil pár desítek tisíc km, je tohle úplně jiné a vyspělejší auto. Interiér a výbava Elegance obsahuje většinu pro mne důležitých nebo jízdu zpříjemňujících prvků jakými jsou vypínatelné ESP se všemi těmi asistenty, dvouzónová autom. klima, vyhřívaná vnější zrcátka, loketní opěrka, okna v elektrice atd.

Prostor a pohodlí sestujících na předních sedačkách je dostatečný i pro objemnější postavy (v mém případě 192 cm a 102 kg). Přední sedadla mají příjemné boční vedení a akorát dlouhé sedáky, které jsou ale kvůli IMO zbytečné odkládací minipřihrádce užší. Posaz za volantem mi vyhovuje, je celkem nízký a interiér člověka doslova obklopí - pocit pasivní bezpečnosti je velký.

Prostor na zadních sedadlech již považuji za akceptovatelný, je to velký krok kupředu oproti Oktávce předchozí generace. I vyšší postava si svou pozici najde, ale stále to není pro pohodlné cestování. Pro čtyrčlennou rodinu je ale Oktávka druhé generace použitelné auto, i když je to tak tak.

Kufr je megaprostorný, nicméně uvítal bych jej širší (v místě podběhů) s nižší hranou. Lehce mi také vadí nerovnost plochy po sklopení zadních sedaček, ale respektuji, že to není stěhovací vůz. Co mi ale vadí opravdu, je nevyváženost pátých dveří, které se musí buď celkem silou přibouchnout pomocí vnitřního madla nebo si zašpinit ruku jejich probouchnutím zvenku. Vzpěry jsou příliš silné a nedovolí pátým dvěřím zavřít se vlastní vahou.

Podvozek a jízdní vlastnosti jsou pro mne velmi příjemné. Naladění je vzhledem k určení auta tak akorát mezi komfortem a tuhostí. Krom jízdy na hraně, kdy auto začne hlavně na méně kvalitním podkladu být neklidné a odskakuje, se na silnici drží velmi dobře a jízda působí sebevedomě a bezpečně. Známý nešvar první generace v podobě odskakující zádě na příčných nerovnostech v zatáčce zůstal, ale osobně to nepovažuji za zásadní. Aerodynamický hluk je nízký, naopak trochu vadí hluk od pneumatik.

Pohon 4x4 je v běžném provozu zbytečný a krom absence hrabání předních kol např. na mokrých kostkách při prudším rozjezdu o něm nevíte. Jiné je to ale na sněhu, blátě a ostatních kluzkých površích. Tak je opravdu znát a je velkým přínosem. V zimě se s autem jezdí bezpečněji a radost z občasného zablbnutí si při jízdě smykem s hrabajícími všemi koly je veliká.

No a poslední kapitolou - jedinou opravdu negativní - v mém jinak velmi pozitivním hodnocení auta je motorizace 1.9 TDI 77kW. Jak jsem zmínil, je to můj první diesel a ačkoli pocitově tíhnu k zážehovým motorům, díky auře, kterou TDI motory od VW mají, jsem se na něj i trochu těšil. Jenže zklamání střídalo zklamání.

Zaprvé jeho (pa)zvuk v interiéru, kterém,u člověk neuteče v žádných otáčkách a krom rychlostí nad 140 km/h, kdy převládne aerodynamický svist, je hlavním a vydatným zdrojem hluku v kabině.

Poté množství a průběh výkonu, to pro mne byl po přesednutí z předchzího auta (O. I s benzínovým 2.0i 85 kW) doslova šok. Motor začíná ožívat kolem 1500 ot., kolem 2000 zažijeme první kopanec (max. kroutícího momentu) a kolem 2700 ot. zažijeme druhý kopanec (??plný zátah turba??). Poté motor už jen vadne a točit jej nad 4000 ot. nemá smysl. Smysluplné je tedy motor držet cca v rozmezí 2000-3500 ot., kde je k dispozici dostatek (ve skocích dávkované) energie pro klidnou jízdu. Celkově je ale 77kW v podání 1.9 TDI pro auto s hmotností přes 1,5 tuny zatraceně málo a auto je zvlášť v rychlostech nad 100 km/h skutečně líné.

Další pro mne zarážející věcí je spotřeba. Dlouhodobě totiž dle údaje z PP jezdím za 7.9 litrů nafty na 100 km!!! S o poznání dynamičtějším atmosférickým benzínem 2.0i jsem při podobné dynamice jezdil jen o půl litru dráž, za 8.4 a s relativně starým, ale také svižnějším atmosférickým Zetecem 1.8i 85kW v Mondeu za 8.6. Svůj podíl na spotřebě má určitě i pohon 4x4 s většími pasivními odpory a také to, že pokud od motoru chci alespoň nějakou dynamiku, musím na to šlapat.

Po městě (Praha) tak není problém i při snaze o lehkou nohu jezdit za váce než 9 litrů, mimo město při klidné jízdě a max. 110 km/h lze kolem 6.5 - 7 litrů, na dálnici při tachometrových 150 km/h je to pak 8 litrů. Vyhledem ke smutné dynamice motoru jsou to podle mne alarmující čísla.

Suma sumárum, tahle motorizace je špatná - hlučná, s nízkou a silně nelineární dynamikou a velkou spotřebou.

Závady a opravy na autě

Kromě běžných provozních záležitostí jen velmi zřídka klapající cosi ve ventilaci.
<
Přejít na standardní verzi stránky »