Zavřít recenzi

Škoda 105 typ M

“je to rebel!”
  • Rok výroby: 1983 
  • Typ motoru: 1046 
  • Stav km při koupi: 34 000 km 
  • Stav km nyní: 135 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 10 let
  • Průměrná spotřeba: 8 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

1
 

Jízdní vlastnosti

5
 

Komfort

7
 

Provozní náklady

7
 

Náhradní díly

10
 
Hodnocení celkem 6.0
Auto bylo model M, přechodový typ - neměla třeba boční blinkry,měla starší typ karburátoru, vnější zrcátko jen u řidiče a další detaily. Kopeno nové v zkraje 1984 a můj děda, který byl první majitel s ní najel něco přes 30000 a byl spokojen. Já auto dostal v roce 1997 a vypadalo jak kdyby zrovna sjelo z výrobní linky.
Motor: ten se asi nepovedl. Nikdy prý dobře nejel, netáhl. Na druhou stranu od výměny do výměny nevzal kapku oleje a byl úsporný. V necelých šedesáti bylo po něm - ztratil komprese, čmudil a hřál se. Nikdo v rodině se nikdy nepřiznal, ale zjevně ho někdo udělal "nasucho". Není divu, vždycky se zavzdušňovala chladící soustava a mizela kapalina. Byl vyměněn za motor ze Š 120 - od té doby to "jelo". V zimě ale špatně startoval, od roku 2000 dostala LPG a to už pak nestartovala vůbec, potřebovala "pustit" z kopce - někdy jsem měl sto chutí to udělat aniž bych nastoupil...
Převodovka a spojka:cca ve 40 000 odešla spojka (byla ještě třípacková). Já ji tenkrát neměnil, ale mechanik říkal, že to byla výrobní vada. Muselo být asi něco s přítlačákem, protože tam dal novější talířovou.
Převodovka sloužila o pár tisíc kilometrů déle než motor, pak to jednoho dne ruplo, ozvala se rána, začlo to vibrovat (ohnula se hřídel) a převodovka se odebrala do věčných lovišť za motorem. Sehnal jsem jinou z nějakého vraku. U té zase řvaly ložiska tak, že po týdnu jsem ji raději vyndal a zkusil jinou ze Š 100 - ta zase měla sice díky jinému stálému převodu brutální zrychlení ale v 90 km/h to hodně točilo a hlavně spotřeba byla někde úplně jinde. V té době jsem zauvažoval i koupi 5 ti kvaltu, ale vzhledem k nutnosti úprav a cenám těchto převodovek jsem nakonec sehnal zadara ze Š 120.
Karoserie: mě se to auto líbilo, emko bylo mnohem hezčí než užovka. Nevím jak je to možné, ale koroze se tomuto autu vyhnula - v roce 2007 jsem ji vezl do šrotu s původními prahy a zadními lemy (auto šlo zvednout na heveru). Každopádně každý rok dostávala nátěr tlumexem a prahy a dutiny byly prolité olejem. V roce 99 byly měněny akorát přední blatníky a přední čelo. Lak velice rychle vyšisoval a nepomohlo moc ani rozleštění.
Podvozek: když pominu vrozenou přetáčivost, tak konstatuji, že se mi s tím autem jezdilo dobře,nechápu když někdo řekne příšerné jízdní vlastnosti - ano mělo to svoje mouchy a hlavně muselo se umět s tím jezdit, s dnešní produkcí se to samozřejmě nedá srovnávat. Řízení bylo hřebenové a šlo pěkně zlehka a bylo alespoň pro mne dobře čitelné.V zimě se mouchy projevovaly ještě víc, na druhou stranu auto bylo schopné vyjet hodně na sněhu, avšak ruku na srdce - proti Š 100 to už byla slabota . Náchylné byly kulové čepy řízení, na druhou stranu svisláky vydržely původní až do konce. Na zadní nápravě nebyl problém krom únavy pružin, čímž došlo k prověšení a snížila se průchodnost terénem umocněná později "hlubší" vanou motoru ze Š 120.
Brzdy: byly s posilovačem a brzdily by jinak výborně (subjektivně mi přišly ostřejší než třeba u Favorita), jenomže se věčně sypaly - když se nekousl pístek, zalehlo prasátko, zasekávaly se samostavy a zalehávaly lanka v ručce.
Elektrika: elektrika stávkovala častěji než bylo zdrávo. Auto spotřebovalo 3 startéry (fakt je že to byly repasy a pokaždé odešly na kotvě), 3 cívky, 4 regulátory, vzpomínám si i na problém s elektromagnetickým ventilem karburátoru - volnoběh.Nefungovalo vnitřní osvětlení (nikdy!),občas blbly zadní světla, s předníma nebyl problém, stěrače fungovaly dobře a nic jinýho tam na elektriku snad ani nebylo. Jo a nikdy jsem neslyšel větrák chladiče, při stání v kolonách se ale nikdy neuvařila.
Interiér: byl poměrně prostorný, místo bylo i vzadu. Palubka z jednoho kusu sice nebyla žádný výkřik estetiky, ale v autě nic nevrzalo a neskřípalo, aspoň ne do té míry aby to přebilo hřmot motoru. Materiály a design jsou už dnes pravěk, ale vše bylo funkční a praktické. Sedadla neměla hlavové opěrky, takže jsem tam měl takové koženkové z DDR.Pásy nebyly samonavíjecí, zadní sklo nebylo vyhřívané.
Závěrem bych chtěl říci jenom to, že i přes četné poruchy jsem měl tento vůz rád a hlavně v posledních letech musím uznat, že se velice srdnatě popasovala s náročnými úkoly na ni kladenými.Servis byť častý byl levný, opravy jsem si prováděl většinou svépomocí a ceny náhradních dílů byly směšné.

Závady a opravy na autě

Ano:
-původní motor měněn v 60000 (kroužky a těsnění pod hlavou z důvodu přehřátí)
-převodovka měněna v 62000 (rozlomil se a vypadl kolík z dif. a dostal se do soukolí)
-při každé STK neprošla na brzdy - zalehlá prasátka vzadu nebo pístky vpředu, zalehlá lanka ruční brzdy, zaseklé samostavy
-řízení - vnější kulové čepy měněny vždy po 20000 km
-zapalovací cívka - měněna 2x
-regulátor napětí - měněn 3x
-startér - měněn 2x, vždy kotva
-spojka měněna po 40000 - dle mechanika výrobní vada
-věčně se to hřálo, zavzdušňovalo a nikdo nikdy nepřišel na to čím to.
-v zimě nešla otevřít - zamrzaly zámky, ale to je jedno, protože když jsem se dostal dovnitř, tak stejně nenastartovala.
-po ĺetech se unavily zadní pružiny a zadní kola byly do A, motor jsem div netahal po zemi - to už jsem nechal být.
- výfuky vydržely jednu sezónu
- nikdy to netopilo
- nikdy nešla natankovat plná nádrž

Pod tímto autem jsem se něco naležel. Nezažil jsem nic poruchovějšího,nikdy jsem ale nepotřeboval odtahovku - vždycky jsme dojeli vlastními silami, vzpomínám na tento vůz v dobrém. Když jsem ji s jarem 2007 vezl do šrotu, málem jsem ji obrečel.
<
Přejít na standardní verzi stránky »