Hodnocení a zkušenosti s autem
Auto si koupila má maminka v létě 2008. S cenou skoro 300 000. Osobně preferuji spíš sedany vyšší střední třídy s motorem o objemu minimálně 2000ccm v benzínu. Splash má motor 1.25 16V VVT, což se na první pohled může zdát jako slabý motor, ale teprve v otáčkách Vám motor ukáže co umí. Abych stále jen nechválil, pojďme to vzít komplexně.
Vzhledově je Splash jistě zajímavou volbou jako druhého vozidla do rodiny, tak zvané "nákupní tašky". Krátká příď má svoji výhodu při parkování, ale zato se projevuje na velikosti palubní desky, která je poměrně dlouhá a to způsobuje mnoho nepříjemných pocitů v létě, při odrazu palubní desky v předním skle. Vysoká záď, které dominují výrazné protáhlé koncové svítilny ve stylu Nissan Note, mezi kterými je malé vyřívané okno umožňující řidiči dobrý výhled při couvání ve městě má svou velkou nevýhodu hlavně při stabilitě vozidla, protože čtyři kola máte doslova ve čtyřech rozích vozu a to stabilitě moc nepřidává. Síla plechů je mizerná. Osobně se bojím chvíle nehody se Splashem, protože pouhý tlak dlaně by stačil k promáčknutí téměř kterékoliv části auta. Pochvalu zaslouží lak, který je kvalitní a to se týká hlavně metalických barev. Splashi velice služí, jak já říkám Imprezová modrá, kde by stačilo už jen mít zlaté elektrony a máte takovou malou Imprezu. Příjemným doplňkem vozu je dálkové centrální zamykání na klíči. Jako naprosto trapné shledávám umělou diodu v horní části rychloměru, která má svým blikáním jakože odrazovat zloděje přítomností alarmu, který ve skutečnosti ale auto vůbec nevidělo. Neskutečně odporný na celém autě je pískavý zvuk signalizující klíček v zapalovaní s otevřenými dvěřmi, stejně tak jízdu bez připoutání. Už samotné sezení ve Splashi může být pro někoho hororem. Sedadla jsou na můj vkus velice tvrdá. Není to jen porovnání s Mercedesem, ale třeba také s Toyotou Yaris, která je na tom s pohodlností o poznání lépe. Pohodlí se projeví jednoznačně na dlouhé trasy, kdy už po hodině začnete cítit bolesti zadnice a zad. Rovněž jedinci, co se více za volantem potí si přijdou na své. Ani umýt se nebudete muset, jak budete mokří na zádech po 2 hodinách jízdy. Velmi nešikovný pro lidi s výškou 175cm a výše vidím vysoký posazení sedadel ve stylu Mercedes-Benz Sprinter. Sedadlo je sice možné snížit, avšak ne zase tak, jak bych si představoval a tak se po 2 hodinách jízdy dostává křeč a silná bolest do kolen, která jsou zvláštně prohnutá. Není problém si zvednout sedadlo a dostat se do lepší polohy, ale tím pádem je velkým problémem vnitřní zpětné zrcátko, díky kterému budete mít tak velkou mrtvou zónu, že na křižovatce neuvidíte z pravé strany díky délce palubní desky a umístění zpětného zrcátka nic. Velkým problémem jsou široké boční sloupky, díky kterým není možné si najet k protější krajnici při průjezdu levotočivou zatáčkou, aniž byste se museli vyklonit z bočního okna jako z vlaku. Rovněž je tam tak velká mrtvá zóna, že při průjezdu Znojmem mi to před auto odbočila z proti směru dodávka, kterou jsem absolutně neměl možnost vidět. Naopak zpětná zrcátka, která jsou ve výbavě GL/AC vyhřívaná hodnotím pozitivně. Jsou dostatečně velká a poskytují dobrý přehled o situaci za autem.
Motor je jiná pohádka. 1.2 od výkonu 63kW a krouticího momentu necelých 120Nm bych si osobně představoval více v nižších otáčkách. Auto se pod 3000 otáček chová jak Škoda 120, tudíž kde nic není ani smrt nebere. Pak přijde zlom a auto docela začne mít zátah. Brutální na celém motoru je to, že ani v 5000 otáčkách ještě nemá dost a nechá se vytočit až do 6000. Se spotřebou to je horší, ale o tom až za chvíli. Na motoru se příznivě projevuje technologie VVT a také 16V a tím pádem 4 válce v porovnání s Čechům nejznámějším motorem 1.2 HTP
Velice specifické je i řazení, z jedničky na dvojku řadíte ve 30km/h, z dvojky na trojku téměř v 60km/h z trojky na čtyřku v 90km/h, ze ctyřky na pětku klidně až ve 130km/h. Zato pětka je vcelku zkrácená a zasloužila by si ulevit motoru ve větší rychlosti ještě o pár otáček. Se Splashem ale není problém letět 180km/h. Spotřeba je přitom jen 4.5 litru, pokud máte dobrou nohu na plynu. Jinak velkým problémem je právě nevyrovnanost spotřeby. Rozpětí spotřeby je od 4.6 do 13 litrů bez klimatizace v létě. Záleží na tom, jak se Váš Splash vyspí. Negativně hodnotím také fakt, že při 8000km začaly tlouct táhla převodovky a to tak, že je problém lehce zařadit první, třetí a zpětný převodový stupeň. Dle vyjádření "technika" v Suzuki je ale vše v pořádku a je potřeba vyšlapovat správně spojku. Normální to možná je, ale asi jen u Suzuki.
Bohužel díky tomu, že auto je pomalu vyšší než širší, problémem je průjezd zatáčkou ve vyšších rychlostech a nemilé je také potkat boční vítr, který s autem pořádně zacloumá.
Pochvalu zaslouží klimatizace, která jak výborně chladí, tak výborně přitápí v případě potřeby. Z výkonu moc neubírá a na spotřebě též není znát. Dalším plusem jsou přední světlomety, které svítí v noci velice pěkně a čistě. Přístrojová deska je velice přesná. Trochu zvyku chce akorát oddělený otáčkoměr, která slouží ale jako dobrá podpěra pro neposlušnou navigaci, které se nechce držet polohu v držku. Kvalita plastů v interiéru je také vcelku solidní. Nejlepší věcí na celém Splashi je audio. To je schopné vytvořit velice kvalitní reporodukci a také hluk do širokého okolí. Potěší podpora mp3. Trochu zamrzí absence Line-In vstupu na notebook, nebo dvd přehrávač.
Málem bych zapomněl na další problém vozu při cestách na delší vzdálenosti a tím je kufr, do kterého se vejdou tak tři kabelky a tím to končí. Jakákoliv další přeprava zavazadel obětuje jedno místo na zadních sedadlech. To potom vypadáte jak rumunská výprava cestující 3000km.
Možná bych toho chtěl od takového auta jako je Splash moc, každopádně za skoro 300 000 korun to nevidím jako velkou výhru. Auto má určitě několik kladů, ale kvůli nim bych rozhodně neobětoval celoživotní úspory a nevsadil bych na Suzuki.