Hodnocení a zkušenosti s autem
Když jsem loni v červnu přebíral Jumpera, přiznávám, příliš nadšený jsem nebyl. Nedůvěřoval jsem příliš této značce a navíc nový Jumper se mě designem předku líbil mnohem méně, než jiné dodávky. Ale dnes musím přiznat, že design není vše - zejména u dodávky! Než jsem vyfasoval svého, jezdil jsme nějakou dobu s Jumperem kolegy - také šlo o typ L1H1 (tedy krátký a nízký) z roku 2007. Už toto auto mě mile překvapilo, zejména svou praktičností, ovladatelností a prostorností. Nejsem totiž zrovna konfekční postavy - měřím 205cm a vážím 130kg. Ale do Jumperu jsem se vešel v pohodě a rovněž jízda na delší vzdálenost je vcelku pohodlná.
Takže k hodnocení auta. Každopádně překvapilo výbornými jízdními vlastnostmi, až nezvyklými na dodávku. Podvozek sedí v zatáčkách, řízení je přesné a posilovač je příjemně nastaven a řízení jde i při manévrování na místě lehko. Co bych vytknul je tvrdé pérování. Ale jde o dodávku, ne o limuzínu. Motor - zaslouží jen chválu. Klidný chod, zátah příjemně odspodu, dostatek výkonu, velmi úsporný! Jde o výkonější variantu ,,dvadvojky´´ - má 88kW, v kombinaci se standardně dodávanou šestistupňovou převodovkou jde o povedený pohonný agregát.
Karoserie - vzato od předu - tvar přídě se mi nelíbí, evokuje ve mě tvary vétřiesky. Ale to je subjektivní. Co je však objektivní - světla jsou velmi povedená, mají zvlášt světlomet pro potkávací a zvlášť pro dálková světla. I se standardními žárovkami perfektně osvětlí silnici. Jsou však umístěny velmi vysoko, takže protijedoucí a přede mnou jedoucí řidiči jsou dost oslňování, zejména pokud zastavím těsně za předchozím autem, svítí přímo do zrcátek.
Kabina řidiče - velice prakticky uspořádána! Nadchla mě spousta odkládacích prostor - např. každé dveře mají dvě kapsy, do spodní vejdou i 4 PET flašky, do horní třba škrabka na okna a podobné drobnosti. Ve dveřním madle řidiče je ovládání oken, zrcátek a zamykání nákladového prostoru. Vše je už v základu. Chválím rovněž velký výklopný ,,kastlík´´ ve středu palubky. Jeho negativem je, že případný spolujezdec na středním sedadle má málo místa na nohy, ale já jezdím sám, tak si pochvaluji to, že je kam dát třeba notebook. Navíc to má i vlastní zámek. Menší ,,kastlík´´ je i před spolujezdcem napravo, dále chválím ,, kastlík´´ shora v palubní desce - je přesně vytvarován na PET 1,5l a je propojitelný k topení (klimatizaci). Česky řečeno - v létě mám pití vychlazené, v zimě ohřáté. Praktická je i výklopná deska na papíry. Ta je však výklopná jen tehdy, pokud vůz nemá airbag spolujezdce, jinak je pevná. Volant je polohovatelný ve dvou směrech, sedadlo řidiče je polohovatelné a pohodlné. To se už nedá napsat o sedadlech spolujezdců. Teď trochu kritiky - páčka ostřikování a stírání chodí naopak! Tedy zatímco většina aut zapíná stěrače směrem nahoru, Jumper směrem dolů. Kritiku zaslouží i druhá páčka. Jednak nemá vůbec funkci světelné houkačky, rovněž přepínání světěl mi přijde nedomyšlené. Funguje tak, že jedním přitáhnutím páčky přepínám na dálkové, druhým na potkávací. Mnohem logičtější by bylo, kdyby páčka už svou pozicí dala vědět, co tam je za světla (např. dálky od sebe, potkávačky k sobě). Tvar páček je válcový, což je taky nedomyšlené, často při přepínání světel neúmyslně probliknu blinkr. Kritiku zaslouží i displej mezi přístroji. Kolegův starší Jumper jej má třířádkový, můj je jen dvouřádkový. Problém je v tom, že spodní řádek zobrazuje digitální hodiny a pozici sklopení světěl. Horní je přepínatelný, ale pokud přepnu třeba na zobrazení spotřeby, nevidím už, kolik mám najeto km -nepíjemné u dodávky, kde se píše kniha jízd.. Což je sice kompenzováno tím, že se tento údaj zobrazí po vypnutí motoru a otevření dveří. Naopak výborná ,,fičura´´ je to, že po zapnutí ,,zapalování´´ tento displej zobrazí stav oleje v motoru. Praktická je i 90l nádrž paliva, dojezd je pak přes 1000km bez tankování. Auto totiž jezdí za zhruba7,5l/100 km, pravda ne po dálnici. Aerodynamika dělá své a tam pak spotřeba vyskočí při trvalé rychlosti 130km k 9-9,5l/100 km
Nákladový prostor - přístupný bočními posuvnými dveřmi a zadnímy dvoukřídlovými dveřmi. Chválím provedení dveř a jejich funkčnost, posuvné dveře mají aretaci v otevřeném stavu, otevíravé jsou aretovány v 90°, ale jdou po odaretování otevřít až na 180°. Zklamalo mě, že auto mělo na podlaze nákl. prostoru jen plech. Gumu jsem si musel koupit a nalepit sám. Pochvalu naopak zaslouží množství kotevních míst a to, že je za zadnímu dveřmi umístěná 12V zásuvka. Bohužel, tato zásuvka, stejně jako dvě další na palubní desce jsou pod proudem jen tehdy, je-li zapnuté ,,zapalování´´.
Závěrem - i přes své nedostatky, zaslouží Jumper pochvalu. Zejména pro bezporuchový provoz, ekonomiku provozu a ovladatelnost.