Hodnocení a zkušenosti s autem
Auto jsem kupoval v květnu 2001 a to z nutnosti přepravovat kočárek. Začal jsem obíhat bazary a po čase jsem narazil na tento stroj, který svoji životní pouť začínal v roce 93 v Německu a zkraje 2001 byl dovezen do ČR. Co se týče stavu karoserie, byl jako nový, zkušební jízda však ukázala, že to až takový kauf v té době za 85 tisíc není - cvakaly homokineťáky, zadní tlumiče KO, klepal spodní čep na přední nápravě a při prudkém přidání plynu bylo znát, že gumy v zadním uložení přední nápravy už taky dosloužily. Kufr byl plný psích chlupů. Můj závěr byl, že auto měl myslivec a dostávalo za uši v německých luzích a hájích. Na bazaristu jsem vychrlil všechny závady s podezřením, že auto je stočený o "sto" a chtěl jsem slevu. Po komedii, kdy jsem se dozvěděl, že na auto je víc zájemců, pak se volal šéf bazaru atd. jsem odjížděl spokojený.
Motor : jedná se o 135BMM, čili výkon 40kW, řízený katalyzátor a o přísun směsi se stará jednobodové vstřikování Bosch. Od jiných majitelů fáček ale i felicií jsem slyšel mnoho stížností na tento systém, já však mohu konstatovat, že jediný problém způsobilo v roce 08 zteřelé gumokovové těsnění mezi sacím potrubím a vstřikovací jednotkou, které jsem sehnal z druhovýroby nové za pár korun.Další servisní úkony byly omezeny na výměny oleje (polosynt 10W-40 po 10000), seřízení ventilů a svíček. Olej nežere, dolívám tak litr, to ale bude tím, že těsnost k těmto motorům jaksi nepatří.Problémy za ty roky způsobil vadný snímač otáček, což se projevovalo vynecháváním motoru a prasklé víčko rozdělovače, které nás zcela zastavilo, ale vzhledem k tomu, že vozím nové jsme za 5 minut frčeli dál. Rosící se chladič opravil jakýsi práškový sajrajt od benzínky, co se nasypal do systému. Tato motorizace není žádný trhač asfaltu a údaje automobilky o max. rychlosti (tuším 135km/h) nelžou. Na 150 jsem se na dálnici rozjížděl hodně dlouho a s nejbližším kopcem jsme rychle ztráceli.Optimálka je tak mezi 80-90, dálnice 110 což ke běžnému ježdění naprosto stačí.
Výfuk: poslední díl vydrží tak 2-3 roky, prostřední klidně i 7.
Převodovka: vzhledem k motoru je optimálně zpřevodovaná a nebyly s ní problémy. Olej se rosí v místě čepu řazení, jinak je suchá. Spojka se měnila v 90tis., hodně se na ní asi podepsal předchozí majitel, homokinetické klouby jsem měnil ihned po koupi, takže ke dnešnímu dni jsou tam již nějakých 70tis.
Karoserie: Její stav při koupi byl výborný, k dnešnímu dni i přes údržbu na poměrně hodně místech rezne, zatím ale žádná krize. Zde musím vyzdvihnout asi největší devízu tohoto auta a to je kufr. V té době a možná ani dnes nebylo nic za takovou cenu s tak obrovským kufrem. Bezpečnost nemá cenu asi rozebírat, to auto je poměrně měkké, v prudkých zatáčkách je znát, že se kroutí. Zkuste s formanem najet jedním předním kolem na něco vysokého a zjistíte, že třeba dveře se zavírají už trochu jinak...Prostě bourat v tom je asi o život.
Interiér: odpovídá době vzniku, tento ročník měl tvarové výplně dvěří a tmavě šedou přístrojovku. Výbava žádná. Výbava LXi má místo otáčkoměru hodiny. Dovnitř hodně proniká hluk motoru a všechno pěkně povrzává a poklepává. Chce to mít rádio víc nahlas...Sedadla se po letech povážlivě viklají.
Podvozek: no, ten moc odolný není. Dost trpí čepy řízení, rejdové čepy a gumová uložení. Fakt ale je, že silnice jsou u nás velmi bídné a velký kufr přímo svádí k přetěžování. Největší závadou bylo, když se utrhla shnilá miska předního tlumiče. Za pomoci hrubého násilí jsem přesvědčil pružinu, aby nedrhla o pneu a zdárně jsme dojeli. Na zadní nápravě si zaslouží pozornost ložiska nábojů. U mého formana vydržela do tachometrových 75tis., pak 110tis. nyní jsou slyšet zase. Tuto informaci bych ale nebral jako závaznou, neboť dostávají za uši.
Jízdní vlastnosti: z dnešního pohledu už nic moc, je tam tendence naklekávat v zatáčkách na předek, v případě plného naložení není vůbec vhodné závodit - to se pak rozvlní a rozkejvá - tam se projeví asi zmíněná měkkost karoserie. Každopádně můj osobní pocit je, že je to jak na ježdění tak na komfort lepší než Favorit, patrně lepším rozložením hmotnosti. Chybí citelně posilovač řízení. Oceňuji poměrně dobrou průchodnost terénem.
Brzdy: brzdy jsou bezporuchové, ale dokonalé nejsou,mají tendenci vadnout, nejsou podle mého příliš vhodně dimenzované, o funkci zátěžového regulátoru zadních brzd mám svoje mínění...
Elektrika: krom závad zmíněných v odstavci motor, ještě stávkuje větrák chladiče a motorek stěračů, kde "zatuhávají" uhlíky. Řešil jsem i problém s pojistkovou skříní, díky níž vypadávaly některé spotřebíče - např. blinkry. Stačilo přepájet jednotlivé body mikropájkou a od té doby je klid. V současné době nejde zadní stěrač. Kapitolou pro sebe jsou spínače na přístrojovce, ty po sepnutí nedrží a ihned vycvaknou - když zná ale člověk správný grif, nemusí se ani měnit.
Závěr: pokud někdo potřebuje dříče, který za babku odtahá cokoliv a je ochoten odpustit nulovou výbavu, podprůměrný komfort prachbídnou bezpečnost je Forman v dobré kondici ještě i dnes dobrá volba. Kdybych dneska například stavěl nebo začínal s nějakým podnikáním od "nuly", byla by moje volba jasná.