Hodnocení a zkušenosti s autem
Můj život s Renaultem 19
Podrobnosti o autě:
Renault 19 1,9 D phase 2
Verze: 5ti dveřový liftback
Rok výroby: 1995
Palivo: diesel
Výkon: 47 KW / 65 Koní při 3500 rpm
Počet kilometrů při koupi: 96000 Km
Aktuální počet kilometrů: 146000 Km
Když jsem se v roce 2006 rozhodoval jaké autíčko si pořídím limitovalo mne několik aspektů jedním z nich byla cena (měl jsem našetřeno pouhých 45 tisíc korun), druhým neméně důležitým parametrem byla co nejnižší spotřeba a posledním aspektem byl fakt že nechci Škodovku (mám proti Českým vozům averzi).
Bylo několik kandidátů jedním z nich byl Renault Clio 1,6 D (37 kilowatt a nulová výbava), ale tento vůz jsem zavrhl pro jeho příliš nízký výkon. Dalším kandidátem byl Ford Eskort 1,8 TD, jenže od něj mne zrazoval prakticky každý člověk, který do aut dělá (vysoká spotřeba, drahé díly a celková nespolehlivost). Také jsem pokukoval po Peugeotu 106 1,5 D, ale nakonec jsem ho zavrhl ze stejných důvodů jako Clio.
Nakonec mne zaujal Renault 19 1,9 diesel, který i přes jeho značné stáří je moc krásné autíčko a za cenu 39 tisíc nabízí dokonalou výbavu. V mém případě jsou přední okna v elektrice, šíbr také v elektrice, stavitelný volant, posilovač řízení, nastavitelná výška sedadla řidiče a centrál. Moje autí mne zaujalo malou kilometráží (najeto pouze 96 tisíc kilometrů), ale možná byla chyba řídit se podle ujetých kilometrů. Později jsem zjistil že autí bylo dost vážně nabouráno na pravou přední část a oprava nebyla tak precizní jak bych doufal.
Motor:
Tento motor je konstrukčně poměrně zastaralý (montuje se bez velkých změn do R19 od uvedení první generace a montoval se i dál do Megane a Clio). R19 váží šílených 1700 Kilo a proto se zdá 47 KW zoufale málo a popravdě snesl bych dvojnásobek :-D Ale co diesel nemá na výkonu dohání točivým momentem, auto jede stejně když jedu sám nebo když nás jede pět a v kufru ještě páteční nákup. K motoru je lepší chovat se slušně pak vydrží na věky. Je lepší dát pozor na vytáčení za studena (dokud teploměr nepřeleze první čárku netočit nad 2000 otáček pak hrozí prasknutí těsnění pod hlavou nebo rovnou celá hlava) a další věc kterou bych nadnesl je kvalitní palivo. Rendík (jeho přezdívka) je poměrně náročný na kvalitní palivo, auto mám přes rok a půl a palivový systém jsem už třikrát čistil a filtr měnil (jednou jsem tankoval u SETY, pak u JET no a nakonec u Benziny). Je lepší tankovat u OMV nebo SHELL.
Karosérie:
Už jsem říkal že karosérie se mi moc líbí design se moc povedl, akorát to zpracování se moc nezdařilo. Plechařina má obrovskou tendenci reznout, reznou standardní místa (spodek, práhy a spodní část dveří), ale i poměrně nestandardní (okolo levé zadní kliky, okolo typového označení a kapota).
Podvozek:
Toto je oblast na které budu pět spoustu chvály. Podvozek je pohodlný přejíždění děr neznamená porod pro posádku. Podvozek je krásně měkký, jako je u Renaultu zvykem, ale navzdory tomu auto docela sedí za což asi vděčí vysoké váze. Auto se při ostrém průjezdu zatáčkou chová do poslední chvíle neutrálně, pak se začne do zatáčky „valit“ a utíká po tečně ven (díky těžkému dieselu v předu), ale stačí jen korekce volantem a plynovým pedálem a auto se zase vrátí pod kontrolu. Pro zlepšení jízdních vlastností bych doporučil zbavit se 13ti palcových kol a doporučil bych spíše 14 -15 palců a pneu o rozměru 185 – 205/55 – 45.
Interiér:
Interiér je poměrně přehledný a dobře zpracovaný, akorát materíály nejsou nejkvalitnější (plasty jsou poměrně tvrdé). Sedačky jsou velice pohodlné a řidičova sedačka má obrovskou možnost nastavení. Moc dobře se na pohodlí sedáků zvyká (pak nemůžete pochopit proč někdo chce fábii s jejími židličkami). Koberec na podlaze je úžasně jemný (člověk se až bojí šlápnout na něj v botech), ale jeho výdrž je neuvěřitelná (není nikde prodřené nebo protržené).
Klady:
- úžasná spotřeba 4 – 5 litrů na 100km (při opravdu brutálním zacházení se nedostanete přes 6 litrů)
- dojezd na plnou nádrž (55 litrů = 1100 km, které auto to dnes má)
- vzhled (na své stáří je to pořád fešák)
- pohodlí (sedačky, obsluha no prostě není co dodat)
- jízdní vlastnosti
Zápory:
- váha (1700 kilo je skutečně moc na auto tohoto typu)
- výkon (když bych se poohlížel znovu chtěl bych TD, D je pro ježdění po městě ideální ale na dálnici trpí)
- nespolehlivost (auto má poměrně vysoké množství poruch)
- antikorozní ochrana (lemy, prahy, dveře)
Co říci závěrem, R19 se mi moc líbí a přirostla mi k srdci. Do budoucna mám v plánu jej i nadále využívat a udržovat. Plánuji celolak a hliníkové práhy a lemy, abych už nemusel řešit korozi. Motoricky nehodlám nic měnit a budu jen udržovat a velebit stávající stav.