Hodnocení a zkušenosti s autem
Auto bylo model M, přechodový typ - neměla třeba boční blinkry,měla starší typ karburátoru, vnější zrcátko jen u řidiče a další detaily. Kopeno nové v zkraje 1984 a můj děda, který byl první majitel s ní najel něco přes 30000 a byl spokojen. Já auto dostal v roce 1997 a vypadalo jak kdyby zrovna sjelo z výrobní linky.
Motor: ten se asi nepovedl. Nikdy prý dobře nejel, netáhl. Na druhou stranu od výměny do výměny nevzal kapku oleje a byl úsporný. V necelých šedesáti bylo po něm - ztratil komprese, čmudil a hřál se. Nikdo v rodině se nikdy nepřiznal, ale zjevně ho někdo udělal "nasucho". Není divu, vždycky se zavzdušňovala chladící soustava a mizela kapalina. Byl vyměněn za motor ze Š 120 - od té doby to "jelo". V zimě ale špatně startoval, od roku 2000 dostala LPG a to už pak nestartovala vůbec, potřebovala "pustit" z kopce - někdy jsem měl sto chutí to udělat aniž bych nastoupil...
Převodovka a spojka:cca ve 40 000 odešla spojka (byla ještě třípacková). Já ji tenkrát neměnil, ale mechanik říkal, že to byla výrobní vada. Muselo být asi něco s přítlačákem, protože tam dal novější talířovou.
Převodovka sloužila o pár tisíc kilometrů déle než motor, pak to jednoho dne ruplo, ozvala se rána, začlo to vibrovat (ohnula se hřídel) a převodovka se odebrala do věčných lovišť za motorem. Sehnal jsem jinou z nějakého vraku. U té zase řvaly ložiska tak, že po týdnu jsem ji raději vyndal a zkusil jinou ze Š 100 - ta zase měla sice díky jinému stálému převodu brutální zrychlení ale v 90 km/h to hodně točilo a hlavně spotřeba byla někde úplně jinde. V té době jsem zauvažoval i koupi 5 ti kvaltu, ale vzhledem k nutnosti úprav a cenám těchto převodovek jsem nakonec sehnal zadara ze Š 120.
Karoserie: mě se to auto líbilo, emko bylo mnohem hezčí než užovka. Nevím jak je to možné, ale koroze se tomuto autu vyhnula - v roce 2007 jsem ji vezl do šrotu s původními prahy a zadními lemy (auto šlo zvednout na heveru). Každopádně každý rok dostávala nátěr tlumexem a prahy a dutiny byly prolité olejem. V roce 99 byly měněny akorát přední blatníky a přední čelo. Lak velice rychle vyšisoval a nepomohlo moc ani rozleštění.
Podvozek: když pominu vrozenou přetáčivost, tak konstatuji, že se mi s tím autem jezdilo dobře,nechápu když někdo řekne příšerné jízdní vlastnosti - ano mělo to svoje mouchy a hlavně muselo se umět s tím jezdit, s dnešní produkcí se to samozřejmě nedá srovnávat. Řízení bylo hřebenové a šlo pěkně zlehka a bylo alespoň pro mne dobře čitelné.V zimě se mouchy projevovaly ještě víc, na druhou stranu auto bylo schopné vyjet hodně na sněhu, avšak ruku na srdce - proti Š 100 to už byla slabota . Náchylné byly kulové čepy řízení, na druhou stranu svisláky vydržely původní až do konce. Na zadní nápravě nebyl problém krom únavy pružin, čímž došlo k prověšení a snížila se průchodnost terénem umocněná později "hlubší" vanou motoru ze Š 120.
Brzdy: byly s posilovačem a brzdily by jinak výborně (subjektivně mi přišly ostřejší než třeba u Favorita), jenomže se věčně sypaly - když se nekousl pístek, zalehlo prasátko, zasekávaly se samostavy a zalehávaly lanka v ručce.
Elektrika: elektrika stávkovala častěji než bylo zdrávo. Auto spotřebovalo 3 startéry (fakt je že to byly repasy a pokaždé odešly na kotvě), 3 cívky, 4 regulátory, vzpomínám si i na problém s elektromagnetickým ventilem karburátoru - volnoběh.Nefungovalo vnitřní osvětlení (nikdy!),občas blbly zadní světla, s předníma nebyl problém, stěrače fungovaly dobře a nic jinýho tam na elektriku snad ani nebylo. Jo a nikdy jsem neslyšel větrák chladiče, při stání v kolonách se ale nikdy neuvařila.
Interiér: byl poměrně prostorný, místo bylo i vzadu. Palubka z jednoho kusu sice nebyla žádný výkřik estetiky, ale v autě nic nevrzalo a neskřípalo, aspoň ne do té míry aby to přebilo hřmot motoru. Materiály a design jsou už dnes pravěk, ale vše bylo funkční a praktické. Sedadla neměla hlavové opěrky, takže jsem tam měl takové koženkové z DDR.Pásy nebyly samonavíjecí, zadní sklo nebylo vyhřívané.
Závěrem bych chtěl říci jenom to, že i přes četné poruchy jsem měl tento vůz rád a hlavně v posledních letech musím uznat, že se velice srdnatě popasovala s náročnými úkoly na ni kladenými.Servis byť častý byl levný, opravy jsem si prováděl většinou svépomocí a ceny náhradních dílů byly směšné.