Hodnocení a zkušenosti s autem
Výbava: Zabudované rádio s CD /s funkcí autom.zesílení a zeslabení při vyšší-nižší rychlosti, 6x airbag, tempomat, el. okna, el. zrcátka s vyhříváním, dvouzónová klima s filtrem s aut. zavíráním při znečištěném ovzduší, vypinatelný protiprokluz kol, stabilizátor smyku- /přibrzdil mi neřád přední přední kolo, když jsem se chtěl otočit na ruční ../
Alu kola 17”.
Musím poznamenat, že mne tento typ Alfy vzhledově kdysi prvně vůbec neoslovil a skoro bych řekl, že jsem jím opovrhoval jako ošklivým káčátkem.
Líbila se mi Alfa 159 jako nástupce typu 156. Ovšem s oblíbeným motorem V5 2.4 JTD byla cenově daleko.
Rozhodnutí přišlo díky svezení, kdy jsem zjistil, že auto opravdu není uvnitř tak malé, jak vypadá zvenčí. Délku má kolem 4400mm a po sklopení zadních sedadel (60:40)převezete v pohodě horský bicykl když mu sundáte přední kolo.
Na zadních sedadlech je dostatek místa pro mou osobu se 180 cm. Pro naše děti věkem 14 a 1.5 roku (malá je v sedačce) bezproblémová věc. Navíc nemám sebemenší obavy, že by mi otevřeli zadní dveře během jízdy, kdybych zapomněl aktivovat dětskou pojistku dveří.
Při mých stálých potíží s páteří jsem si po čase uvědomil, že se mi dcera do dětské sedačky ukládá pohodlněji právě v tomto třídveřovém voze. Při nastupování ze předu, kdy mám kolem sebe volný celý prostor ji mám přitisknutou k sobě a nemusím natahovat ruce, než z boku malého prostoru přes zadní dveře manželčina Clia.
Pokud jde o dětskou sedačku, vřele doporučuji zvážit koupi dětské sedačky pro třídveřové verze vozů /není zde Isofix/. Koupit dět.sedačku s do-napínacím mechanizmem, jelikož samozřejmě není možnost přístupu z boku kvůli absenci dveří, tudíž se hůř napínají pásy.
Fixace je pak jednodušší a hlavně preciznější, nehrozí uvolnění sedačky v prudkých zatáčkách.Vůz je typován jako 4 – místný.Chybí zde 5tý pás. Ten je údajně za příplatek 3000Kč?
Dveře jsou široce otevíratelné pro nástup do vozu, prahy mají ozdobné chromované lišty. Okna jsou bezrámová, po zavření dveří se okno dovře automaticky k těsnění a při otvírání se pootevře. Na parkovacích místech většinou stojím daleko od osatatních.
Ale i tak se najde občas hňup, když se postavím daleko a vyjímečně slušně, který to postaví vedle mne a je potom problém otevřít ony delší dveře a dostat se třeba i s malou do auta.
Po usednutí do vozu zapadnete do pohodlné sedačky, která má opravdu vynikající boční vedení, dále mechanickou páku nastavení výšky, lehce stavitelný kolečkem sklon opěradla a nastavení pro bederní oblast. Loketní opěrka se schránkou má tři polohy, včetně úplného záklonu vzad, / aby nepřekážela/ ovšem při používané vodorovné poloze trochu vadí maximálnímu zatáhnutí ruční brzdy.
Jestli stojí něco maximálně pochválit, tak to je bezkonkurenčně tvarovaný, pořádný tříramenný kožený volant, který má opitimální průměr pro úchop a dovolím si říct, že je asi nejlepší, co jsem zatím držel. Je stavitelný ve dvou polohách. Při přehmatávání je volné místo pro ruce a nevadí mi KONEČNĚ, ten nemožný středový, obrovský “balvan” airbagu.
Zavazadlový prostor nám stačil i na týdenní dovolenou na Slovensku, kdy jsme měli v kufru sportovní skládací kočárek. Je fakt, že jsme využili místo za mnou a pod sedadlem. Přes kufr můžete středem auta protáhnout tunelem v zadních sedadlech na lyže i nějaký ten pár lyží.
Po nastarování studeného motoru bych řekl, že si 16 ventilů krátce dieslovsky zacvrliká, ale to během pár vteřin mizí.
(Možná jen můj dojem, jelikož předchozí diesel byl s 8 ventily./
Ovšem uvnitř je to úplně jiný zvuk. Auto je velmi dobře odhlučněno.Šestistupňová převodovka má přesné řazení a podle mého osobního kritéria – velmi dobře zvolené odstupňování převodových poměrů mezi jednotlivými rychlostními stupni.
Nástup turba je oproti předchozímu vozu velmi jemný a dovolím si poznamenat – společně s protiskluzem šetrný i k pneumatikám. Motor má myslím 305Nm, 100kW /150Hp/ myslím, že při 4000ot/min.
Při rozjezdu hbitě dojdete ke 4 stupni, který se řadí optimálně nad 50 km/h, pětku asi od 70-80 km/h. Šestku řadím většinou až kolem 100 km/h, kdy po zařazení otáčkoměr klesne kolem 1700 ot/min a při okamžité spotřebě ukazuje v klidu na rovině od 4 do 5l/100km.
Musím ovšem podotknout, že toto auto má rádo otáčky a tahle tichá jízda je pro mne uspávací. Při denním klidnějším ježdění do práce vykazuje 6.7-6.8 a rychlejším tempem vykazuje průměr 7.0 l/100km. Jezdím víceméně po rovinatém kraji.
Dost zrádná je jízda na dálnicích na 6. rychlostní stupeň, kdy si motor celkem klidně cvrliká 2800 ot/min a máte dojem 100-110 kilometrové rychlosti,ale rafika tachometru ukazuje
160Km/h.Spotřebou tady jsem skončil většinou kolem rovných 7.0 litrů. Důkazem rychlosti je opravdu jen tachometr. Maximálku to ukázalo na nějakách 230...což teda už po čertech poznat bylo ...
S odstupem času si uvědomuji, že i za tmy nemám během jízdy potíže s nahmatání otvírání oken nebo sledování údajů na ukazatelích a ostatních zařízení. Je to vše na dosah rukou a řádně podsvícené.
Velice příjemným esem jsou od výroby obuté pneumatiky Bridgestone Potenza o rozměru 215/45/17, které na mokré vozovce ani neuhnuly do smyku v mé oblíbené zatáčce, kde jsem to při určité rychlosti čekal. Na suchu jsem je tam jěště na maximum netestnul.
Zobrazení stanic rádia /s RDS/ jde navolit před zorné pole řidiče v rychloměru, kde se zobrazují hodnoty palubního počítače jako spotřeby, venkovní teploty apod. Při startu se vždy v podobě několika sloupců zobrazí hladina oleje v motoru. Lze si nastavit akustické hlídaní rychlosti, pískne to i při nedstatku paliva a už od 3°C mi to písklo a rozsvítilo vločku upozornění námrazy na vozovce. Akustické upozornění lze asi v pěti stupních zeslabit až vypnout.
Auto má ovšem i pár mínusů.
Světla tohoto vozu patří spíš mezi průměrná. Zkusil jsem výměnu za přestavbovou sadu H7 xenonek H.I.D 6000K, cirka 2000Kč a 3 hodinky práce. Rodíl je nepopsatelný. Světla jsem si s manželkou otestoval jako protijedoucí řidič a neoslňují. Jestli si dobře pamatuji mají odběr jen 35 W.
Rovněž couvání je nesnadné, osvětlení skoro nespozoruji a raději si na výpomoc zapnu výstražné blinkry.Je to vyloženě dostatečné. Při dešti mi občas při nasedání kápne řádně za límec nebo na hlavu - střecha má 10 cm plochy svažujících bokem dolů a nemá žádné lišty, či žlábky jako klasické auta. Trošku mne zlobí klasický semišový potah sedadel, jelikož je na něm vidět vše.
Rovněž “stěhování” s tímto vozem nepřipadá v úvahu - maje na mysli rádo udávané parametry kufru, ale kvůli tomu jsem si ho nekupoval.... :o)