Hodnocení a zkušenosti s autem
Po deseti letech nastal čas vyměnit své Punto za něco bezpečnějšího a hlavně s více dveřmi (nutnost vozit starší méně pohyblivé rodiče k lékaři apod.)
Max. finanční limit byl 300k, takže v úvahu připadaly pouze vozy segmentu B. Ojetiny jsem po jistých zkušenostech vyloučil, stejně tak jako vozy francouzské provenience.
Do finále se dostaly Škoda Fabia II, Fiat GrandePunto, Hyundai Getz, Ford Fiesta, Suzuki Swift a VW Polo.
Polo bylo předražené, Fiesta nepohodlná a také dost drahá, Grande Punto se mi velmi líbilo, bohužel slušně vybavené stálo přes 300k.
Nakonec zůstaly Getz a Swift. Vyhrálo lepší zpracování a 12 letá záruka na prorezivění u Swifta.
Původně jsem chtěl japonského, ale od faceliftu v roce 2008 se do evropy dodávají již jen maďarské. Měl jsem trochu obavy ohledně kvality a tak jsem swiftíka podrobil důkladné prohlídce (měl jsem poté i možnost porovnat s modelem vyrobeným v Japonsku). Na žádné problémy nebo nedodělky jsem nepřišel, vše bylo slícováno a smontováno perfektně, nikde nic nevrže a vše funguje jak má.
Zpočátku jen šla hůře řadit zpátečka, ale teď už je to OK. Swiftík stál 279k, výbava následující:2xairbag, slitinová kola R15+pneu ContiContact 2, volant v kůži, vestavěné rádio+CD+6 repro,klimatizace, zrcátka v elektrice, parkovací senzory vzadu.
Přes své rozměry je Swift velmi prostorné auto, čtyři cestujíci pohodlně pojmě, do vozu se nastupuje a nemusí se "oblékat" jako některé nižší vozy. Posed je vyšší a mě velmi vyhovuje, nebolí tolik záda a člověk je méně "zlomený". Kufr je ovšem malý, pouhých 213 litrů a je dost krátký, zadní sedadla jsou naštěstí dělená a sklopení je otázka několik vteřin, díky dvojitému dnu vzikne rovná plocha.
Motor a jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, není problém udržovat vysoké cestovní tempo a ani na dálnici se rozhodně neztratí - není problém přejet z připojovacího pruhu rovnou na levý a mít za pár vteřin 140 tacho.
Doménou Swifta jsou však spíše zatáčkovité okresky, kde dosáhne lepšího průměru než vozy vyšších tříd.
Spotřeba v létě 6.5 litrů BA95 v zimě 6.7, nezávodím ale jezdím svižně, při klidném stylu jízdy a lehké noze není problém jít pod 6 litrů, ale asi málokdo se dokáže držet zpátky...
Brzdy jsou vynikající, náběh je pozvolnější, ale potom brzdí skvěle.
Při 100km/h není motor téměř slyšet, při 130 lze bez problémů poslouchat rádio nebo hovořit s cestujícími.
I když je to 16ti ventil není nutné stále řadit, čtyřka je použitelná od cca 50 do 180km/h, pětka je úsporný rychloběh s maximálku kolem 160. Jinak dvojku vytočíte až na 100 tacho, trojku na 150. Jak říká Jirka "kdo z vás to má" :)
Snad jedinou nevýhodou swiftíka je špatně odhlučněný podvozek, když uvidíte swiště jak kličkuje po silnici, tak nezahřívá gumy, ale vyhýbá se dírám :)
Suzuki Swift dostal na britském renomovaném serveru www.whatcar.com 4 z 5ti hvězdiček a zařadil se tak mezi nejlepší.
S vozítkem jsem zatím velmi spokojen a doporučji každému, kdo ještě nemá rodinu nebo naopak starším párům, které s sebou nechtějí tahat spoustu zbytečného železa, ale chtějí všude zaparkovat a spolehlivě a svižně cestovat po okreskách i dálnicích s přijatelnou spotřebou.