Hodnocení a zkušenosti s autem
Auto jsem koupil v lednu tohoto roku. Po zkušenostech s bazary, jsem se obrátil na autosalón Škoda auto v Kravařích.
Auto které jsem vybral byla Škoda Fabia 1,4 16V s výkonem 74 kW. Byla v pěkném stavu, po servisní prohlídce, na laku byly oděrky od běžného používání, výbava Elegance z roku 2000 s těmito prvky:
ABS, 2x airbag, servo, elektrické ovládání oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčem, klimatizaci, vyhřev předních sedaček, elektrické ovládání zrcátek s vyhříváním, tažné zařízení, světle béžový interiér, kazetový přehrávač a 8x repro, zamykání zpátečky, letní alu kola s novými pneumatikami a zimní pneumatiky na plechových discích taky skoro nové.
Ke koupi přispěla také záruka, která je v době trvání 6 měsíců.
Zkušeností s tímto vozem mám zatím málo, najeto mám necelé 3000 km.
Asi po 200 km se mi rozsvítila kontrolka emisí, auto jelo normálně, nepadalo do nouzového režimu, chyba byla způsobena vrácením výfukových plynů :-) Po 700 km jsem náhodně zkontroloval hladinu oleje a zjistil jsem, že je hladina pod spodní ryskou, koupil jsem 1l a dolil, najel jsem dalších 500 km a situace se opakovala. Auto jsem zavezl do servisu, vyměnili guferka ventilů, pístní kroužky a těsnění pod hlavou. Od této opravy se hladina drží na stejné úrovni a kontrolka emisí se nerozsvěcuje.
V servisu si všimli malého narezlého místa na prahu a blatníku, v rámci záruky plechy vyměnili a nastříkali. Všechny opravy byly provedeny zdarma.
Motor
Po motorové stránce mi auto vyhovuje. Má relativně vysoký výkon 74 kW, který se dostavuje ve vysokých otáčkách, od 1500 rpm do cca 3600 rpm auto velmi pozvolna zrychluje, od 3600 rpm se začíná probouzet, od 4400 rpm máte pod plynem plný kroutící moment a zajímavý výkon na atmosférickou 1,4ku. Předjíždět se dá velice rychle a hlavně bezpečně. Vytočený motor má velice pěkný zvuk, ve vysokých otáčkách slyšíte zdravě kovový zvuk, který doplňuje zvuk sání. Do 3000 rpm je zvuk velice nevýrázný, je dobře odhlučněn a neruší posádku. Řazení je přesné, jednotlivé rychlosti "zapadnou" s minimálním odporem, s tak precizním řazením manuální převodovky jsem se ještě nesetkal, mohu srovnat i s jinými vozy (Audi Q5, Octavia II, Golf IV, Golf V, Audi Allroad Quattro,...), kdyby se zkrátili ještě dráhy řazení, na úroveň Audi Q5, bylo by naprosto perfektní. Nevýhodou této motorizace je délka jednotlivých rychlostí. 1, 2, 3 jsou akorát, 4, 5 jsou zbytečně krátké, hlavně 5ka by mohla být mnohem delší. Při rychlosti 130 km/h motor "točí" cca 4200 rpm, obtěžuje hlukem a hlavně roste spotřeba.
Spotřeba
Je velmi závislá na jizdním stylu. Pokud jedu rychle a užívám si zvuk a akceleraci, nemá si problém říct i o 10-11 l/100 km. Když chci jet na spotřebu, předvídám, používám co nejméně brzdy, nechám se unášet provozem a zbytečně nepředjíždím, dá se jet za 5 l/100 km. Měřeno dle tankování, na stejné trase. Palubní pořítač je velmi optimistický :-) 4,2 l/ 100 km na trase Ostrava - Poruba a Opava - Kylešovice v noci bez provozu, nicméně průměr se pohybuje kolem 7 - 8 l/100 km, nechci nechat motor zlenivět.
Podvozek a řízení
Podvozek je kapitola sama o sobě. Je agilní, tvrdší, podrží v zatáčkách, při rychlejším nájezdu do zatáčky se chová nedotáčivě, nedotáčivost se dá velice jednoduše korigovat volantem. Nevýhoda se skrývá v posilovači řízení, který má příliš velký účinek. Při parkování můžete točit volantem jedním prstem aniž byste se nadřeli, ale díky tomuto je řízení necitlivé, "gumové", necítíte pod sebou silnici. Příčné nerovnosti překonává Fabia I mnohem lépe než novější model, který jsem řídil. U nového modelu jsem myslel, že jsem na přejezdu nechal nápravu, u starší se mi tohle nestalo, horší jsou pro starý model vyjeté koleje a podélné nerovnosti. Na podvozku náchylné tyčky stabilizátorů a ložiska na kolech, mi se zatím závada neprojevila, uvidíme do budoucna.
Vzhled a užitné vlastnosti
Fabii jsem si vybral kvůli vzhledu, je elegantní, nenápadný. Zelená metalíza a světle béžový interiér vypadají zajímavě a barevně se doplňují. Interiér je uspořádán logicky, každý ovladač intuitivně naleznete. Palubní deska je strohá, ale praktická, kombinace černé a béžové barvy je líbivá. Interiér má relativně hodně odkládacích míst, 2x klimatizovaná přihrádka, jedna malá u řidiče a velká u spolujezdce, která je rozdělena přepážkou, dále pod středovou konzolou a pod sedačkou spolujezdce. Prostoru je více než v Polu, méně než v Golfu. Ani málo ani dostek. Pro průměrně vzrostlé postačí, vzadu je místo pro 2, nouzově pro 3 osoby, v podélném směru je místa dost, ale na šířku je úzká. Jezdím maximálně ve 3 lidech, takže mi auto vyhovuje dostatečně. Zavazadelník je malý, ale tato vlastnost mi nevadí, v případě potřeby je možné sklopit sedačky.
Plusy:
- ideální velikost vozu pro mé potřeby
-živý motor, kultivovaný chod, ticho v nízkých otáčkách, sportovní zvuk ve vysokých
- řazení bez kompromisů
- chování podvozku
- pokud se jede na spotřebu, na benzínový motor překvapivě nízká
- nízká pojistka a malý zájem zlodějů
Mínusy:
- u těchto motorů se projevuje zvýšená spotřeba oleje, pokud by oprava byla prováděna mimo záruku, asi bych se nedoplatil
- "měkčí" lak, vady na laku od kamínků,....
- spotřeba při rychlé jízdě, nicméně s tím se dá počítat .-)
- náchylnost přední nápravy
Zkušenosti s prodejcem a servisem
- komunikativní prodejce, příjemná obsluha, ochota
- nabídnutí výhodného financování a pojištění, narozdíl od zkušenosti s bazary, kde se Vás snaží nalákat na "výhodné splátky", zkušenost: na internetu jsem si vybral Fabii 1,2 HTP 47 kW, rok 2005, najeto 100.000 km, cena vozidla byla 129.000 Kč, malým napsáno na úvěr, auto jsem chtěl platit v hotovosti, tato možnost nebyla, úvěr na 4 roky s akontací 35.000 Kč. Celková částka sečtené akontace a úvěru byla 220.000 Kč, přeplatek 90.000 Kč, od tohoto prodejce jsem ujížděl co se dalo, produkt byl od velké bankovní společnosti.
- pokud je problém, pánové z kravařského servisu bez prodlev vozidlo kvalitně opraví v rámci 6 měsíční záruky. Drobného políčka rzi jsem si ani nevšiml, pán ze servisu upozornil, v rámci záruky vyměnil, nasříkal. Jsem maximálně spokojen, další auto si koupím u tohoto prodejce.