Hodnocení a zkušenosti s autem
Když jsem hledal nejlepší adjektiva, kterými bych chrakterizoval tohle auto po roce ježdění, skončil jsem u slova "agilní" (hezky česky asi nejlíp mrštné, obratné). Menší, lehké, spíš dynamicky pružné než absolutně rychlé, estetické. Asi jako japonský gymnasta v olympijské formě. Nebo motorka s kufrem, na které nemusíte mít helmu.
Nádherně komunikativní řízení a skvělý podvozek, skvělé brzdy, pružný motor, dobře odstupňovaných 6 rychlostí. Na rovině by vám to možná VW Golf GTI nandal (118 Kw Mazdy zas není tak extra moc), ale pokud byste ho potkali v zatáčkách na okresce, tak si ho povodíte jak Ota Pavel zlaté úhoře. A to se nebavíme o tom, že jedné discipliny se s vámi žádný "hothatch" prostě zúčastnit nemůže - jízdy bez střechy. Plátěnou (spíš vinylovou) střechu sundáte opravdu jednou rukou během čekání na semaforech (ani se nemusíte odpoutávat) a pak už jen modré nebe a vůně krajiny ubíhající kolem vás. Nastává 100% MX5efekt a koutky pusy vám automaticky vyjednou strmě nahoru :-)
Dílenské zpracování japonsky skvělé (auto se vyrábí přímo v Japonsku v Hirošimě), kvalitní materiály, dost technických vychytávek jako jsou zvláštní režimy ventilace pro jízdu bez střechy, přehrávání MP3 atd... Ale o tom tohle auto není; důvod, proč ho budete zbožňovat, je v tom, jak se s ním jede, ne jak kvalitně vám vyhrává Radio 1 ze 7 reproduktorů.
Závěrem asi jediné zápory, které mě napadly: (i) Auto není žádná dálniční stihačka, takže při 150 km/h jsou otáčky i na šestku docela vysoko a díky plátěné střeše je vnitřní hluk poměrně velký. (ii) Kufr auta není žádný obr (ale pro 2 na víkend to stačí; golf nehraju, takže kolik se tam vejde bagů nevím). (iii) MX5 není pro čahouny a osoby při těle - kamarádi s +/-190 cm se hlavou dotýkali střechy, korpulentní osoby se necítily v úzkých sedadlech pohodlně. (iv) Nebudete mít to srdce jezdit v něm v zimě po zasolených silnicích, takže se s ním budete muset na 5 měsíců rozloučit.
Blue Sky FOREVER!