Hodnocení a zkušenosti s autem
Když jsem vybíral "nové" auto, chtěl jsem, po zkušenostech s neuvěřitelně spolehlivou a servisně nenáročnou Felicií zase Škodovku. Výhodou pro mně bylo, že už jsem auto znal, věděl, kde kupovat náhradní díly, ale i kamarád autoelektrikář, který se na Škodovky specializuje a nejen že dokáže spravit opravdu každý problém v elektrice, ale taky dokáže sehnat cokoliv, pokud by se pokazilo něco dražšího.
Octavii jsem příliš nechtěl, to auto mi moc nesedí a bylo na mně drahé. Navíc jezdím prakticky pořád sám nebo ve dvou, takže auto typu stěhovák příliš neocením. Volba tedy padla na Fabii. Jednak proto, že se mně líbí a dobře se v něm jezdí, ale také kvůli motoru 1.4 MPi (50kW), který jsem měl (v objemu 1.3) ve Felicii a i po 400tkm byl jako nový.
Samozřejmě, že svým charakterem i silou by mne více vyhovoval motor 2.0 85 kW, ale těch je strašně málo. Navíc motor 1.4 50kW má ještě litinové sání, což je výhoda při přestavbě na LPG, se kterou jsem počítal. V době koupě stál podtlakový systém 24000 a sekvenční vstřikování téměř 40.
Dojem z motoru je samozřejmě takový, jaký je. Nevím o něm. A nejen co se týče servisu, ale s trochou nadsázky, bohužel, i když šlápnu na plyn. Auto samozřejmě dynamikou neoplývá. Na druhou stranu, když už se rozjede, tak na dálnici udrží bez problému 140 km/h (tachometrových). Je velmi dobře odhlučněný, takže pokud jej netrápím ve vysokých otáčkách (na které stejně není stavěný), téměř není slyšet. Na volnoběh je kultura chodu mizerná, ale zase není to žádná tragédie. Motor asi nejvíc trpí na "škrcení" kvůli normě Euro4, protože takřka totožný motor ve Felicii táhnul mnohem lépe "odspodu". Po uškrcení to vypadá tak, že motor odspodu moc nejde a nahoře, stejně jako ve Felicii, mu dochází dech. Na druhou stranu nemá problém jet po rovince 55 tachometrových na 5tku a při citlivém zacházení z plynem z této rychlosti i akcelerovat.
Po koupi jsem si do auta, vybaveného mlhovkami, jedním airbagem a centrálem na klíč, nechal dodělat kromě LPG ještě tempomat a dálkový centrál se sklopnými klíči.
Tempomat je výborná věc, při jízdě ho využívám snad 90% času. Auto bez tempomatu už bych nechtěl, to už bych raději oželel klimatizaci. Těch opravdu horkých dnů není až tolik a hlavně, přes den moc nejezdím. Většinou buď ráno anebo večer a v noci, kdy už horko není.
Provoz na LPG si velmi pochvaluju. Rozdíl ve spotřebě plyn / benzín je cca 0,5 až 1 litr na 100 km. Problém v přesném určení tohoto rozdílu tkví hlavně v tom, že na plyn se tolik nehlídám. Proč taky, jezdím za hubičku. Obecně ale po cca 200 km na dálnici při 140 tachometrových si auto řeklo o cca 7,5 litru benzínu na 100 km, plynu spapá tak 8,5 litru. Při jízdě 50% město (Brno - centrum) a 50% dálnice si málokdy řekne o víc než cca 9,5 litru. S tím jsem spokojený. Při jízdě na LPG je velmi dobré nezapomínat na benzínovou soustavu. Před přestavbou doporučuju vyměnit palivový filtr a i po přestavbě jezdit semtam i na benzín. Nejen kvůli vstřikovačům, ale i kvůli aditivaci. Také v nádrži by dlouhodobě nemělo zůstávat méně, než čtvrtina, kvůli chlazení čerpadla. Dělám to tak, že co zhruba 200 km ujedu cca 10 km na benzín. Pokud na to zapomenu a nehlídám se, je to znát. Hlavně při přidání / ubrání plynu (na obě paliva) to začne nepříjemně cukat. Jízdou na benzín se motor také aditivuje, proto "beru" V-Power, který jich obsahuje více. Plyn aditivován není.
V autě se mi jezdí velice dobře, hlavně ve městě je velmi příjemné. Na delší vzdálenosti je to horší, hlavně kvůli přece jen stísněnějšímu prostoru a hlavně na delší sezení nevhodným sedačkám. Také nápad vyrobit loketní opěrku na madle dveří z plastu musel mít asi někdo "velmi" inteligentní. Hlavně, že celé dveře jsou čalouněny látkou.
A na město stačí i výkon motoru, i když akcelerace na jedničku je slabá. Motor holt nerad chodí do otáček. Jízdí vlasnosti, hlavně při kombinaci s Bridgestone Turanza 185/60 R14 jsou výborné, auto je opravdu problém utrhnout. Sedan má docela záludné chování na površích se zhoršenou adhezí, protože ač je běžně auto nedotáčivé, na sněhu nebo ledu může překvapit i přetáčivý smyk.
Celkově jsem s autem spokojený, samozřejmě že bych bral silnější motor, ale jeho malý výkon je "daň" za velkou spolehlivost a snadnost přestavby na LPG. Když jsem auto kupoval, tak jsem s tím počítal. Teď v létě jsem uvažoval nad nákupem nového auta, ale poté, co jsem obešel autosalony, jsem se rozhodl si Fabku ještě nějakou dobu ponechat. Přišlo mi totiž, že (v cenové relaci kolem 250 tisíc) kromě lepší výbavy (kterou nevyžaduji) bych si moc nepolepšil. Žádné z aut prostě nebylo výrazně lepší, spíše převažovaly rozporuplné pocity.