Zavřít recenzi

Citroën C1 SX

“Rychlý, spolehlivý a úsporný.”
Foto 1 / 1
  • Rok výroby: 2007 
  • Typ motoru: 1.0 benzín 
  • Stav km při koupi: 68 km 
  • Stav km nyní: 35 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 1 rok
  • Průměrná spotřeba: 5,6 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

9
 

Komfort

8
 

Provozní náklady

9
 

Náhradní díly

5
 
Hodnocení celkem 8.2
Před rokem u mě nastala finanční konstelace příznivá k nákupu nového auta v hotovosti a po zkušenostech s ojetinami (Fiat 126p - maluch, Fiat Panda, Citroen Saxo a Fiat Cinquecento LPG) jsem chtěl auto nový. Limit byl 220 000 Kč. Favoritem byl už léta Fiat Panda, ale s příchodem "kolíňat" jsem se zařekl, že pokud bude polovina slibovaných vlastností motoru "trojčat" pravdivá, stane se favoritem právě C1 i přes ten obrovský handicap, že je jen čtyřmístná a ne pětimístná jako Panda.

V té době jsem plánoval odchod z Třebíče za prací do Prahy, a tak jsem potřeboval malé a obratné auto do centra měst jako je Praha, Brno, Vídeň, ale třeba i Split, dostatečně rychlé a výkonné na dálnici, přitom ale úsporné a prostorné. C1 plně vyhovovala. Nepotřebuju navíc kdovíjaký zavazadelník, abych v něm převážel stovky metrů krychlových vzduchu. Motor Toyota téměř zaručuje spolehlivost, k tomu francouzsky hravý design a díky výrobě v Česku mě nikdo nemůže nařknout z nedostatečného patriotismu :-)

Po roce, co mám C1 zasvítila na tachometru hodnota 35 000 najetých kilometrů. Dosud však, jak se na nový auto patří - bez závady, ještě jsem nevyměnil ani žárovku.

Motor:
Na obsah 1.0 je 50 kW opravdu krásný a velkorysý výkon, točivý moment je téměř plochý a s 93 Nm plně dostačující i pro dlouhé převody, které výrobce zvolil.
Po městě je motor tak živý, že při rozjezdech je problém udržet krok i pro dvou či třílitrové benzínové limuzíny. A spotřeba se přitom po Praze drží v rozmezí 5,2 - 5,5 l/100 km, v době dovolených, kdy opadne provoz dokonce klesá hluboko pod 5 litrů (minimum 4,6).
Mimo město při rychlostech cca 90 - 110 km/h (cca 2500 - 3100 ot./min) si motor vezme cca 4,3 - 4,6 l/100km, výrobcem uváděná spotřeba 4,1 by mohla být reálná snad pro "strejc" styl jízdy, já se na ni však ještě nedostal už i proto, že se na "okresky" dostanu jen minimálně. Třeba i po kopcovité Bosně s plně naloženým autem jsem jezdil za 4,3l/100 km. Při této rychlosti lze i v kopcích a to i při plném zatížení udržet stálou rychlost i na 5. stupeň, pro zrychlení je ale nutné podřadit na 4ku, lépe však rovnou na 3ku. Motor je schopen na 1ku dosáhnout 50 km/h, na 2ku 100 a na 3ku 150 km/h a není tedy nic drastického, dám - li v 90 km/h před předjetím rovnou 3ku.

Dálnice není díky dlouhým převodům vůbec žádný problém, pro dynamiku je však paradoxně výhodnější rychlost 150 km/h, než povolená 130 km/h. Důvodem je, že točivý moment je prakticky pořád stejný a s rostoucími otáčkami rostě strmě výkon. Ve 130 motor točí cca 3600 ot.(což je hodnota maxima točivého momentu), ve 150 cca 4100 ot. a ve 160 báječných 4600 ot. Maximální výkon je však až v 6000 ot. S vozem je možné uhánět i po rovině a s plným zatížením bezproblému i mimo stupnici tachometru - tj. cca 180 km/h, víc ale nejede za žádných okolností ani z kopce. Možná je odpor vzduchu vyšší, než výkon motoru, možná je tam omezovač na rychlost, nevím. Spotřeba se při rychlostech 130 - 150 drží v rozmezí 5,2 - 5,7 litru přičemž nezáleží ani tolik na zatížení, jako spíš na protivětru. Pak umí spotřeba vystoupit i o litr. Pokud jedu ale nejmíň 150 - 170, pod 6,5 litru se nemám šanci dostat a i 7 litrů při protivětru nepřekvapí. I tak je to ale krása. Málo kterej nafťák jezdí za míň.

Podvozek:
Skvěle drží stopu, příkladné jízdní vlastnosti - fantazie. Daní je omezený komfort (v porovnání s Pandou) a také odhlučnění je mizerné. Ani na dálnici není motor téměř slyšet (určitě míň jak při volnoběhu), ale zato slyšíte na silnici kdejaký kamínek :-(

Karosérie:
Rozměry jsou prakticky totožné, jako u Renaultu Twingo první generace (1993 - 2007). Ač je C1 příkladně prostorná na předních i zadních sedadlech (na úkor zavazadelníku), na Twingo bohužel nemá ve vnitřním prostoru ani náhodou. K tomu, ale až později.
Až zde - u karosérie - zjišťuji nedostatky. Jde sice o nedomyšlené drobnosti, ale o to víc zamrzí, protože jsou zde naprosto zbytečně.

Mám verzi SX a tudíž i elektrické stahování oken. V C1 je však jeho nejjednodušší verze, takže chci - li stáhnout okno spolujezdce, musím se naklonit až ke spolujezdcovým dveřím. Navíc na možnost otevření okna jedním dotekem můžete rovnou zapomenout. Dokud tisknu spínač, okno je v pohybu, jinak ne. Funkce, kdy se po uzamčení auta samy zatáhnou pootevřená okna zde taky neexistuje. V předchozích autech jsem měl vždy klasická švihadla a musím říci, že proti té "elektrice" v C1 to bylo fantastický.

Další slabinou je absence stropních madel. Hlavně spolujezdec na předním sedadle se tak nemá kde chytnout. I Trabant měl alespoň madlo na přístrojovce. Madlo na předních dveřích je pro tento účel také téměř nepoužitelné. Škoda že není o 5 - 10 cm posunuté dopředu.

Tentýž problém s madly je i v zadu u zadních dveří :-( V porovnání se stejně velkým 15ti letým Twingem má taky C1 bohužel zbytečné rezervy. S faktem, že nemá C1 posuvné zadní sedadlo jsem se díky upřednostnění zadních cestujících před zavazadly docela rychle smířil, ale dosud nemůžu překousnout systém sklápění zadního sedadla - respektive opěradla. A přitom by stařila možnost sklopit opěradlo (v mém případě naštěstí dělené) a sním poté sklopit i sedák svisle k předním sedadlům (i stařičké a superlevné Cinquecento to tak mělo).
V zavazadelníku je bohužel nedořešeno hlavně zadní plato, které je zbytečně a nesmyslně nízko a navíc jeho okraj zespodu téměř znemožňuje naložení jakékoli cestovní tašky. Proto jej už raději v autě ani nevozím.
Často kritizovaný holý plech v interiéru je pro mě výhoda. Trochu to ve mě evokuje pocit jednoduchosti a lehkosti bytí :-) , tak jako kdysi Citroen 2CV, Fiat 500, Panda... Krásný nádech nostalgie

Na závěr zmíním sedadla. Boční vedení zde příliš není, ale myslím, že na časté nastupování a vystupování ve městě je to možná lepší. Jinak jsem s C1 jel na jedinej zátah z Brna do Mostaru a bez jakékoli úhony, nebo větší únavy.
Snad ještě ke kvalitě materiálů. Vzhled plastů v interiéru je sice zdařilý, nicméně stačí škaredý pohled a škrábanec je na světě. Trochu sice přeháním, ale i nehtem zde jde udělat velice ošklivý šrám. Koupíte - li C1 novou, okamžitě investujte do potahů. Já měl sedačky po 25 000 kilometrech v horším stavu, než naše služební Fábie po 100 000 km (a to jsem štíhlej a lehkej :-) )

Závady a opravy na autě

Dosud jsem neměnil vůbec nic - jen olej na dvou garančkách.
<
Přejít na standardní verzi stránky »