Hodnocení a zkušenosti s autem
Mé prozatimní zkušenosti s používáním vozu bych shrnul takto:
Pozitiva:
1. Výborná ergonomie, přehlednost a snadná orientace v ovládacích prvcích i při prvním svezení ve vozu (na rozdíl od většiny konkurence, např. BMW 7, apod.).
2. Vynikající odhlučnění interieru – výstižnější je spíše „děsivé ticho“ :-) .
3. Skvělý zvuk audio (Mark Levinson 19 repro), DVD přehrávač na stropě, dolby surround...
4. Rozložitost, ideální tuhost i tvarování a všemožná seřiditelnost všech sedadel (včetně sklonu zadních).
5. Klasická kulisa automatické převodovky s „opravdovou“ řadicí pákou (žádné joysticky pod volantem, žádná aktivační tlačítka jízdy vpřed či vzad), prostě normální, klasická a navíc krásná a přehledná „šaltpáka“.
6. Pocit robustnosti a bezpečí (vysoko posazená palubní deska, vyšší hrana dveří – linie oken, apod.)
7. Obtížně pochopitelná spotřeba (zvlášť pro majitele některých benzinových dvoulitrů), která bez vypjaté snahy o ekonomiku provozu osciluje kolem 10 l/100km, při relaxační jízdě v rámci limitů pak klesá k osmi litrům i níž (nevěřícím Tomášům mohu mailem poslat foto).
8. I v měřítkách své kategorie vynikající prostornost interiéru ve všech směrech.
9. Vzhledem k filozofii značky Lexus a skutečně prokázané bezprecedentní spolehlivosti předchozích modelů předpoklad vynikající spolehlivosti.
10. Jako poslední je třeba uvést v našich končinách věc nikoli zanedbatelné důležitosti, a sice nezájem zlodějů.
Negativa:
1. Odtažité řízení (přeposilované, nedává žádné informace o dění pod koly), což může být (zpravidla bývá) v této kategorii aut záměrem, ale kazí to radost řidiče (majitel ale obvykle sedí vzadu a je mu to jedno).
2. Jako určité negativum lze subjektivně hodnotit 8-rychlostní automatickou převodovku, respektive její charakteristiku, která je ovšem zákonitě dána (podle mne přehnaným) počtem převodových stupňů. Jde o to, že prakticky neustále řadí (třebaže jemně a hladce) a vyvolává tak u vnímavého řidiče pocit, že se stále „něco děje“. Současně nemá řidič šanci poznat (pokud nepřepne do manuálního režimu řazení, což však s výjimku několika specifických situací postrádá smysl), jakou má zařazenou rychlost. Dále jakési “pocukávání“ při popojíždění rychlostí chůze, např. při jízdě v koloně nebo dobržďování před semaforem – jako kdyby se převodovka nemohla rozhodnout, co zařadit nebo spíš jestli zrychlovat či brzdit. Její velkou výhodou jsou naopak stabilně udržované velmi nízké otáčky motoru a tudíž provozní tichost, šetrnost vůči motoru a VELMI nízká spotřeba.
3. Díky dokonalé zaoblenosti karoserie (Cx 0.26!) její horší přehlednost při těsných manévrech (vzadu velmi efektivně pomáhá barevná parkovací kamera, ale u předku prostě nepoznáte, kde vám auto končí - zvláště pak rohy karoserie).
4. Kompletní plastové zadeklování motoru (místo aby skvost vystavili na odiv/obdiv, zakryjí jej trapným plastem!). Kryt se ale dá snadno sundat.
5. Vyšší hmotnost (při více i méně běžné jízdě ji nevnímáte, ale občas nastanou situace, kdy by větší agilita nebyla ke škodě) – V8 modely konkurentů jsou na tom ale obdobně.
6. Volant. Krásný na pohled, dobrá tloušťka i průměr věnce, vyhřívaný (pouze kožená část). Problém spočívá v kombinaci dřevo/kůže. Pokud jste zvyklí v zatáčce přehmatávat (ručkovat po volantu), problém se nekoná. Pokud si ale volant po průjezdu zatáčkou necháváte „klouzat“ v dlani, než se sám srovná (obvykle řídím levou a pravačku mám položenou na řadicí páce), může vás pěkně vyškolit – kůže je totiž dost hladká („suchá“) a klouže rukou až příliš, zato dřevo se díky perfektnímu lakování okamžitě v dlani „zasekne“. Zdánlivá maličkost, ale v praxi vás může nepříjemně zaskočit.
7. Přenos „ruchů“ od podvozku do interiéru při jízdě po nekvalitním povrchu, zejména přes příčné nerovnosti (částečně za to zřejmě mohou nízkoprofilové pneu; s českými silnicemi si ale s výjimkou Mercedesů dokonale poradí málokdo...). Je však třeba říct, že toto hodnocení je vztaženo k téměř dokonalému vozu – při reálném srovnání s ostatní automobilovou produkcí by i v tomto ohledu porazil většinu konkurentů.
8. Příplatková 19“ kola s příliš nízkým profilovým číslem (245/45R19). U vyšších výbav se jim ale nevyhnete – jsou vám vnuceny jako nadstandard, přitom ale základní 235/50 R18 se hodí k plavnému charakteru vozu lépe.
9. Špatně přístupné (viditelné) ovládání hlasitosti pod volantem a hůře přístupné některé ovladače umístěné níže na palubní desce.
10. Objem kufru snížený instalací prvků luxusní výbavy za zadní sedačky (385 lt) – prostor je ale dobře přístupný a vždy s rezervou stačil i na zahraniční cesty v plném obsazení.