Zavřít recenzi

Kia Cerato hatchback

“Draze zaplacená nižší pořizovací cena”
Foto 1 / 1
  • Rok výroby: 2006 
  • Typ motoru: 1.6 benzín, 77 kW 
  • Stav km při koupi: 12 km 
  • Stav km nyní: 85 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 3 roky
  • Průměrná spotřeba: 8 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

8
 

Komfort

8
 

Provozní náklady

1
 

Náhradní díly

1
 
Hodnocení celkem 5.6
Ke koupi tohoto automobilu mne přiměla pořizovací cena a dobrá výbava (verze LX+). Pokud si vzpomínám dobře, tuhle verzi výbavy měl pouze hatchback.

Vnější design
na mne udělal dobrý dojem, zvláště v červené barvě tento vůz působí dravým dojmem. Chromová lišta nad mřížkou chladiče dodává předku vozu "americký" vzhled.

Interiér
nepůsobí příliš lacině, možná bych použil trochu jiné barevné odstíny (nejspíše bych volil místo světle šedé tmavě šedou nebo možná i černou barvu). Ani po 3 letech denního užívání vozu se nic neuvolnilo, nechrastilo, nevrzalo ani jinak neznepříjemňovalo jízdu. Pozornost si zaslouží dvě schránky ve středové loketní opěře a otvory pro odložení dvou 1,5-litrových lahví mezi předními sedadly ve středové konzole - obě zmíněné maličkosti jsou velmi praktické.

Vnitřní osvětlení
je na velmi chabé úrovni, jedno svítidlo uprostřed stropu je zcela nedostatečné. Poslouží max. k základní orientaci. Vzhledem k poloze za předními sedadly vůbec neosvítí přední polovinu vnitřku vozu - svými těly si cestující na předních sedadlech stíní. Objednal jsem proto čtecí lampičky se schránkou na brýle. Na jejich dodání jsem čekal 3 měsíce, celá maličkost (bez práce) stála 3500,-- Kč. Za kousek plastu skutečně hodně.

Prostor pro cestující
je na předních i zadních sedadlech dostatečný, poskytuje dost místa i pro lidi vyššího vzrůstu.

Sedadla jsou pohodlná, ale přední by si jistě zasloužila pro vyšší pohodlí nepatrně delší sedáky. Sedadlo řidiče je seřiditelné výškově, čehož jistě využijí menší lidé.

Zavazadlový prostor
není vzhledem k velikosti vozu krátký, ale dost mělký - bez odstranění zadního plata, sklopení zadních sedadel nebo obojího se do něj nedá moc naložit. Při sklopení zadních sedadel vzniká poměrně velká ložná plocha s téměř rovným dnem.

Ihned za opěradly zadních sedadel jsou oka pro uchycení dětské sedačky. Jsou opatřena plastovými krytkami, které se mi podařilo urazit hned při prvním nakládání. Krytky by měly být zapuštěny do úrovně podlahy, aby nepřekážely při posouvání nakládaného předmětu po jinak rovné podlaze.

Dveře
se otvírají a zavírají velmi snadno, možná by si zasloužily trochu tužší pružiny, aby držely pootevřené nebo otevřené i při mírném náklonu vozu.

Páté dveře by si vzhledem k velikosti zasloužily rukojeť nebo oko pro snadnější manipulaci při zavírání. Při jejich dobouchnutí se ozývá nepříjemný plechový zvuk způsobený nevhodnou konstrukcí plochy pro uchycení rámečku s poznávací značkou (netrpí tím jenom Cerato).

Výhled z vozu
je dobrý, čelní i boční okna jsou dostatečně velká. Nestalo se, že by mi při odbočování nebo manévrování s vozem některý ze sloupků ve výhledu bránil. Na zdánlivě omezený výhled při couvání se dá velmi rychle zvyknout, je to jen otázka cviku.

Ovládací prvky
jsou umístěny velmi přehledně, jsou lehce dostupné a manipuluje se s nimi snadno. Veškeré spínače, kontrolky a přístroje jsou uspořádány přehledně, jsou snadno čitelné. Chybí kontrolka obrysových resp. hlavních světel a také kontrolka zadních mlhových světel by si zasloužila umístění přímo u přístrojů, nikoli ve spínači, který se nachází pod úrovní volantu. Kontrolka předních mlhovek se přímo u přístrojů nachází.

Rychloměr ukazuje velmi přesně. V celém rozsahu (alespoň u mého vozu) ukazoval ve srovnání s GPS pouze o 2 km / h víc.

Velkým nedostatkem je umístění přístrojů vůči volantu. Při jeho seřízení na přijatelnou výšku zakrývá jeho věnec velkou část rychloměru a teploměru. Obě veličiny lze odečítat pouze odhadem poloh příslušných ručiček. Celou situaci by vyřešilo umístění přístrojů o několik centimetrů níž.

Volant
by si u vozu, kterým je Cerato, jistě zasloužil možnost seřízení ve dvou osách. I když nemá volant žádný potah, padne příjemně do ruky, ruce nekloužou ani se nepotí.

Vnější osvětlení vozu
je na velmi dobré úrovni, všechny světlomety mají dobrou svítivost. Jakýkoli signál lze jen velmi těžko přehlédnout. Kladně hodnotím i přiobjednané projektorové mlhovky - v kombinaci s obrysovými světly zcela jistě osvítí prostor před vozidlem, což při špatném počasí významně pomáhá při orientaci na vozovce. Jejich velkou slabinou je pořizovací cena - 11800,-- Kč. Problém s hlavními světlomety jsem zmínil již v odpovědi na otázku týkající se poruch.

Jiné umístění by si zasloužilo 3. brzdové světlo - svítí sice výrazně, ale na zádi vozu patří k prvním elementům, které se ušpiní. Nejspíše bych volil umístění za oknem 5. dveří, nikoli nad nimi.

Motor a převodovka
Můj vůz byl osazen benzínovým motorem 1600 ccm o výkonu 77 kW. Převodovka s ručním řazením, pětistupňová.

Motor nejspíš kvůli převodovce neoslňoval dynamikou, ale vynikal svou vytrvalostí v tahu. Jen tak nějakého kopce se nezalekl, ale v případě nutnosti předjet jsem musel řadit mnohdy i na 3. převodový stupeň. Na volnoběh se motor projevoval vcelku kultivovaným chodem, navíc byl velice dobře odhlučněn, takže ani při vytočení do vyšších otáček nepronikal do interiéru přílišný hluk.

Převodovka (alespoň u mého vozu) měla jednoznačné řazení, díky lanovodům se nepřenášely do řadicí páky žádné vibrace. Mám dojem, že 1. - 3. stupeň na sebe plynule navazovaly, zatímco mezi 3. a 4. stupněm byl výraznější skok - možná právě proto chyběla pohonnému ústrojí patřičná živost. Možná by chtělo převodovku trochu jinak odstupňovat a navíc ji opatřit i 6. rychlostí.

Spotřeba
je velkou slabinou (mého bývalého) Cerata. Pohybovala se mnohem výš, než udává výrobce. S autem jsem jezdil především dálky, vcelku pravidelně jsem střídal terén i druhy silnic, dálnice nevyjímaje.

Jezdil jsem max. ve 2 lidech (ne 200 kg monstrech), kufr většinou prázdný. Zcela obvyklých bylo 7-8 litrů / 100 km, při jenom trochu ostřejší jízdě nebyl problém vyšplhat se i k hodnotě 10 litrů / 100 km.

Tankoval jsem zásadně kvalitní benzín, k mazání jsem používal zásadně plnosyntetický olej. Díky tomu jsem neměl problémy kdykoli a kdekoli nastartovat.

Musím upozornit, že jsem jezdil velmi plynule, na dálnici jsem udržoval rychlost mezi 110 - 120 km / h. Alespoň tak se mi dařilo udržet spotřebu kolem 7 litrů. Jakmile bych chtěl jet povolených 130 km / h, znamenalo by to benzínovou sebevraždu.

Velice důkladně jsem musel zvažovat, zda-li použít klimatizaci. Sepnutí kompresoru se zcela znatelně podepsalo na výkonu motoru (vůz sebou znatelně škubl, jako když sklouzne noha z plynového pedálu) a ani na 3. převodový stupeň se nechtěl nechat vytočit. O spotřebě ani nemluvě.

Klimatizace
je u výbavy LX+ zcela manuální. I když má (alespoň pode barevné škály) plynulou regulaci, opak je pravdou. Dá se říct, že buď chladí nebo nechladí. Proud ochlazovaného vzduchu nelze seřídit na pocitově přijatelnou teplotu.

K tomu všemu nepřispěla ani skla bez tónování - v autě vznikala jakási "tepelná schizofrenie" - skly pálilo dovnitř slunce z jedné strany zatímco ze strany druhé vháněly výdechy do auta studený vzduch. Jedna polovina těla se vařila, druhá mrzla.

Z důvodu spotřeby a nemožnosti nastavení jsem přestal klimatizaci používat, auto jsem se snažil ochlazovat pouhým větráním.

Tepelná pohoda se zlepšila po natónování bočních a zadního okna (nejmírnější stupeň, pokovení - s atestem), ale nemožnost plynulé regulace klimatizace to nezměnilo.

Vytápění
nelze nic vytknout, teplý vzduch začal do vozu proudit, jakmile se ručička teploměru sotva pohnula.

Brzdy
jsou kotoučové na všech čtyřech kolech, vozidlo je vybaveno ABS a EBD. Jejich účinnost je výborná, reakce na sešlápnutí pedálu okamžitá. Auto i při prudším brzdění drží stopu.

Musím zmínit brzdové destičky - nevím, zda-li díky způsobu jízdy nebo kvalitě materiálu je nebylo nutno vyměnit za celých 85.000 km, které jsem s Ceratem najezdil.

Jízdní vlastnosti
bych hodnotil jako dobré. Za sucha auto sedí na silnici dobře, ale svou výraznější nedotáčivost dává najevo, jakmile silnice zvlhnou. Tuhle skutečnost nutno brát v potaz. Pak se nelze dočkat nějakého nepříjemného překvapení.

Menší nerovnosti jsem díky způsobu odpružení vůbec nevnímal (otřesem ani zvukově). Jak už jsem se zmínil, vnitřní hluk byl na velmi nízké úrovni i při vytočení motoru do vyšších otáček. Hluk uvnitř vozu nezesílil ani při vysokém počtu ujetých kilometrů, což potvrdil každý, kdo se mnou jel.

Celou dobu jsem měl pocit, že auto při jízdě mírně levituje - velmi tichá klidná jízda bez natřásání.

Karoserie
Auto parkovalo venku, jezdil jsem s ním denně a za každého počasí. Ani po 3 letech lak neztratil lesk. Objevil jsem však drobnou vadu způsobenou nejspíše aerodynamikou vozu. Dalšímu majiteli může způsobit vážné komplikace.

Hrany zadních blatníků (u dolních rohů dveří) jsou otlučené od nečistot ze silnice, a to až na kov. Nejedná se o velký defekt, na první pohled si jej nelze všimnout. Dle mého názoru právě tam může začít hlubší koroze. Všiml jsem si, že např. nové Rio má právě v těchto místech nalepené téměř neviditelné ochranné fólie. Otázkou je, zda-li se právě na takové poškození vztahuje záruka.

Servis, náhradní díly, ekonomika provozu
jsou položky, které mne od nákupu dalšího vozu KIA naprosto odradily a přiměly se jej zbavit.

Povinné prohlídky jsou oproti evropským značkám neúměrně drahé - každých 15.000 km jsem platil min. 5.000,-- Kč nebo víc (samozřejmě, že plnosyntetický olej je dražší, ale Cerato nebylo mým prvním autem, které jej mělo v motoru). Cena za prohlídku v 90.000 km je značná - přibližně 12.000,-- Kč. Chápu, že se musí měnit víc věcí, ale stejně... je to dost.

Čelní sklo představuje i s výměnou asi 13.000,-- Kč. Tuhle zkušenost jsem už taky získal, ale díky pojistce jsem onu částku neplatil.

Na některé náhradní díly se čeká neúnosně dlouho, což také k image KIA jistě nepřispívá.

Spotřeba také není zrovna oslnivá - ve dvou lidech mezi 7 - 8 litry / 100 km. Kolik by si auto vzalo při plném obsazení / naložení? Radši ani nemyslet.

Shrnutí
+ pořizovací cena a výbava
+ design
+ pohodlná a neúnavná jízda (i na dálku)

- dynamika motoru, spotřeba
- drahý servis a náhradní díly
- dlouhé dodací lhůty některých náhradních dílů
- manuální klimatizace

Co říci závěrem:
auto má sloužit, ale ne finančně ruinovat. Stejné nebo dost podobné zkušenosti máme s modelem nové Rio, ale to je jiná kapitola.

Závady a opravy na autě

Vůz již nevlastním. Za 3 roky a 85.000 km se neobjevila žádná porucha. Velmi nepříjemným bylo samovolné "rozštelování" světlometů. K tomu docházelo maximálně do měsíce po jejich seřízení v servisu, používání regulace jejich sklonu tento jev pouze urychlilo.
<
Přejít na standardní verzi stránky »