Hodnocení a zkušenosti s autem
Zkušenosti s vozem tohoto typu jsem neměl žádné. Již dříve jsme vlastnili Chrysler Le Baron a už tento vůz mi vtloukal do hlavy myšlenky, že americká auta jsou jiná. Pohodlnější, hezčí, silnější, prostě AMERICKÁ.
Lincoln je vlastně původem od značky Ford, něco jako Lexus od Toyoty. A to jméno si opravdu zaslouží. V Lexusu jsem sice neseděl, ale rozdl mezi běžným Fordem a Lincolnem je asi stejně tak velký. A hlavní rozdíl je v té amerikanizovanosti. Je to sice auto poměrně staré, ale na svoje léta ježděné málo a v dobrém stavu. Ale hlavně ten interiér. Nastoupit do Lincolnu a nastartovat je akt podobný tomu, když vejdete po chundelatém koberci do obýváku, sednete na gauč a zapnete televizi.
Ano, ten luxus je opravdu poznat. Kožené sedačky s vyšívaným logem diamantu do kterých zapadnete jak do sametu, chromované kliky. Nádhera, která se ani nedá popsat, to se musí zažít. Palubní deska a celý interiér je laděný do šedé barvy. Žádné výstřelky, ale je to vkusně a decentně elegantní. Za funkčním volantem, který je vybaven airbagem se tyčí páka řazení převodovky s voličem parkování, zpátečky, neutrálu a několika módů "dopředné" jízdy. Zajímavá je i taková vychytávka, která vám nedovolí přeřadit, aniž byste stáli na pedálu brzdy. A při zařazení rychlosti se automaticky odbrzdí parkovací brzda. Nádhera. Všechno v elektrice, okénka, zrcátka, sedadlo řidiče, zamykání. Víc tam toho není, je to jeden z modelů, kde nebyla namontována paměť pro uložení polohy sedadel ani digitální rychloměr, ale až tolik bych toho chtít nemohl. Než se ale pustím do jízdních vlastností, musím zmínit chod motoru. Po otočení klíčku na vás začne cinkat znamení, že se máte připoutat a aktivuje se elektroinstalace. Ještě více otočit....a....téměř pětilitrový osmiválec se několikrát otočí a jak naskočí, tak si začne spokojeně vrumět. Chvíli po startu si chod upraví řídící jednotka a nechá otáčky někde okolo 650 /min. Krásné brumlání se po jemném dotyku pedálu plynu změní v ohromující zvuk. Ano, je to pravá amerika.
Sešlápnout pedál brzdy, zařadit Drive a jedeme. Dokud nesešlápnu pedál plynu, tak se auto nehne ani při rozjíždění do kopce. Lehce sešlápnout a několikatunový koráb se téměř neslyšně dá do pohybu. Slyšíte to krásné bublání, rozjíždíte se a automat už dává dvojku, za chvíli trojku. Toto auto je děláno pro klidnou jízdu, ale když je třeba, svůj výkon dokáže dát. Pedál sešlápnu k podlaze, z trojky řadí na dvojku...málo, řadí na jedničku, motor zrychluje, řadí dvojku, jedem jedem a trojku a to už je na tachometru přes 100 a to slyším akorát motor. Ano, tady opravdu není poznat, jestli jedu 30 nebo 130, auto má krásný chod. A po nerovnostech doslova plave, o to se taky stará vzduchové odpružení zadní nápravy. Co ale člověk zvenku nevidí je to pohodové řízení. Posilovač řízení je tak silný, že když s volantem prudce škubnu, tak se točí ještě další kus sám. Že nemám zpětnou vazbu od silnice? Ale kdepak, to je amerika. Tady se hraje na tu nejpohodlnější jízdu.
Auto je poměrně dost dlouhé. Vždyť jen před řidičem se veze snad 1,5 metru motorového prostoru s hrdě vztyčeným logem Lincoln. A na šířku to taky není žádný městský vůz...tedy do našich krajů, v USA mají zřejmě ulice dost široké, tak se název Towncar hodí. Kufr se otevírá elektricky trochu neprakticky tlačítkem v přihrádce, ale kdoví, jestli to je původní umístění tlačítka. Dvířka se samy lehce nadzvednou a poté je lehkým pohybem otevřu úplně. Prostoru je tady mraky, ať jse jdou zahrabat pickupy. Europaleta se sem sice nevejde, ale zásoby kurfů na dovolenou by jsem mohl odvézt i sousedům. Dveře kufru zase lehce zavřu, ozve se krásne cvaknutí, vlastně stejně jako u všech dveří (až na řidičovy, které jsou malinko "oježděné").
Nádrž je umístěna někde u kufru a má mít 75 litrů. Že je to moc? Zase tak moc ne, se spotřebou okolo 20 litrů je to spíš méně. Po dálnici se dá dosáhnout spotřeby i menší, asi okolo 15 litrů, ale zatím jsem nenajezdil tolik, abych to dokázal správně změřit.
A celkové hodnocení? Vynikající. Kdyby se prodával benzin za 10Kč, tak s tím jezdím pořád, protože takového pohodlí jsem se ještě nikdy nenabažil. Druhou stránkou je praktičnost při parkování, ale to už je daň za to, že máte prostě velké americké auto.